windkracht op dakconstructie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 8

windkracht op dakconstructie

Ik ben van plan een open hangar te bouwen, dwz een geschoorde stalen constructie waarboven ik een kapeldakconstructie wil plaatsen. Ter afscherming zou ik een stevig zeil willen gebruiken.

Hoe bereken ik de opwaartse (en neerwaartse) krachten op dit zeil ten gevolge van de wind?

Ik kan wel alle zijdelingse windkrachten berekenen, maar ik weet niet in welke mate de wind speelt op een dakconstructie.

Ik ga er ook vanuit om een elastisch zeil te gebruiken (tegen het scheuren) dus ik vermoed dat dit dan ook wind gaat vangen en bol kan komen te staan.

Berichten: 78

Re: windkracht op dakconstructie

Als je zijdelinkse windkrachten kan berekenen kan je die voor het dak ook berekenen. Er kan zich een onder, dan wel overdruk opbouwen.

Er zijn tabellen voor in de literatuur die aangeven hoe groot de windkracht is. Deze vermenigvuldig je dan met bepaalde factoren (afhankelijk van geografische locatie, hoogte, plaats -> randen of midden).

Een indicatie: Voor tegen het opwaaien van isolatie op een plat dak is minimaal 35 kg/m2 massa nodig.

Wil je zekerheid dan zul je een normblad moeten raadplegen, welke dat is voor Belgie weet ik niet. Een architect of wat in Nederland een constructeur genoemd wordt zullen het ongetwijfeld wel weten.

Reageer