[Mechanica] 9G = vrije val van 15cm ?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 10

[Mechanica] 9G = vrije val van 15cm ?

ik las op http://tweakers.net/nieuws/44822/Sun-stopt...econtainer.html

dat ze 9G gelijkstellen met een vrije val van 15cm.

ik snap niet goed hoe ze daar bij komen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Mechanica] 9G = vrije val van 15cm ?

waarschijnlijk gaat het dan om de landing, ze hebben tests gemaakt dat je dat ding van 15 cm naar beneden kunt laten donderen, dan is de versnelling (vertraging) bij het neerkomen 9G.

Harde schijven zijn bekend niet zo'n hoge G's aan te kunnen. Zeker als ze aan het schrijven zijn moet je een harde schijf niet laten vallen.

Berichten: 10

Re: [Mechanica] 9G = vrije val van 15cm ?

ik snap het verband met de vrije val niet.

de kracht blijft toch altijd hetzelfde gedurende vrije val, namelijk g ?

hoe bereken je weer de kracht die het ervaart bij het neerkomen?

F=m*a

> F=m*g en we weten dat de kracht 9G is

> m*g = 9*g

>>>> m = 9 kilo ?!?

sorry als het dom overkomt, mr fysica is lang geleden.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Mechanica] 9G = vrije val van 15cm ?

Tot de schijf de vloer raakt en in eens stilstaat.

De vertraging is dan stevig (blijkbaar 9G) en om in die vertraging te halen, heb je 15 cm vrije val nodig als aanloop om snelheid op te bouwen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Mechanica] 9G = vrije val van 15cm ?

De versnelling (vertraging) bij de landing is afhankelijk van de elasticiteit van de ondergrond. Bij een val op een groot blok beton zal het harder aankomen dan wanneer die container in een zompig weiland valt.

Ik vermoed dat die 9g een proefondervindelijke waarde is bij een val op een asfaltweg. Dat lijkt mij voor een container de meest waarschijnlijke ondergrond.

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: [Mechanica] 9G = vrije val van 15cm ?

Als iets valt werkt er altijd 9,81 op het voorwerp (=aardversnelling). Mag je dan theoretisch zeggen dat het laten vallen van 1 mm ook voldoende is?
???

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Mechanica] 9G = vrije val van 15cm ?

Nee, het gaat hier niet om de vrije val zelf, maar om de botsing met de grond. Omdat het voorwerp in zeer korte tijd tot stilstand wordt gebracht, werken er hele grote krachten op het voorwerp. Het onderzoek zegt dat een voorwerp dat van 15 cm hoogte valt, genoeg snelheid opbouwt om bij impact met de grond, krachten van 9G te ondervinden.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer