Wat heeft het hoogste smeltpunt?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 416

Wat heeft het hoogste smeltpunt?

Wolfraam is het METAAL met het hoogste smeltpunt, 3410*C. bij normale druk van 1 bar.

Diamant en dan bedoel ik koolstof is het NIET-METAAL met het hoogste smeltpunt, 3800*C, bij normale druk van 1 bar.

Maar hierboven zijn elementen, die niet uit verbindingen bestaan. Nu vraag ik mij af, zijn er ook materialen die bij een normale druk van 1 bar een nog hogere smeltpunt hebben dan van wolfraam of diamant? Zo ja wat voor materiaal is dat? En wat mag hier dan het smeltpunt van zijn? En waar worden dat soort materialen voor gebruikt?

Trouwens is bedoel hier wel gewoon een vaste stof die uit atomen of molekulen bestaat, niet een enkel atoom afzonderlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Wat heeft het hoogste smeltpunt?

Ik zou zo snel geen composiet weten met een hoger smeltpunt dan diamant of wolfraam. Maar als het bestaat, dan is het waarschijnlijk een ionisch kristal. Zoiets als ZnS (~2000K), maar dan nog veel ionischer. Misschien een fluoride?
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 416

Re: Wat heeft het hoogste smeltpunt?

Ik zou zo snel geen composiet weten met een hoger smeltpunt dan diamant of wolfraam. Maar als het bestaat, dan is het waarschijnlijk een ionisch kristal. Zoiets als ZnS (~2000K), maar dan nog veel ionischer. Misschien een fluoride?
Ik stelde een vraag over welk materiaal het hoogste smeltpunt heeft. Van de elementen weet ik dat bij de metalen dat wolfraam is en van niet-metalen koolstof is. Dat was to zover ik wist, echter gisteren las ik iets over hafniumcarbide (bij toeval!) op wikipedia, een zeer harde stof met een smeltpunt van 4160K ofwel 3887*C, net geen 4000*C. Ik weet niet of dat klopt, maar als dat waar is dan heeft hafniumcarbide een smeltpunt die iets hoger ligt dan die van diamant en het wordt vnl gebruikt voor in de ruimtevaart.

Maar weet iemand wat hafniumcarbide is, en wat voor kleur het heeft?


Berichten: 8.614

Re: Wat heeft het hoogste smeltpunt?

De link van wigsbol werkt niet (meer).

De stof die het hoogst gekende smeltpunt zou hebben is Ta4HfC5 (= "tantalum hafnium carbide"), met een smeltpunt van 4488 K.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer