multiversumtheorie

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

multiversumtheorie

Zou iemand mij wat meer kunnen vertellen over de multiversumtheorie.

Alvast bedankt.

Roy

Re: multiversumtheorie

Men kan ervan uit gaan dat het heelal oneindig groot is en de ruimte waartoe hij behoord ook oneindig groot is.

Maar het kan ook dat er in een oneidig multiuniversum oneidig veel oerknallen gebeuren en dus oneindig veel universums zijn.

Maar ze kunnen ook door elkaar lopen -----> verschillende dimensies

Re: multiversumtheorie

roy schreef:Zou iemand mij wat meer kunnen vertellen over de multiversumtheorie.

Alvast bedankt.

Roy
De Multiversumtheorie is eigenlijk al heel oud 1548-1600 had Giordano Buno al dergelijke ideen en kwam door het toedoen van de inquisitie op de brandstapel terecht

Maar nu naar de tegenwoordige tijd we hebben o.a de Bubbelvesumtheorie. En de Snarentheorie deze voorspelt dat er door het botsen van twee branen een nieuw universum zou kunnen ontstaan.

Deze theoriën worden ondersteunt door de Inflatietheorie deze voorspelt dat het Heelal eeuwig zal blijven expanderen.

Fascinerend deze theorien, persoonlijk vind ik ze nogal speculatief !...

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: multiversumtheorie

Bubbelvesumtheorie?? en wat is dat?
"alle waarheid is simpel, is dat geen dubbele leugen?"



Nietzsche

Re: multiversumtheorie

in een multieversum zou er een vierde dementie zijn.

Om dat te kunnen begrijpen kan je dat het best vertalen naar onze 3 dimenties.

Stel dat er wezens zijn die maar 2 dementies kennen en kunnen zien. Zij leven op een oneindig groot 2d vlak. In hun begrip kan er niet nog een vlak zijn (universum) omdat hun vlak al oneindig groot is en er dus geen ruimte is.

Wij als 3d wezens kunnen echter begrijpen dat er boven en onder hun vlak nog meerdere vlakken (universums) kunnen bestaan.

Zo zou het ook met ons kunnen zijn en een vierde dementie de we niet kunnen bevatten waardoor er dus ook meerdere universums kunnen zijn, een multiverstum.

Berichten: 683

Re: multiversumtheorie

dementie
Het is dimensie.

Berichten: 8

Re: multiversumtheorie

Bubbelvesumtheorie?? en wat is dat?
Lees dit maar !...

home.flash.net/~csmith0/bubbles.htm

:shock:

Berichten: 8

Re: multiversumtheorie

Bubbelvesumtheorie?? en wat is dat?
Lees dit maar !...

home.flash.net/~csmith0/bubbles.htm

:shock:

Berichten: 656

Re: multiversumtheorie

Ik geloof dat het Hawking was die zei dat het universum er altijd geweest is.

Is dit op dit moment nog aannemelijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: multiversumtheorie

Altijd

in alle tijden

Ja, want bij het ontstaan van het universum is er ook tijd ontstaan! Dus daarvoor was er niets.

Misschien wel iets, maar iniedergeval iets, wat wij niet kunnen definieëren
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton

Berichten: 55

Re: multiversumtheorie

En de Snarentheorie deze voorspelt dat er door het botsen van twee branen een nieuw universum zou kunnen ontstaan.


Hm, fout, dat is M-theorie.

Stringtheory en M-theory zijn 2 verschillende theorieen he :shock:

Re: multiversumtheorie

heb hier nog geen multiversum theorie gehoort dus ik zal em hier beetje simpel beschrijven naar de inzichten van david deutsch uit uk

die het boek the fabric of reality heeft geschreven

http://www.vpro.nl/wetenschap/index.shtml?...1872985+1872986

hierboven een link naar een serie die online te kijken is erover

zijn stelling is een beetje het idee van sliders series

parralle universums in welk elk mogelijk antwoord dus ook gebeurt , en dat interferentie een gevolg hier van is

interferentie : als je laser ligt door 1 gats stuurt simpel patroon welke complexer word naarmaten er meer gaatjes zijn niet zo bizonder

nu krijg je elke keer het zelfde patroon ookal stuur je er maar 1 foton naar de gaatjes

hum das wel vaag 1 foton zelfde complex patroon



elk universum heeft een parralel universum met maar 1 molecule vershil etc

dit is het multiversum theorie

en niet door bruno uitgevonden

bruno was op de brandstapel gekomen omdat hij zei dat er meer planeten waren 11 ofzo met inteligent leven

we kennen al een 4e demensie en deze staat in relativiteits theorie en heet space-time

string en m theory vershilt nu niet echt veel zijn bije heel pril en m theory is de laatste versie van een snaren theory door ed witten wiskundige

M-theory video met ed witten samen behandeld met string theorie ook wel theorie van alles genoemd

http://www.vpro.nl/wetenschap/index.shtml?...8322+2629+14351

het boek heb ik gelezen is intresant zeker nu micio kaku die in de laatste te zien is in snaren theorie nu ineens een boek gemaakt heeft over multiversums dus waar het uiteindlijk naar toe gaat is onduidelijk

maar iig veel plezier met deze info

Re: multiversumtheorie

Is multiversum niet per defenietie onmogelijk?

Universum betekent toch alomvattend?

Re: multiversumtheorie

Anonymous schreef:Is multiversum niet per defenietie onmogelijk?

Universum betekent toch alomvattend?
Dan zijn er kennelijk meerdere alles omvattende universa. :shock:

(Zou me niks verbazen, ben toch al een tijdje m'n voorstellings vermogen wat betreft dit soort zaken kwijt.)

Re: multiversumtheorie

roy schreef:Zou iemand mij wat meer kunnen vertellen over de multiversumtheorie.

Alvast bedankt.

Roy
Het is niet echt een theorie. Maar een idee.

In mijn ogen is het vooral geintroduceerd om het determinisme er in te houden: Bij een zgn " collapse of the wavefunction" worden alle andere eigentoestanden ook gerealiseerd, maar dan in andere universa. Dat haalt de willekeur er volgens sommigen uit, maar in mijn ogen is het een wanhoopspogig om het heelal naar je intuitie te zetten.

Reageer