Bedelen harder aanpakken?

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 267

Bedelen harder aanpakken?

Vanavond was het weer zover, ik stond rustig op de bus naar mijn kamer te wachten toen ik van achteren werd aangesproken door een of andere zwerver. Hij vroeg me of ik misschien wat kleingeld kon missen en toen ik hem teleur moest stellen (ik had genoeg bij me, maar als ze me aanspreken geef ik niets) werd ik zonder pardon voor *** uitgemaakt. Ik ben best bereid om hier en daar een euro in het bakje van die Roemeense accordeonspeler te gooien die tegenwoordig voor elke supermarkt zit, maar zodra ze me aanspreken en een lulverhaaltje ophangen over hun slaapplaats waar ze toevallig één Euro tekort voor komen hoeft het van mij niet meer. Volgens mij is er genoeg opvang en hulp beschikbaar in Nederland om niet te hoeven bedelen, dus waarom gebeurt dit nog? Het is hier in Groningen verboden om op actieve wijze te bedelen, maar er gebeurt weinig tot niets tegen. Ik kan me niet voorstellen dat er op andere plaatsen wel hard tegen op wordt getreden, maar van mijn part is het hoog tijd dat dat wel gebeurt.

Re: Bedelen harder aanpakken?

Elke stad heeft een opvang voor zwervers. Daar kunnen ze altijd te eten krijgen en elke dag slapen. Zelfs is er een gescheiden afdeling voor zieke zwervers waar ze tijdelijk kunnen verblijven. Veruit de meeste zwervers zijn drugsverslaafden.

Zij hebben altijd een gebrek aan geld. Mijn advies: Geef nooit geld aan een zwerver.

Berichten: 29

Re: Bedelen harder aanpakken?

Oh hier in België is het niet veel beter. Aan elke supermarkt zit er wel 1 of andere bedelaar.

Ook ik zou wel eens iets in hun mandje gooien, vooral 1 t.e.m. 5 cent omdat ik dat niet graag op zak heb (maar dat terzijde).

Geld geven aan iemand die mij aanspreekt doe ik echter ook nooit. Ik weet niet waarom maar ... Nja gewoonte zeker.

Aan de andere kant is het wel een goede manier om van je kleingeld af te raken ... dusja :)

Nja iedereen doet er het zijne mee maar wees voorzichtig met wat je geeft, want ik zie soms mensen die hun gewoon 10Euro ofzo in hun handen stoppen.

Er zullen veel ECHTE straatmensen zonder dak boven hun hoofd zitten hoor dat ben ik zeker. Maar er zitten er evenveel die gewoon profiteren van de goedheid van sommige mensen.

De wijze raad van ... naja ... MIJ :) ... nja doe gewoon wat je zelf wil hé ... het is en blijft (niet als je het weggeeft maarja) jouw geld

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Bedelen harder aanpakken?

Nja, de mensen die je aanspreken zijn vaak ook niet te vertrouwen hoor. Het komt wel vaker voor dat 'zwervers' dit doen om te zien hoeveel geld je bij je hebt. Als ze dan een geknipt moment zien zijn ze er met je geld van door. Dit lijkt paranoia maar het komt heel vaak voor. Ik zag overlaatst nog cijfers op school tegen diefstalpreventie, het lijkt me niet heel aangenaam :)

Re: Bedelen harder aanpakken?

Er zullen veel ECHTE straatmensen zonder dak boven hun hoofd zitten hoor dat ben ik zeker. Maar er zitten er evenveel die gewoon profiteren van de goedheid van sommige mensen.
Iedereen heeft tegenwoordig een dak boven het hoofd, want in elke stad is er opvang voor de nacht. 's-ochtends is er een ontbijt en 's-avonds is er ook een (meestal warme) gratis maaltijd. Ze kunnen er ook als ze dat willen elke dag een douche nemen.

Ze krijgen ook elke week voldoende geld van de gemeente!!!

Geef nooit geld aan de zwerver, want je financiert er hun verslaving mee.

Berichten: 41

Re: Bedelen harder aanpakken?

Elke stad heeft een opvang voor zwervers. Daar kunnen ze altijd te eten krijgen en elke dag slapen. Zelfs is er een gescheiden afdeling voor zieke zwervers waar ze tijdelijk kunnen verblijven.


Wist ik niet.. opzich wel goed om te weten.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Bedelen harder aanpakken?

Sommige mensen zeggen dat het in Nederland niet nodig is om dakloos te zijn, maar ik kan me eigenlijk wel voorstellen dat het door vervelende omstandigheden toch zo kan lopen. Ik hanteer echter ook de stelling dat iedereen kan werken voor zijn/haar geld. Al is het maar een straatkrant verkopen. Als je te lam bent om die discipline op te brengen en dan maar gewoon gaat leuren om je geld geef ik niets. Een straatkrant koop ik wel met enige regelmaat.

Ik ken ook mensen die een zwerver nooit geld geven, maar bijvoorbeeld dan wel een keer een winkel in lopen om een pak melk oid te geven. Zo weet je in ieder geval zeker dat je bijdrage niet wordt omgezet in drank of drugs.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 201

Re: Bedelen harder aanpakken?

Zelfs kinderen worden wel eens aangesproken... Ik laatst nog :/
Pa's wijze lynx bezag vroom het fikse aquaduct.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Bedelen harder aanpakken?

Angelo schreef:Er zullen veel ECHTE straatmensen zonder dak boven hun hoofd zitten hoor dat ben ik zeker. Maar er zitten er evenveel die gewoon profiteren van de goedheid van sommige mensen.
Iedereen heeft tegenwoordig een dak boven het hoofd, want in elke stad is er opvang voor de nacht. 's-ochtends is er een ontbijt en 's-avonds is er ook een (meestal warme) gratis maaltijd. Ze kunnen er ook als ze dat willen elke dag een douche nemen.

Ze krijgen ook elke week voldoende geld van de gemeente!!!

Geef nooit geld aan de zwerver, want je financiert er hun verslaving mee.


Volgens mij is dit niet waar. Bij de meeste gemeentes betaalt een dakloze wel degelijk voor de opvang: €3.70 voor de sleep-inn is een normaal bedrag. En daar zit nog niet eens avond eten bij inbegrepen...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: Bedelen harder aanpakken?

Volgens mij is dit niet waar. Bij de meeste gemeentes betaalt een dakloze wel degelijk voor de opvang: €3.70 voor de sleep-inn is een normaal bedrag. En daar zit nog niet eens avond eten bij inbegrepen...
Dat klopt. Slapen+ontbijt hoeft ook niet gratis te zijn. De gemeente heeft natuurlijk liever dat ze elders onderdak zoeken. Maar ze krijgen zakgeld waarmee ze het kunnen bekostigen. Dat zakgeld is ruim voldoende om van te eten, te slapen en er kleren van te kopen.

Elke avond is er een (gratis) maaltijd, maar hiervoor is de opvang afhankelijk van wat bedrijven gratis aanbieden, zodat niet altijd een warme maaltijd klaar staat.

Men moet voor de nacht ook op tijd binnen zijn. Te laat? Pech gehad.

Re: Bedelen harder aanpakken?

Sommige mensen zeggen dat het in Nederland niet nodig is om dakloos te zijn, maar ik kan me eigenlijk wel voorstellen dat het door vervelende omstandigheden toch zo kan lopen.
Iedereen kan door omstandigheden dakloos raken. Die mensen worden door de gemeenten (zeker in N.Brabant) snel aan tijdelijke huisvesting geholpen, zodat ze niet in de opvang tussen de drugsverslaafden hoeven te vertoeven.

Dan is het taak snel een baantje te zoeken.

Berichten: 4.546

Re: Bedelen harder aanpakken?

Ik ken ook mensen die een zwerver nooit geld geven, maar bijvoorbeeld dan wel een keer een winkel in lopen om een pak melk oid te geven. Zo weet je in ieder geval zeker dat je bijdrage niet wordt omgezet in drank of drugs.
dat vind ik een hele goeie, beter dan geld geven.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Re: Bedelen harder aanpakken?

Ik ken ook mensen die een zwerver nooit geld geven, maar bijvoorbeeld dan wel een keer een winkel in lopen om een pak melk oid te geven. Zo weet je in ieder geval zeker dat je bijdrage niet wordt omgezet in drank of drugs.
dat vind ik een hele goeie, beter dan geld geven.
Niet nodig, ze hebben geld genoeg.

Om geld schooien is in Nederland verboden (tenzij er een vergunning voor afgegeven is). De zwervers krijgen geld van de gemeente onder voorwaarde dat ze niet schooien. Je zou eventueel bij de politie kunnen aangeven dat je lastig gevallen bent door een zwerver. Dat moet wel een heterdaadje zijn want de politie heeft het te druk met rapporten schrijven.

Gebruikersavatar
Berichten: 210

Re: Bedelen harder aanpakken?

Er wordt hier wel heel erg kortzichtig gedacht.

Paar dingen:

1. Opvang in Nederland is NIET gratis. Er is een opvanghuis voor zwervers maar die kost ook geld.

2. Geld geven aan zwervers is niet altijd slim, koop liever wat eten voor zo'n iemand.

3. Let op bij het kopen van straatkranten, sommige kranten zijn illegaal. Woon je in het noorden?? Koop dan de Riepe. Dat is een legale krant, deze krant helpt ook de zwervers.

4. Please, ga niet de zwervers de schuld geven. Veel mensen denken dat het hun eigen schuld is, maar dat is vrijwel nooit het geval. Veel zwervers kunnen niet met geld om gaan, simpelweg omdat hen dat nooit goed geleerd is.

5. Verslaafden, het woordt zegt het al, zijn verslaafd. Zelf kunnen ze er niet afkomen, hulp is dus nodig. Zelf hulp bieden is moeilijk, maar blijf gewoon legale straatkranten kopen en koop gewoon eten.
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Berichten: 536

Re: Bedelen harder aanpakken?

Iedereen moet zelf bepalen of die een zwerver al dan niet wat geld geeft. Dan maar een paar eurootjes minder, denk ik dan.

Als iemand je om geld vraagt, vraagt die je om geld.... nu dan kun je toch gewoon ja of nee zeggen. Niet geschoten altijd mis voor de zwervers, ik zie het punt niet.

En als ze na weigering onbeleefd zijn, so what. Er zijn zoveel onbeleefde mensen, rijk of arm...

Reageer