Halfwaardetijd

Moderator: physicalattraction

Berichten: 36

Halfwaardetijd

het is mss een domme vraag of zo(dat was die van curix i.v.m. zwarte gaten ook...) maar wat is precies 'halfwaardetijd? het woord word regelmatig gebruikt, en ik ben te lege om in ene woordenboek te kijken...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Halfwaardetijd

Bepaalde fenomenen in de natuur, zoals het verval van radioactief afval, blijkt exponentieel te verlopen, dit is maar een voorbeeld.

Waar gaat het om: de totale hoeveelheid van 'X' blijkt in een constante periode ('T' dagen bijvoorbeeld), steeds te halveren.

Zie hier voor meer info.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 582

Re: Halfwaardetijd

Dat is de tijd dat de helft van een stof of een proces verbruikt is.

Bijvoorbeeld de halfwaarde tijd van Radioactief tin is 25 uur. Na 25 uur is de helft van het radioactieve bestanddeel gereduceerd tot 50% van de oorspronkelijke hoeveelheid.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 36

Re: Halfwaardetijd

en waar gaat de rest van dat radioactief tin dan naartoe?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Halfwaardetijd

25 uur later is weer 50% ervan vervallen, en zo maar door...
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 36

Re: Halfwaardetijd

dat bedoel ik niet, ik bedoel het tin dat verdwenen is...
relativiteit is als naast een mooi meisje zitten, een uur lijkt een minuut... Einstein, we love you

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Halfwaardetijd

Dat is afhankelijk van het soort straling, maar dat vervalt. Ga op wikipedia even de verschillende soorten straling na en dan zou je daar wel uitkomen denk ik :)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Halfwaardetijd

dat bedoel ik niet, ik bedoel het tin dat verdwenen is...
Zo als maarten zegt, dat is afhankelijk van het soort straling

Na het uitzenden van de straling noemen we het tin zogenaamd "vervallen".

De tin die jij bedoeld noemen we Sn-121.

dit vervalt onder het uizenden van Beta(-) straling. dit houdt in dat de kern en electron uitzend. dit komt omdat een neutron een electron uitzend. Dit electron is de straling waar de over praten. en omdat in de kern een neutron een proton word, blijft het massa getal gelijk maar het atoom nummer word eentje hoger, 50+1=51 protonen in de kern, dat komt overéén met de stof Sb-121

Sb is de afkorting voor het element :"Antimoon"

Je Tin-121 is dus vervallen in Antimoon. Sb-121 is een stabiel element , dit element vervalt dus niet verder.

Berichten: 582

Re: Halfwaardetijd

en waar gaat de rest van dat radioactief tin dan naartoe?


Precies zoals Antoon het zegt.

Echter er is een heel klein beetje massa verloren gegaan tijdens dat proces. dat beetje is in energie omgezet, ik denk warmte.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 36

Re: Halfwaardetijd

dat bedoel ik niet, ik bedoel het tin dat verdwenen Je Tin-121 is dus vervallen in Antimoon. Sb-121 is een stabiel element , dit element vervalt dus niet verder.


tin wordt antimoon, ik ken het psd niet uit mijn hoofd, maar is dat dan een soort kernfusie maar omgekeerd en zonder zware explosies en zo?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Halfwaardetijd

sirc schreef:en waar gaat de rest van dat radioactief tin dan naartoe?
Precies zoals Antoon het zegt.

Echter er is een heel klein beetje massa verloren gegaan tijdens dat proces. dat beetje is in energie omgezet, ik denk warmte.
ik zou denken dat het naar de kinetische energie van de uigestraalde deeltjes gaat.

Het omgekeerde proces van fusie is fissie: 1 kern worden 2 kernen. Dit is hier niet het geval.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Halfwaardetijd

Stel : je hebt een radioactief preparaat met een aantal van N(0) radioactieve kernen op tijdstip t=0.

Op tijdstip T is het aantal oorspronkelijke kernen nog 1/2 .N(0)

T= halfwaardetijd

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Halfwaardetijd

Het de massa die tijdens het verval verloren gaat zit vooral in de massa van het electron, maar als je die meetelt zit de massa in de snelheid van het electron. maar ook ontstaat er warmte.Een kerncentrale werkt op de warmte die vrijkomt door de "verdwenen" massa.

Het vervallen van een kern is fusie nog fissie, maar gewoon verval.

even op een rijtje:

Fusie: Twee kernen smelten samen tot één kern. (hier zijn bijzondere omstandigheden voor nodig)

Fissie:Één kern breekt als het ware in twee nieuwe atoom kernen. er ontstaat dus uit een bepaald element twee andere elementen, dit kan op verschillende manieren tot stand komen, je kan een atoom beschieten met neutronen totdat het uitelkaar valt, maar er zijn ook kernen die zo instabiel zijn dat ze uitelkaar vallen

Verval:Één instabiele kern vervalt naar een andere kern doormiddel van het uitzenden van straling. Het typekern bepaald welke straling er uit gezonden word (alfa,Beta of Gamma straling) door het uitzenden van deze straling veranderd de samenstelling van de kern en ontstaat er een nieuw atoom.

