fout aflezen titraties

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

fout aflezen titraties

Ik had gelezen dat er steeds een standaard-afleesfout is van 0.05?? Klopt dit? Hoe hebben ze dit kunnen berekenen? Is dit belangrijk om rekening mee te houden?

Greets

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: fout aflezen titraties

Volgens mij is de fout de helft van de kleinste schaal.

dus als de schaal 1/10 ml is, dan is de fout 0.05 ml.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 43

Re: fout aflezen titraties

En ik dacht dat een druppel zo ongeveer een gemiddeld volume heeft van 0.2ml... wat nog een heel pak meer is dan 0.05ml. Die fout is dus wel verwaarloosbaar klein vind ik...
I love the light for it shows me the way, yet I will endure darkness because it shows me the stars

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: fout aflezen titraties

de fout op een titratie is zeer klein: het is een van de nauwkeurigste technieken die er zijn, omdat je minder dan een druppel nauwkeurig moet zijn. als ik even tijd heb, zal ik de exacte nauwkeurigheid een opzoeken, maar het kan wel eens 0.05 zijn.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 74

Re: fout aflezen titraties

De fout is idd 0.05. Hoe ze het berekent hebben en of men daar rekening mee moet houden?

Berichten: 63

Re: fout aflezen titraties

Het titreren zelf doe je meestal met een oplossing die 1:10 (of meer) verdund is. Dan zit de onnauwkeurigheid waarschijnlijk in het verdunnen.

Ze hebben waarschijnlijk gewoon een heeeeeleboel mensen heeel nauwkeurig dezelfde titratie uit laten voeren, toen de standaarddeviatie uitgerekend :shock:
Realiteit is een illusie die ontstaat door gebrek aan alcohol.

Reageer