verarming van onze taal?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 64

verarming van onze taal?

Regelmatig krijg ik mailtjes, lees ik antwoorden op fora of zie ik reacties in gastenboeken die veel lijken op hetgene dat ik vandaag in mijn gastenboek vond:
Ik vindt het enorm erg voor je dat je dat allemaal hebt moette meemaken , je twee kindjes hebt moette afgeven , ik kan er natuurlijk ni over mee spreke ik ben tenslotte maar 17 , maar ik kan me wel inbeelde hoe jij je moest voele!

ik vindt het echt heel erg , het is tenslotte iets van jezelf , en het dan moette afgeven dat is onmogelijk ...

het leven is soms ni eerlijk !!!!!!!
De spelling ter zijde gelaten stel ik me de vraag wat er gebeurd is met het afmaken van woorden. Meer en meer kunnen jongeren blijkbaar niet meer spellen, geen goede zinnen meer samenstellen of gebruiken ze een massa afkortingen die vlot lezen onmogelijk maken.

Ik denk persoonlijk dat veel door het chatten komt. Ik merk zelf dagelijks als ik met jonge mensen chat dat ze niet de moeite nemen om te typen en blijkbaar wordt dat ook doorgetrokken naar mails, brieven, ...

Wat is jullie mening, wordt onze taal armer of valt het mij gewoon op omdat ik ouder word?

Voor degenen die op school zitten ... krijgen jullie voldoende nederlands??? Lezen jullie nog boeken of is het alleen internet??? Is het nog steeds zoals in mijn tijd dat je ook op een test geschiedenis punten kan verliezen als je schrijffouten maakt???

Wat denken jullie als jeugd over je manier van schrijven?

'k Hoop dat ik dit op de juiste plaats heb neergegooid :shock:

Re: verarming van onze taal?

10% van de bevolking in Nederland is functioneel analfabeet, hetgeen inhoudt dat 10% van de bevolking grote moeite heeft met het schrijven van bv. een korte reactie in een gastenboek. Naast functioneel analfabetisme is er natuurlijk ook nog een groep dyslectici en een groep mensen met een geestelijke beperking. Alles bij elkaar genomen is er dus een aanzienlijke groep die niet behoorlijk schrijven kan.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: verarming van onze taal?

Zo schrijven ze niet omdat ze een probleem hebben, ze doen dat gewoon omdat ze het hip vinden. En misschien ook een beetje uit luiheid. Als ze een test afleggen, spellen ze gewoon volgens de regels maar officieus schrijven ze naar hun eigen zin.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: verarming van onze taal?

ik sluit me aan bij knownothing: verarming van de taal heeft niets met schrijffouten, maar met woordkeuze (ooit eens enkele jaren terug een uiteenzetting daarover gehad van een leerkracht nederlands). Zo worden steeds meer woorden vervangen door hun engelse variant. dat is taalverarming voor sommige, voor andere taalverrijking...
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Re: verarming van onze taal?

Hoewel je je bij het meisje in het voorbeeld kunt afvragen of ze uberhaupt wel in staat is om een logisch en stilistisch goed stuk te schrijven.

Re: verarming van onze taal?

Op school werd ons opstel eerst gekeurd naar inhoud.Voor ieder spellingsfout werd één punt afgetrokken.Voorbeeld:8/10 - 2 =6/10

Het gevolg was,dat er véél minder fouten werden gemaakt.De leraars taal hebben daar een echte taak.De manier waarop dat meisje schreef heeft toch een zeer povere indruk.Als ze opzettelijk zo schrijft,dan plaatst ze zich toch in de marge van de maatschappij.Tenslotte,die zonder fouten schrijft,moet nog geboren worden.Het kerkhof ligt vol met mensen die niet kunnen missen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: verarming van onze taal?

Ik ben redelijk jong, (21), en ik stoor mij ook mateloos aan dit soort schrijfstijlen. Als ik met iemand chat, valt het diegen ook vaak op dat ik foutloos probeer te typen, zonder spellings en/of typfouten. Het is is inderdaad iets wat "hip" is, maar wat misschien wel kan leiden tot verdere verarming, omdat mensen, als ze maar vaak genoeg "puberaal" typen (om het maar een naam te geven) de enige juiste spelling en stijl niet meer kennen!