Alfa beta en Gamma straling uitleg:

Een atoomkern is niet anders dan een klompje bij elkaarklevende deeltjes. Deze deeltjes noemen we Protonen en Neutronen. Het aantal protonen staat gelijk aan het atoom nummer en bepaald dus ook welk element een bepaalde atoomkern is. De positief geladen protonen stoten elkaar af omdat twee gelijke ladingen elkaar afstoten, en daarom zitten er ook neutronen in de kern, Neutronen hebben geen lading en werken als een soort lijm tussen de protonen.

Hier heb je een voorbeeld van een atoomkern:

Afbeelding

De bolletjes staan voor de neutronen en protonen. Als even nadenkt weet je dat een atoomkern in totaal positief geladen is omdat er alleen maar neutrale en posietive deeltjes in zitten. Om de atoomkern draaien dan ook electronen en zo krijg je een compleet atoom:

Afbeelding

De electronen zijn bij nucliaire natuurkunde totaal onbelangrijk.

De massa van een atoomkern word bepaald door het aantal protonen en neutronen, een proton en neutron hebben ongeveer de zelfde massa. als we dus gewoon het aantal protonen en neutronen bij elkaar optellen krijg je het massa getal. Een atoom als Tin heeft 50 protonen in zijn kern. maar van tin bestaat er stabiele atoomkernen maar ook instabiele. De instabiele kern van tin noemen we Sn-121. het getal "121" staat voor het massagetal. als je weet dat er 50 protonen in de kern van tin zitten weet je dus ook dat er 71 neutronen zitten in de kern. Het verschil tussen de stabiele kern van tin en de instabiele kernvan tin zit hem in het aantal neutronen. de stabiele kern van tin noemen we namelijk Sn-120. deze heeft één neutron minder. Je kan ook zeggen dat de instabiele kern één neutron teveel heeft,Dit neutron veranderd in een proton, zodat er geen overschot meer is aan neutronen. Het veranderen in een proton gaat niet zomaar, hiervoor moet het neutron een deel van zijn energie afstaan om straling uit te zenden , deze straling is in dit geval "beta straling" dat houdt in dat er een electron word uitgezonden. Dit electron vormt de (gevaarlijke) straling.Hier een plaatje(versimpeld) van het verval van een neutron

Afbeelding

Er is nu in de kern een proton bij gekomen. de kern heeft nu 51 protonen. De definitie van Tin is dat het maar 50 protonen heeft, De nieuwe kern kunnen we dus geen tin noemen. Een kijkje in het PSdE leert ons dat atoomnummer 51 hoort bij antimoon. Het massagetal van de kern in niet toe- of afgenomen omdat de som van de neutronen en protonen nog steed het zelfde is. dus is er Antimoon-121 onstaan. en dit is "toevallig" stabiel.

En na ongeveer 25 uur is de helft van allekernen dit proces ondergaan. en is dus nog maar de helf instabiel. dus er word ook nog maar de helft zoweinig straling per seconde uitgezonden als bij het begin

Berichten: 36

Re: Halfwaardetijd

Het veranderen in een proton gaat niet zomaar, hiervoor moet het neutron een deel van zijn energie afstaan om straling uit te zenden


op school leerde ik vorig jaar in chemie (3de wetenschappen) dat een neutron neutraal geladen is en dus geen energie heeft. hoe kan die dan energie afstaan als hij die niet heeft?
relativiteit is als naast een mooi meisje zitten, een uur lijkt een minuut... Einstein, we love you

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Halfwaardetijd

Antoon schreef:Het veranderen in een proton gaat niet zomaar, hiervoor moet het neutron een deel van zijn energie afstaan om straling uit te zenden
op school leerde ik vorig jaar in chemie (3de wetenschappen) dat een neutron neutraal geladen is en dus geen energie heeft. hoe kan die dan energie afstaan als hij die niet heeft?
advies: leuk dat je je ervoor interesseert, maar stel die vraag misschien beter nog een jaartje (of twee) uit: hier gebeuren vreemd lijkende dingen als omzetting van massa in energie (en omgekeerd), via de beroemdste formule ter wereld: E=mc². Dat is in 3e wetenschappen nog een beetje een ver-van-je-bed-show. Als je dat leest zou je gaan denken dat je een kilo materie zomaar in een hoop energie zou kunnen omtoveren. Zo werkt het helaas ook weer niet, dus wordt dat allemaal een beetje ingewikkeld uitleggen op dat niveau, dus proberen we dat op school niet eens, omdat het meer verwarring schept dan dat het verklaart.

Wat jij vorig jaar leerde klopt perfect voor de omstandigheden waarvoor je dat leerde, omdat in dat veld waar jij over leerde atoombouw en stralingseffecten geen rol spelen. Dus je leerde niks verkeerd. Je leerde alleen nog niet alles :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer