[natuurkunde] optica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 58

[natuurkunde] optica

Hoi,

ik moet een vraag voor optica maken en ik kom er maar gedeeltelijk uit. in een wnd van een houten regenton heeft men een 2 cm dikke sferische glazen(nglas=1,5) lens gemonteerd. De brekende oppervlakken hebben een straal van 2 cm. Op 5 cm voor de lens gemonteerd. Bereken de plaats en de aard van het beeld van dit lampje. Ik heb dit als volgt gedaan Door de formule n1/v + n2/b=(n2-n1)* 1/r

eerst voor de eerste breking in te vullen krijg een beeldafstand van 30 cm eruit. Maar mijn vraag is nu klopt dit wel en zoja hoe bereken ik dan de beeldafstand van de tweede lens en wat is de aard van dat beeld. Wat ik niet begreep hoe kan er nu een tweede beeld ontstaat als het het 'voorwerp' na die tweede breking achter dat opp valt.(want de lichtstalen zullen deze plek toch nooit bereiken? (want ze worden al eerder gebroken.

grtz Jeroen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] optica

Sorry, maar ik snap weinig van je vraagstelling.

Onder een sferische lens versta ik een bol (sferisch), jij zo te zien een positieve lens, want de gekromde oppervlakken hebben een straal van 2 cm, en de dikte (waarschijnlijk op de hoofdas, dus het dikste punt?) is ook maar 2 cm.

Als ik je goed begrijp zit er een lampje op 5 cm vóór die lens, en is dat het voorwerp.

Dan kom je met een tweede lens af?? Wat is daarvan de bedoeling?

kortom, véél duidelijker en ook wat vollediger graag, indien mogelijk met een schetsje. Jij hebt de situatie wel in je hoofd, wij op deze manier niet.

beter maar helemaal opnieuw, voordat er verwarring ontstaat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer