Sterkte van een motor (kw of pK) nodig voor graanpletter?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Sterkte van een motor (kw of pK) nodig voor graanpletter?

Beste wetenschappers,

Mijn hobby is bierbrouwen:D . De mout moet geschroot worden alvorens het brouwen kan beginnen. Ik heb een oude graanpletter op de kop kunnen tikken, maar helaas zonder motor.

Eigenlijk zou er een 380V motor op moeten staan maar... ik heb geen sterkstroom en de omschakeling enkel voor deze motor kost wel wat te veel (€1000).

Ik ben dus op zoek naar een motor op lichtnet. Maar de vraag is hoe sterk moet die zijn?

De graanpletter werkt met 2 walsrollen waartussen de graankorrels geplet worden. Deze rollen hebben een diameter van 45 cm en een breedte van 30 cm. 1 van de twee rollen wordt aangedreven door een as met een 'vleigwiel' van 60 cm diameter. Uiteraard zou een 380V motor veel meer kracht kunnen leveren maar ik kan er ook voor zorgen dat er niet te veel graan in een keer tussen de rollen komt.

Bestaat er een fomule om Het aantal Nm te berekenen uitgaande van deze gegevens van de walsrollen? Wie kent deze?

Tweede vraag is dan: welke is de motor met de meeste kracht die ik op het lichtnet kan laten werken (heb me laten wijsmaken dat dit 3pK zou zijn)

Ik heb een motor nodig met een laag toerental. (ong. 1300 rpm)

Laatse vraag: kan ik nu een motor van 220/380 kopen en deze nu enkel op 220 laten werken om deze later dan alsnog op 380V te gaan gebruiken? Of doet dit af aan kracht omdat dit te maken heeft met ster-driehoek schakeling?

'k Weet het, een heleboel vragen ineens, maar ik ben nogal hopeloos op zoek naar een goede oplossing.

Ben benieuwd naar jullie antwoorden,

Met vriendelijke brouwgroeten,

Bierke

Berichten: 582

Re: Sterkte van een motor (kw of pK) nodig voor graanpletter?

Ik kan geen pasklaar antwoord op deze vraag geven.

Je vliegwiel doet het eigenlijke zware werk tijdens het pletten. In de tijd dat er geen graan tussen de rollen zit krijgt het vliegwiel weer genoeg energie om te versnellen.

Een kleine motor zou dus al voldoen zijn maar dan is de productie van geplet graan te laag.

Ik zou het proberen met de grootste motor die je aan kunt sluiten. Het werkt dankzij het vliegwiel, maar de productiesnelheid zal lager zijn dan met een sterkere 380V motor.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Sterkte van een motor (kw of pK) nodig voor graanpletter?

1pk is ~750Watt, 3pk is 2250Watt. Maar dan zit je natuurlijk met het rendement. een 2250 W motor kan best 3000 watt vragen, op 240 zit je dan met meer dan met 14 ampere te spelen, wat toch al lichtelijk het maximum is van de meeste (grote) stoppen (16A).

Je kan er natuurlijk voor kiezen om 1) een agregaat te kopen die kracht stroom levert. 2) een motor kopen op benzine, of wel een grasmaaimotor, gebruiken.

Berichten: 4

Re: Sterkte van een motor (kw of pK) nodig voor graanpletter?

Beste Purpere Wolf en Wombat

Ofwel neem ik inderdaad de zwaarste motor die ik op 240V kan vinden met een laag toerental en dat in combinatie met het vliegwiel. (Ik heb ergens een stopcontact dat alleen staat op een kring, dat moet dus wel lukken)

Ofwel overweeg ik de zoektocht naar een motor van een grasmaaier.

Heeft er iemand enig idee wat de sterkte is van een motor van een wasmachine. Heeft 430 tr/min ofwel diredt 6300 tr/min wat al direct te veel is!!

Het vliegwiel is er een met een 'platte riem'. Kan ik dat veranderen tot een V-riem of moet ik dan direct een totaal ander vliegwiel gaan gebruiken? Worden platte riemen nog veel gebruikt?

Met vele brouwgroeten,

Bierke

Berichten: 4

Re: Sterkte van een motor (kw of pK) nodig voor graanpletter?

Ah ja, nog een vraagje:

Welk voor soort motor is een 240/380V motor? Is dit een ster/driehoe-systeem of een motor die zowel op 240V als op 380V kan werken? Een zuivere 380V motor zou dan enkel werken op 380V, of heb ik het verkeerd voor?

Graag hulp!!

En al bedankt op voorhand!!!!

Bierke

Berichten: 582

Re: Sterkte van een motor (kw of pK) nodig voor graanpletter?

Je kan alleen nog V-riemen kopen, je moet dus een V-puley op het vliegwiel monteren.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 582

Re: Sterkte van een motor (kw of pK) nodig voor graanpletter?

Je kan alleen nog V-riemen kopen, je moet dus een V-pulley op het vliegwiel monteren.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 7

Re: Sterkte van een motor (kw of pK) nodig voor graanpletter?

Een motor uit een oude kolomboormachine of uit een kleine compressor (zo'n 1 van de bouwmarkt van ong. 90,-) lijkt me het beste. Dat zijn ook wisselstroom motoren dus van opzet bijna hetzelfde als een draaistroom ( 400 v. wisselstroom motor), Alleen de 230v. uitvoering heeft een grote condensator om toch met 1 fase een soort draaistroom te maken. Een motor in ster of driehoek schakelen is alleen mogelijk bij een 400 v. wisselstr.motor.

Een wasmachine motor was altijd een gelijkstroom motor om verschillende toerentallen mogelijk te maken. Maar deze gaat minder efficient met stroom om dus lijkt mij minder handig. Het word steeds betaalbaarder om een wisselstroom motor variabel te laten werken, omdat freqentie regelaars die daarbij nodig zijn goedkoper worden, ze worden dan ook de laatse jaren ook gebruikt in wasmachines.

Een flinke vertraging in de overbrenging lijkt me wel verstandig.

Groeten.

Berichten: 7

Re: Sterkte van een motor (kw of pK) nodig voor graanpletter?

Foutje, gelijkstroom motor moet zijn; wisselstroom motor met collector en koolborstels.

Wisselstroom motor; wisselstroom motor met kortsluit anker.

Berichten: 1

Re: Sterkte van een motor (kw of pK) nodig voor graanpletter?

Bierke schreef:Ah ja, nog een vraagje:

Welk voor soort motor is een 240/380V motor? Is dit een ster/driehoe-systeem of een motor die zowel op 240V als op 380V kan werken? Een zuivere 380V motor zou dan enkel werken op 380V, of heb ik het verkeerd voor?

Graag hulp!!

En al bedankt op voorhand!!!!

Bierke
Geachte,

Ik ben molenaar op een Windmolen,

en heb daar ook een pletter staan en heb thuis ook een staan, op mijn pletter dit is echter wel een dubbele (4rollen) staat een motor van 7pk 230/280 1450tr, ik heb al reeds veel geprobeerd met oude maalderijinstallaties, ik kan u verzekeren dat u uw graanpletter belast niet zal rondkrijgen met een monofasige motor(dwz. 2x230V) (de gewone prise) (omdat een graanpletter met twee rollen volgens mij zeker 4pk nodig heeft) Ik denk echter wel dat u een huisaansluiting zult hebben van 3x230 (als u in een iet oudere woning woont zeker) dit is echter wel geschikt om motoren mee te kunnen doen draaien, zoals deze voor een graapletter. U kan de motor dan schakelen naar 3x230 door de geleidingsplaatjes in (hoogstwaarschijnlijk) in driehoek te zetten. U kan eventueel gebruik maken van een ster-driehoek schakelaar of contactor schakeling ,maar voor zulke kleine motoren zal dat echter niet nodig zijn,

een ster-driehoek schakelaar dient er eigelijk voor u startstroom te verminderen door de motor op te starten in ster en daarna door te schakelen in driehoek. omdat de startstroom 4a5 keer de nominaalstroom kan bedragen, en u dan bijvoorbeeld last kan krijgen van vonkschade in uw (gewone) schakelaar.

hopelijk u van dienst te zijn geweest met dit bericht.

thomas
Je kan alleen nog V-riemen kopen, je moet dus een V-puley op het vliegwiel monteren.
maak u vooral geen zorgen over riemen en doe vooral geen onnodige kosten daaromtrent, ik doe als hobby restauratie van oude maalderij-installaties, en ik kan u verzekern dat u de riem evenals de sluiting daarvor nog kan kopen in verschillende winkels in de streek.

moest het nodig zijn wil ik gerust eens wat adressen doorgeven.

mvrgr. Thomas

Berichten: 1

Re: Sterkte van een motor (kw of pK) nodig voor graanpletter?

thomasmolen schreef:Geachte,

Ik ben molenaar op een Windmolen,

en heb daar ook een pletter staan en heb thuis ook een staan, op mijn pletter dit is echter wel een dubbele (4rollen) staat een motor van 7pk 230/280 1450tr, ik heb al reeds veel geprobeerd met oude maalderijinstallaties, ik kan u verzekeren dat u uw graanpletter belast niet zal rondkrijgen met een monofasige motor(dwz. 2x230V) (de gewone prise) (omdat een graanpletter met twee rollen volgens mij zeker 4pk nodig heeft) Ik denk echter wel dat u een huisaansluiting zult hebben van 3x230 (als u in een iet oudere woning woont zeker) dit is echter wel geschikt om motoren mee te kunnen doen draaien, zoals deze voor een graapletter. U kan de motor dan schakelen naar 3x230 door de geleidingsplaatjes in (hoogstwaarschijnlijk) in driehoek te zetten. U kan eventueel gebruik maken van een ster-driehoek schakelaar of contactor schakeling ,maar voor zulke kleine motoren zal dat echter niet nodig zijn,

een ster-driehoek schakelaar dient er eigelijk voor u startstroom te verminderen door de motor op te starten in ster en daarna door te schakelen in driehoek. omdat de startstroom 4a5 keer de nominaalstroom kan bedragen, en u dan bijvoorbeeld last kan krijgen van vonkschade in uw (gewone) schakelaar.

hopelijk u van dienst te zijn geweest met dit bericht.

thomas

maak u vooral geen zorgen over riemen en doe vooral geen onnodige kosten daaromtrent, ik doe als hobby restauratie van oude maalderij-installaties, en ik kan u verzekern dat u de riem evenals de sluiting daarvor nog kan kopen in verschillende winkels in de streek.

moest het nodig zijn wil ik gerust eens wat adressen doorgeven.

mvrgr. Thomas
Zowieso mocht je al een 3x230v (3-fasen) huisaansluiting hebben, dan nog kun je een 380v wisselstroommotor niet naar '3x230' schakelen, dan branden de spoelen hoogstwaarschijnlijk door. Dat is namelijk de grap van 380v: een fasenverschuiving van 120 graden per fase; daarom en daarop draaien 3fasenmotoren namelijk, doordat de door de fasenverschuiving aangetrokken worden naar de volgende 'fase'.

maar om u niet helemaal ongelijk te geven: bij 2x230 motoren kan dat dus wel. Deze variant heeft in feite gewoon 2 spoelen op 220, dus je kunt het, om het zo te zeggen, met een 3aderig kabeltje gewoon af, simpelweg doorlussen.
... Een motor in ster of driehoek schakelen is alleen mogelijk bij een 400 v. wisselstr.motor.
laten we zeggen, 380v wisselstroom. =D>

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Sterkte van een motor (kw of pK) nodig voor graanpletter?

Zowieso mocht je al een 3x230v (3-fasen) huisaansluiting hebben, dan nog kun je een 380v wisselstroommotor niet naar '3x230' schakelen, dan branden de spoelen hoogstwaarschijnlijk door. Dat is namelijk de grap van 380v: een fasenverschuiving van 120 graden per fase; daarom en daarop draaien 3fasenmotoren namelijk, doordat de door de fasenverschuiving aangetrokken worden naar de volgende 'fase'.
230/400V AC-motoren draaien doorgaans wel op beide spanningen, en zijn eenvoudig om te schakelen.

Een 380V inductiemotor zal niet doorbranden indien aangesloten op een 3x230V-net. Omgekeerd zou waarschijnlijker zijn.

En ik zie de grap van 380V (tov. van 230V trifase) niet in ?
maar om u niet helemaal ongelijk te geven: bij 2x230 motoren kan dat dus wel. Deze variant heeft in feite gewoon 2 spoelen op 220, dus je kunt het, om het zo te zeggen, met een 3aderig kabeltje gewoon af, simpelweg doorlussen.
2x230V ???
proland schreef:
3/8 schreef:
Een motor in ster of driehoek schakelen is alleen mogelijk bij een 400 v. wisselstr.motor.
laten we zeggen, 380v wisselstroom. =D>
Wat is er mis met 400V wisselstroom-motor?

Reageer