[nederlands] Genetische manipulatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 30

[nederlands] Genetische manipulatie

Ik ben bezig met een onderzoek naar genetische manipulatie. Hoe staat het tegenwoordig dan met de genetische manipulatie van de mens?
Motto motta?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [nederlands] Genetische manipulatie

Hm, had je die vraag nog algemener kunnen forumuleren?

Als je bezig bent met een onderzoek, heb je ongetwijfeld een onderzoeksvraag & deelvragen: zou je die willen posten, zodat we wat gerichter kunnen antwoorden?

Tevens verplaatst naar huiswerk en praktica
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 30

Re: [nederlands] Genetische manipulatie

Dit onderzoek naar genetische manipulatie is om kennis te verkrijgen voor een discussie bij nederlands. We moeten een informatie stencial maken voor degene die de discussie gaan voeren. Dus het gaat om algemene informatie en algemene inzichten over het onderwerp. Op internet is weinig te vinden over genetische manipulatie bij de mens. Alleen wat kleinere dingetjes over van die gefantaseerde gedachtes van mensen.

Ik wist niet waarbij ik deze vraag moest plaatsen, maar omdat ik genetische manipulatie redelijk biologisch vond had ik bij biologie gezet, maar bij huiswerk is ook goed.
Motto motta?

Berichten: 38

Re: [nederlands] Genetische manipulatie

Diepgaande menselijke manipulatie is volgens mij nog niet gebeurd (om ethische redenen). Wat wel gebeurd is dat "foute" genen worden vervangen door "juiste" genen, dit gebeurt dan in de betrokken lichaamscellen, bij bepaalde ziektes.

Wikipedia helpt!
Programming today is a struggle between software engineers trying to build bigger and better idiot-proof programs, and the universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the universe is winning.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: [nederlands] Genetische manipulatie

Hoe staat het tegenwoordig dan met de genetische manipulatie van de mens?
Wel goed.

Zoals je ziet volgen op algemene vragen, algemene antwoorden. Ik weet dat wanneer je een dergelijke opdracht krijgt (bij nederlands) dat je dan snel heel erg in het algemeen zit te praten. Echter om iets zinnigs voor elkaar te toveren, moet je toch echt gerichte vragen stellen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [nederlands] Genetische manipulatie

http://www.gene-watch.org/programs/cloning...g/position.html

googlen met human genetic manipulationlevert me nogal wat op. Behoorlijk wat kaf onder het koren, maar ook zinnige sites met zinnige info en zinnige ethische discussies. In het Engels dan natuurlijk, maar ja, vertalen is niet onmogelijk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 590

Re: [nederlands] Genetische manipulatie

Tekenend in dit kader is gentherapie bij SCID. Ik dacht dat dit het eerste, maar in ieder geval het laatste, experiment van gentherapie (valt toch wel onder genetische manipulatie dacht ik zo) bij mensen. Mensen met die aandoening werden behandeld met retrovirussen waar het ontbrekende gen in zat om op die manier dus te genezen. Het gen werd ingebouwd in beenmergcellen bij 11 mensen. De meesten genazen en drie kregen leukemie...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: [nederlands] Genetische manipulatie

Tekenend in dit kader is gentherapie bij SCID. Ik dacht dat dit het eerste, maar in ieder geval het laatste, experiment van gentherapie (valt toch wel onder genetische manipulatie dacht ik zo) bij mensen. Mensen met die aandoening werden behandeld met retrovirussen waar het ontbrekende gen in zat om op die manier dus te genezen. Het gen werd ingebouwd in beenmergcellen bij 11 mensen. De meesten genazen en drie kregen leukemie...
kregen deze mensen dan leukemie door de behandeling of waren ze zowiezo al een risicogroep voor leukemie? Causaliteit is heel interessant om je mee bezig te houden, alleen er kunnen zo snel onjuiste conclusies mee worden getrokken.

SCID is een ziekte die wordt veroorzaakt door een (aantal) mutatie(s) in het immuunsysteem. Het immuunsysteem beschermt niet alleen tegen schimmels, bacteriën e.d., maar deze beschermt ook (in zekere mate) tegen kanker. Dit verklaard niet direct waarom drie proefpersonen leukemie kregen (elke vorm van kanker zou dan mogelijk zijn), maar het is niet uit te sluiten.

Er van uitgaande dat de gebruikte retrovirussen allemaal zijn gescreend, zou een mogelijke verklaring kunnen liggen in een combinatie van deze retrovirussen met een polymorfisme welke dicht bij de plek waar het retrovirus zich nesteld ligt.

In vitro kan er worden gestest of de gewenste stoffen worden geproduceerd na infectie met het gemodificeerde retrovirus. Echter screenen op de prevalentie van kanker is onmogelijk. Een cel die zich nog moet ontwikkelen tot een tumor cel heeft hiervoor meer tijd nodig wanneer dit wordt veroorzaakt door het gemodificeerde retrovirus, dan dat het tijd nodig heeft om zich tot een tumor cel te ontwikkelen wanneer deze in vitro wordt opgekweekt.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: [nederlands] Genetische manipulatie

Er zijn ook al case studies bezig om dmv lokale genetische manipulatie Duchenne (spierziekte) om te zetten in het minder agressieve becker musc dystrophy. Het grote nadeel hiervan is nog dat het gebeurd door lokaal te injecteren, en als alle spieren aangedaan zijn.... bijna onbegonnen werk, maar het zijn weer een paar stapjes vooruit!
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 590

Re: [nederlands] Genetische manipulatie

WM schreef:
kregen deze mensen dan leukemie door de behandeling of waren ze zowiezo al een risicogroep voor leukemie? Causaliteit is heel interessant om je mee bezig te houden, alleen er kunnen zo snel onjuiste conclusies mee worden getrokken.


Het virale DNA werd in een ander gen ingebouwd en ondermijnde daarmee dus de werking van dat gen. Het zal wel geen toeval zijn geweest dat bij drie mensen hetzelfde gebeurde, maar waarom het juist op die schadelijke plek werd ingebouwd weet ik niet.

Reageer