[Wiskunde] Analyse: oppervlakteberekening met integralen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[Wiskunde] Analyse: oppervlakteberekening met integralen

"Toon aan dat de raaklijnen in de punten A (1, 2) en B (-1, 2) aan de parabool y=
\( x^2 \)
+ 1 elkaar snijden in de oorsprong."

Heb ik dus altijd problemen mee. Vragen die dieper ingaan op de leerstof. Hoe toon je dat nu aan?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [Wiskunde] Analyse: oppervlakteberekening met integralen

Kun je de formules van de raaklijnen bepalen?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 42

Re: [Wiskunde] Analyse: oppervlakteberekening met integralen

Principe :

- Stel de 2 vgl'n op van de raaklijnen (je weet hoe ?)

- Toon aan dat deze 2 rechten elkaar snijden in het nulpunt (je weet hoe ?)

Berichten: 9

Re: [Wiskunde] Analyse: oppervlakteberekening met integralen

De formule voor de raaklijnen...

Als ik het goed heb (is alweer van voorig jaar geleden dat ik dat zag) zou ik dan het volgende moeten doen:

De functie invullen met de x-waarde van elk punt:

A(1)= 1^2 +1= 2

B(-1)= (-1)^2 +1=2

Als wat ik doe correct is (en daar heb toch wel mijn twijfels aan), dan snijden de raaklijnen elkaar op y=2

Als ik op deze manier verder redenaar, wordt het al helemaal een zootje. Voor zover ik me kan herrineren, is de oorsprong het punt (0,0), alleen gaat y=x^2 +1 helemaal niet door (0,0), y=x^2+1 heeft zelfs helemaal geen nulpunten,

want:

x^2+1=0

x^2=-1

x=√(-1)=ø

En om er helemaal een zootje van te maken:

het vervolg op de vraag luid:

"Bereken de echte oppervlakte O tussen de parabool en de raaklijnen." Als ik dat grafisch teken, heb ik enerzijds de parabool die zijn minimum op y=1 bereikt en anderzijds de punten A en B op een functie g(x)= 2

Ik maak er een zootje van he... Ik meen overigens hier ergens gelezen te hebben dat je voor het vinden van de raaklijnen niet de echte functie moet invullen, maar wel zijn afgeleide...

Is er iemand die me de weg kan wijzen door het bos van de wiskunde annalyse.

Berichten: 133

Re: [Wiskunde] Analyse: oppervlakteberekening met integralen

Die 2 die jij uitgerekend hebt is gewoon de functiewaarden in de 2 punten en die zijn toevallig aan elkaar gelijk.

Om de vgl van de raaklijn te bepalen moet je :

de richtingscoëfficient berekenen in het punt (dat kan je doen door de afgeleide in dat punt te berekenen).

Dan heb je een punt gegeven en de richtingscoëfficient van die rechte en kan je de vergelijking van de rechte opstellen

(algemeen is de vgl van een rechte : y = ax + b, je hebt twee gegevens en twee onbekenden dus kan je de vgl vinden)

Dan zoek je waar beide rechten dezelfde y-waarde hebben (en elkaar dus snijden) en dan zou je de oorsprong moeten uitkomen.

Voor die oppervlakte : bepaal eerst de oppervlakte onder de parabool tussen de twee gegeven punten (integraal berekenen). En vervolgens trek je daar dan de oppervlakte af die gelegen is onder de twee raaklijnen (symmetrisch, dus je hoeft maar een keer die opp te berekenen)

Berichten: 9

Re: [Wiskunde] Analyse: oppervlakteberekening met integralen

Bedankt voor de hulp.

Is eigelijk gek, nu ik het zo lees is het allemaal erg simpel. En toch heb ik hier urenlang het hoofd over zitten breken. I am a strange boy in a strange world...

Reageer