Een leuke animatie over het inwendige van een cel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Een leuke animatie over het inwendige van een cel

http://www.studiodaily.com/main/searchlist/6850.html

(Merk op dat er met opzet meer lege ruimte is gelaten, in werkelijkheid is de cel vol en zou je dit zo niet kunnen zien. Ook is het deels hypothetisch, we hebben niet zo veel inzicht in de werking van QM op de schaal van duizend tot een miljard deeltjes. Daarboven werkt klassieke fysica en daaronder QM maar daar tussen geldt de wet van kleine aantallen :/)

via Shtetl-Optimized
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Een leuke animatie over het inwendige van een cel

....dat is een gaaf filmpje!! Zeker bruikbaar voor studenten geneeskunde/biologie/moleculaire biologie/life sciences. Bedankt voor de link, die stuur ik even door naar wat docenten:)
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Een leuke animatie over het inwendige van een cel

Wat enorm gaaf, dank je wel :)

(alleen maken de ribosomen eiwitten zonder daarbij AA's te gebruiken)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Een leuke animatie over het inwendige van een cel

wow wat ontzettend mooi zeg!! Ben altijd zeer geinteresseerd in dat soort dingen om het mooi op een rijtje te krijgen in mn hoofd.

Sommige dingen vond ik wel iets te vermenselijkt (het "lopende" carrier ding, ben daar nog niet helemaal uit of dat er zo uit zou moeten zien) en heb ook t gevoel dat t in t echt nog wat chaotischer is, maarja wie weet is dat ook wel niet zo.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Een leuke animatie over het inwendige van een cel

@wendytje

Als je het artikeltje op de link leest, kan je zien dat de onderzoekers zelf ook verbaasd waren over de "menselijke" gang van het motor-eiwit, maar dat het echt wel klopt met de data die ze hebben. Dit is echter de eerste keer dat het zo wordt uitgebeeld. Je bevindt je dus in goed gezelschap :?:

@mrtn: verrek, waar blijven die tRNA's? :) Wel een gave waargave van het ®ER, nooit zo voorgesteld, maar wel duidelijk.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Een leuke animatie over het inwendige van een cel

Lala schreef:@wendytje

Als je het artikeltje op de link leest, kan je zien dat de onderzoekers zelf ook verbaasd waren over de "menselijke" gang van het motor-eiwit, maar dat het echt wel klopt met de data die ze hebben. Dit is echter de eerste keer dat het zo wordt uitgebeeld. Je bevindt je dus in goed gezelschap :)

 
Oh dus toch! Nee ik heb het nog niet helemaal gelezen, beetje globaal tekstje doorgekeken. Ik zit gewoon op mn werk, dus was van plan dat vanavond relaxed nog eens door te kijken.

Apart dat het dan waarschijnlijk wel zo gaat. Al deed het mij wel heel erg denken aan die scene uit Lord of the rings waar de trollen de brug openduwen....
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Een leuke animatie over het inwendige van een cel

Dat lopertje is Kinesine.

http://en.wikipedia.org/wiki/Kinesin

Iemand enig idee of de volledige versie ergens te downloaden is?

Berichten: 167

Re: Een leuke animatie over het inwendige van een cel

amai heel mooi filmpje! sommige dingen kan ik wel niet helemaal thuisbrengen! :)
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Een leuke animatie over het inwendige van een cel

Zalige beelden, ik kan wel maar vrij weinig herkennen helaas.

Ik zag het golgi-apparaat dacht ik en vermoed dat er ook ribosomen inzitten, voor de rest maar weinig herkend.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 590

Re: Een leuke animatie over het inwendige van een cel

Dalton schreef:
Dat lopertje is Kinesine.
Of dyneïne. :wink:

Verder wel redelijk wat te zien. ER, Golgi, opbouw en afbraak van actine en microtubili, dynamiek van celmembraan, ribosomen inc. translatie en vast nog wel meer.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Een leuke animatie over het inwendige van een cel

Volgens mij gaat het filmpje als volgt, maar ik kan een hoop mishebben:

1: witte bloedcel (leuko) rolt langs de vaatwand (de egeltjes)

2: Tentakels houden de leuko op zijn plaats

3: De receptoren (vlot) van de leuko drijven op het celmembraan (celmembraan is vloeibaar)

4: Receptor van de leuko wordt gestimuleerd (de haak die aan de receptor koppelt)

Volgende scene is vanuit binnen gezien

5: De onderkant van de receptor (het vlotje) heeft een cascade van reacties veroorzaakt, van deze reacties is weinig te zien.

Volgende scene verwijderen we ons steeds verder van het membraan af richting de celkern.

Onderweg "zwemmen" we door een netwerk van gecrosslinkte moleculen.

Het is me niet duidelijk wat dit is, ik denk het membraan rond de celkern.

6: Vervolgens zien we een dubbele helix structuur gevormt worden.

Ik vermoed dat dit het kopieren van DNA is, maar heb mijn twijfels omdat dat er toch iets anders uitziet.

7: Een klein eiwitje knipt vervolgens de DNA streng.

Ik vermoed dat dit splicing van het RNA is, al is RNA enkelstrengs.

8: We zien de aanmaak van microtubuli, het skelet van de cel en de transport wegen.

9: we zien een microtubuli uit elkaar vallen.

10: We zien het lopertje (Kinesine) over een microtubuli lopen met een groot bobbelig ding achter zich aan.

De bobbelige ding is een liposoom of vetbolletje met een inhoud die ergens anders geloost moet worden zoals buiten de cel.

11: We krijgen een mooi uitzichtje te zien.

In het midden de kern met uitsteeksels en recht een gerimpelde mitochondrie.

12: Er schieten torpedo's uit de kern, dit is het mRNA.

13: Het mRNA wordt een circel en de ribosomen binden eraan.

14: De ribosome lezen het mRNA en maken een eiwit (het sliertje dat eruit komt die zichzelf oprolt).

15: Het gevormde eiwit bindt aan een ander eiwit en zwemt weg.

16: We zien nogmaals het mRNA en ribosoom, maar ditmaal ordt het eiwit in een liposoom gemaakt zodat het klaar is voor transport.

17: Deze liposomen zijn klaar voor vertrek en worden weer door de lopers vervoert.

18: Laatste tussenstop is het golgi systeem (het meerlagige blubber ding).

19: Het liposoom versmeld met het celmembraan en de inhoud wordt buiten de cel geworpen. Een deel blijft op het membraan achter als nieuwe receptoren.

20: Deze receptoren worden geactiveerd en brengen teweeg dat de cel van vorm verandert en tussen de vaatwand door kan.

En daarmee is de film afgelopen.

Opmerkingen of fouten?

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Een leuke animatie over het inwendige van een cel

Opmerkingen of fouten?
Opmerking: jij hebt goed gekeken!! T ging mij ook allemaal wat snel, was ook niet helemaal zeker van wat een aantal dingen waren (bijvoorbeeld het buisvormige ding idd. DNA volgens jou? zou heel goed kunnen) Het meeste herkende ik ook zoals jij ze noemt, alleen dat drijvende membraan, daar was ik nou niet opgekomen wat dat precies was.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 590

Re: Een leuke animatie over het inwendige van een cel

wendytje schreef:
bijvoorbeeld het buisvormige ding idd
Microtubili.

Ik heb ook wel eens een real-life filmpje van de aanmaak van microtubili gezien, dat ziet er ook erg interessant uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Een leuke animatie over het inwendige van een cel

Hier is ook nog een leuk filmpje:

http://www.nature.com/nrmicro/animation/index.html

Reageer