[scheikunde] Natronloog: Gevaarlijk?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 481

[scheikunde] Natronloog: Gevaarlijk?

Ik moest een werkplan maken, waarbij ik ook moest melden of er enige milieu/gezondheids risico's aan het stof was...

Nu vraag ik me af, of 0,1M Natronloog , Na+ (aq) + OH- (aq), enige gevaar kan opleveren voor het milieu ( kan het door gootsteen enzo), en of het gevaarlijk is als je het aanraakt..

Mijn complimenten voor dit forum, erg handig! :)

bvd,

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] Natronloog: Gevaarlijk?

Kijk in je veiligheidskaarten(boek). Deze boeken liggen meestal wel ergens op je opleiding. Of anders kijk je gewoon even hier.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] Natronloog: Gevaarlijk?

Huiswerk

-verplaatst-
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 288

Re: [scheikunde] Natronloog: Gevaarlijk?

de veiligheidsfiches bestaan ook in het nederlands

http://www.cdc.gov/niosh/ipcsndut/ndut0360.html

Berichten: 301

Re: [scheikunde] Natronloog: Gevaarlijk?

De veiligheidslinks zijn volgens mij beiden voor de vaste vorm van NaOH.

Heezen heeft het over de opgeloste vorm van NaOH en die dan ook nog eens redelijk verdund is...

(als ik het zo lees tenminste)

overigens weet ik niet zeker of je 't door de gootsteen kan gooien, voor alle veiligheid kun je het in een anorganische base vat gooien(als ik het me goed herriner, lang geleden dat ik echt iets met veiligheid heb moeten doen)
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] Natronloog: Gevaarlijk?

1 M Natronloog kan je zo door de gootsteen gooien. Dat maakt echt niks uit, zeker op laboratorium schaal.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [scheikunde] Natronloog: Gevaarlijk?

De verwerking van dit soort hoeveelheden en dit soort concentraties valt onder het hoofdstukje "Best reasonable practice" of zoiets. Ofwel, zoek de gezond-verstand oplossing. En die luidt hier: gewoon door de gootsteen. Let er wel op dat je niet hele dagen bezig bent om alleen maar logen op die manier af te voeren en niks anders, anders vreet het op den duur mogelijk toch leidingen en zo aan. In een normaal en regelmatig gebruikt afvoersysteem is dit helemaal geen probleem, ook al omdat de afbraakprodukten vlot algemeen in de natuur voorkomende stoffen zullen gaan vormen. Een ander geval wordt het bijvoorbeeld als de gewoonte iets zomaar door te spoelen leidt tot het onnadenkend dan maar alles in de gootsteen te flikkeren. Of als je regelmatig kleine hoeveelheden zware-metaal-oplossingen hebt en zo.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer