proeven zwavelzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

proeven zwavelzuur

ik zoek proeven omtrent de bereiding van zwavelzuur (om uit te voeren in een labo):

liefst met een werkwijze erbij ofzow (dat zou zeer handig zijn om mijn voorbereidingen te schrijven)

ook proeven om de kwaliteit van deze zelfgeproduceerde zwavelzuur te bewijzen zijn zeer welkom.

hartelijk dank

coopman

(hopelijk weten jullie iets voor mij want heb bijna heel google al afgezocht in verband met zwavelzuur.)

greetz

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: proeven zwavelzuur

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwavelzuur

Doe alsjeblieft voorzichtig! Zwavelzuur en rokend zwavelzuur = rotzooi. Als je niet precies weet wat je doet, is het niet zonder gevaren (dat is het zowiezo niet).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: proeven zwavelzuur

google "sulphuric acid" production

haal je hart op :)

bijv:

http://www.efma.org/publications/BAT%20200...20production%22
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.379

Re: proeven zwavelzuur

Uw vraag begrijp ik niet. Zwavelzuur wordt sinds jaar en dag al via het contactproces gemaakt via de gekatalyseerde oxydatie van zwaveldioxyde met zuurstof. Er zijn eigenlijk overschotten van dit zwavelzuur omdat op deze manier verhinderd kan worden dat er veel zwaveldioxyde in de atmosfeer komt. Daarom is zwavelzuur een heel goedkoop produkt. Als U het op een andere manier wilt maken, bijvoorbeeld uit een sulfaat, wordt het allemaal veel duurder.

In alle schoolboekjes over scheikunde vindt U wel iets over het contactproces en het verouderde lodenkamerproces dat loopt via stikstofoxyden. Als U iets wilt maken dat een toegevoegde waarde heeft denk ik eeder aan het maken van een persulfaat uitgaande van zwavelzuur. Dat is een bekend bleekmiddel dat aan sommige wasmiddelen wordt toegevoegd.

Het zwavelzuur dat via het contactproces gemaakt wordt is heel zuiver. Het is echter vrij moeilijk om het in het klein, op laboratoriumschaal, uit te voeren. Want je moet het gevormde zwaveltrioxyde eerst op geconcentreed zuur oplossen tot oleum en daarna pas verdunnen. Maar nogmaals, dit vindt U allemaal in de leerboekjes.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 582

Re: proeven zwavelzuur

Oppassen met het verdunnen van zwavelzuur. Doe nooit water bij zwavelzuur, maar wel zwavelzuur bij water. Anders heb je kans op een heftige spetterende reactie die je je ogen en je huid kan kosten.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 3

Re: proeven zwavelzuur

ik weet best wel hoe ik hier mee om moet gaan ik doe 12 uur per week labo. :wink:

ik wou alleen weten of jullie me aan enkele proeven met zwavelzuur konden helpen. :) omdat ik ze na lang zoeken nog steeds niet gevonden had.

alvast bedankt en met vriendelijke groet

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: proeven zwavelzuur

Wat voor een proeven zoek je nu precies? Bereiding van zwavelzuur?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 3

Re: proeven zwavelzuur

Wat voor een proeven zoek je nu precies? Bereiding van zwavelzuur?
ja hoe ik het best zwavelzuur kan bereiden in een gewoon labo als dit mogelijk is.

en dan ja een HELEBOEL testen om de kwaliteit hiervan te testen

Dit zou heel goed zijn als iemand mij hiermee kan helpen

met vriendelijke groet

Reageer