[Scheikunde] Titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 131

[Scheikunde] Titratie

Uit een proef volgt dit:

Het omslagtraject van de indicator fenolftaleïen vind je bij 7 gram zoutzuur, 9 gram natronloog toe te voegen.

molariteit natronloog 0,12 M

Bereken nu de molariteit van zoutzuur.

Dan staat er dat nu geldt--> molverhouding H3O+: OH- = 1:1

Maar dit is toch alleen als pH 7 is. En het omslagtraject van fenolftaleïen is pH 8,2-10,0. Dan kan je toch niet zeggen dat de molverhouding 1:1 is...

Kan iemand mij dit uitleggen.

Edit: Ik heb morgen de rep...dus graag spoedig antwoord :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Scheikunde] Titratie

Wacht nog even de betere antwoorden af, maar:

een vergelijkbare kwestie is al eens eerder aan de orde geweest, en toen vroeg ik op exact dit verhaal ook dóór. Het antwoord luidde dat rondom die pH 7 de concentratieverschillen in absolute zin zó klein zijn dat je praat over verwaarloosbare verschillen. Vanaf het werkelijke evenwicht (pH 7) zit je met een extra druppeltje (geconcentreerde) titreervloeistof in een kolfje héél snel op pH 9: pH is per slot van rekening logaritmisch. Eén drupje (±0,04 mL) meer of minder in een kolfje maakt dus het verschil tussen omslaan of nog net niet.

je molverhouding is dan weliswaar niet 1,0000000000 : 1,000000000000

maar wel nagenoeg 1 : 1 (uitgaande van de oorspronkelijke vloeistoffen)

kortom: a difference that makes no difference is no difference.

je kunt dat narekenen:

pH =7 betekent: -log [H+] = 7

[H+] = 1·10-7 mol/L

bij pH=8 : [H+]= 1·10-8 mol/L

= 0,00000001 mol/L

[OH-] bij pH 8 = 1·10-6 mol/L

= 0,000001 mol/L

in absolute zin zit je dus te modderen met 6-8 cijfertjes achter de komma

1 druppeltje 1M NaOH bevat 0,04 mL x 1 mol/L = 0,00004 x 1 = 0,00004 mol OH- , en dat is dus al 40 x meer dan nodig is voor de omslag van pH 7 naar pH 8 in een kolf met 1 L (één héle liter!!!) testoplossing (en dus zelfs ruim voldoende voor een omslag van 7 naar 9 !!!!! )

ik geloof niet dat ik rekenfoutjes heb gemaakt hè? :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 131

Re: [Scheikunde] Titratie

Okay, het komt er dus op neer, dat je het theoretisch bij pH 7 zou moeten meten. Maar dat het bijna niet meetbaar verschil uit maakt bij bijvoorbeeld pH 9 of 10

Ik heb nog een vraag, over hetzelfde onderwerp.

In het boek staat dat als je calciumcarbonaat aan zuiver water toevoegd deze reactie ontstaat:

2H3O + CaCO3 --> Ca + 3H2O + CO2

Maar deze reactie verloopt tegelijkertijd ook, of niet?

2H2O + CaCO3 --> Ca + H2O + 2OH- + CO2.

Want anders komen er toch geen OH- ionen in het water. Of onstaat die weer doordat H2O daarna uiteenvalt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Scheikunde] Titratie

2H3O + CaCO3 --> Ca + 3H2O + CO2
Volgens mij vergeet je een heel logische voorgaande evenwichtsreactie:

2H2O <==> H3O+ + OH-

2H3O+ + 2OH- + CaCO3 --> Ca2+ + 2OH- + 3H2O + CO2

(probeer aub wat vaker sub- en superscript te gebruiken :) .

Kant en klaar te kopiëren uit de link "speciale tekens" midden boven je berichtvenster :wink: )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 131

Re: [Scheikunde] Titratie

Oh ja, natuurlijk. :)

Nouja, heel erg bedankt in iedergeval. Het is me allemaal een stuk duidelijker geworden.

Reageer