Aan de andere kant, dit berichtje zal voor iemand uit de jaren 60 ook vreemd voorkomen. Hij/zij zal het wel kunnen lezen, maar het afdoen als stilistisch volledig fout. Het heeft dus ook met de evolutie van onze taal te maken. Toch stoort het mij :shock:
Appareo decet nihil munditia?

Re: verarming van onze taal?

Als je twijfelt,is het een kleine moeite om even een woordenboek te raadplegen.Een waardig man,doet wat hij kan.Tenslotte stuur je toch iets van jezelf de wereld in.(ook al doe je het naamloos)

Berichten: 108

Re: verarming van onze taal?

Bij ons (België) zet de leerkracht nederlands ons aan om die laatste -n te laten vallen, althans als we spreken. Als we schrijven moet hij er natuurlijk wel bij.

Maar persoonlijk, als zestienjarige, vindT ik :shock: het allemaal niet zo erg, de mensen die een deftig onderwijs hebben gehad weten wanneer ze een hogere schrijf- of spreekregister moeten gebruiken. Ik kijk naar de situatie waarin ik ben. Als ik onder vrienden chat, spreek let ik automatisch minder op mijn articulering, .....

Maar hier natuurlijk waar het niveau hoger ligt probeer ik mijn niveau hoger te leggen dan het normale en op een beschaafde manier te typen en zinnen te formuleren.

greetz

Berichten: 2

Re: verarming van onze taal?

Persoonlijk stoor ik me er ook enorm aan. Dat de meeste jongeren niet met de hoogst intellectuele termen praten, begrijp ik ten zeerste. Maar een beetje respect voor het correct toepassen van Dt-regels of andere simpele grammatica mag wel.

Berichten: 64

Re: verarming van onze taal?

:shock: ik ben dus niet de enige die niet gek is van al die lettertjes die verdwijnen in de hippe chatpot.

Berichten: 30

Re: verarming van onze taal?

Om eerlijk te zijn kan het mij weinig schelen op een chat of op MSN. Daar ben ik het al gewoon :shock:

Maar als er mensen zijn die op die manier spreken, dan kan ik mij daar in enerveren. Je lijkt echt zo dom als je geen AN praat. (buiten dialect onder vrienden dan)

Maar dat er meer Engelse woorden gebruikt worden in onze taal vind ik niet meer dan normaal, bijna alle hedendaagse uitvindingen worden krijgen een Engelse benaming, vooral op computergebied. (DVD, Blu-ray disc ...)

Al bij al denk ik dat alle talen zobijzo meer en meer Engels zullen opnemen. Ik kan mij niet inbeelden dat er plots een Spaans woord zou opduiken in het Nederlands, want zelfs als er daar iets nieuws is krijgt het vaak een Engelse naam.

Misschien gaat dit veranderen nu China meer macht krijgt op economisch gebied, wie weet spreken we binnen honderd jaar allemaal Chinees ;)

Berichten: 87

Re: verarming van onze taal?

Ik denk dat het niet zo zeer om taalverarming gaat op de chatplekken, maar vooral het laten vallen (of samenvoegen) van letters, BV:

"kmoet ff weg, see u ltrrrrr!"

Het gaat hier niet om een verandering van de taal, maar om het snel typen van lange zinnen. De zin hierboven is korter dan zijn nette vorm. Het scheelt dus tijd. Helaas scheelt het de lezer geen tijd; doorgaands kost het de lezer even tijd om het te ontcijferen

Re: verarming van onze taal?

Ik denk dat het met de chatplekken evenzo gesteld is,als met de cb-bakjes in de tijd.Zeveren om te zeveren.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: verarming van onze taal?

Ik kan mij niet inbeelden dat er plots een Spaans woord zou opduiken in het Nederlands,
Er zijn natuurlijk heel wat woorden overgenomen die verwijzen naar de Spaanse of Latijnsamerikaanse cultuur Bijvoorbeeld in verband met eten (tortilla, paella, ...) of feesten (salsa, mojito, tequilla, ...)

En dat we wat Engelse woorden opnemen vind ik ook niet zo erg. Franse Canadezen die een hot dog "un chien-chaud" noemen zijn een beetje belachelijk.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Reageer