hulp bij berekening vervangingsweerstand

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

hulp bij berekening vervangingsweerstand

geachte techneuten, gezien het feit dat de technische school te lang voor mij terug is vraag ik u hulp bij het volgende: Ik bezit een motorfiets met een normaal achterlicht met daarin een 5 watt (gewoon) en een 21 watt remlicht lampje.

Tevens zit er op die fiets een waaarschuwingssysteem dat aangeeft wanneer een van de achterlampjes stuk is of een verkeerd lampje is gemonteerd, dit meet namelijk de stroomsterkte die door de bedrading vloeit.

Nu het volgende, ik wil het bestaande licht gaan vervangen door een ledverlichting met een vermogen van 0,4 watt en 0,06 watt.

U begrijpt het zeker al, de stroomsterkte is door toepassing van de led's te laag geworden en op mijn dashboard gaat een fel rood lampje branden ten teken dat er iets mis is met mijn verlichting.

Ik zal dus parrallel aan de beide leds een weerstand moeten monteren om de juiste stroomsterkte te verkrijgen die ik eerder had bij de montage van het normale achterlicht.

Alleen ik weet niet meer hoe ik dat moet berekenen, kan iemand mij uit de brand helpen?

Ik weet niet of ik dit bericht bij het juiste forumdeel heb geplaatst maar wellicht kan iemand mij verder helpen, m.v.g J.Ruyg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: hulp bij berekening vervangingsweerstand

Ik zal dus parrallel aan de beide leds een weerstand moeten monteren om de juiste stroomsterkte te verkrijgen die ik eerder had bij de montage van het normale achterlicht.
Even voor de goede orde, is dat niet een beetje de koe bij de staart pakken in plaats van bij de horens? Deze oplossing komt er op neer dat je een vermogensweerstandje moet gaan inbouwen om energie in te verstoken. Is het niet mogelijk om gewoon dat metertje aan te passen, zodat hij "tevreden" wordt bij een lagere stroomsterkte? Of gewoon net als de lampjes het ding te vervangen door een ander systeempje?

ps. dit had inderdaad beter gepast in "alledaagse wetenschap en overig technisch"
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: hulp bij berekening vervangingsweerstand

hallo jan allereerst bedankt voor je reaktie.

De lampdefectunit maakt deel uit van een intergraal ABS systeem, dus deze stuureenheid is niet even open te peuteren.

Het gaat mij echter niet om het stroomverbruik maar om de uitstraling van het huidige achterlicht wat meer lijkt op het achterlicht van een tractor dan op die van een motorfiets, daarom wil ik een led achterlicht gaan monteren.

Ik zal dus de regeleenheid in de mailing moeten gaan nemen om inderdaad hem te doen denken dat de waarden juist zijn en zal dus paralle aan de voedingsdraad naar het achterlicht als mede het remlicht een weerstandje moeten solderen alleen ik weet niet hoe ik dit moet bereken. Ik begrijp dat de weerstand van de led verlichting hoger light dan bij de normale verlichting en zodoende de stroomsterkte lager

Berichten: 582

Re: hulp bij berekening vervangingsweerstand

1/R1+1/R2=1/R3

R1 en R2 zijn de parallele weerstanden die de weerstand R3 vervangen.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: hulp bij berekening vervangingsweerstand

Andere benadering:

Je wilt de lamp van 21 W vervangen door een ledschakeling van 0,04W

Je zult dus naast die ledschakeling nog 21-0,04 = 20,96 W moeten wegwerken.

Stel de boordsapnning op 12V, dan moet de weerstand 1,747A moeten verwerken.

12V/1,747A = 6,87 ohm.

De naastliggende standaardwaarde is 6,8 ohm, dus dat is de voor de hand liggende keus.

Die andere mag je nu zelf uitrekenen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: hulp bij berekening vervangingsweerstand

klazon schreef:Andere benadering:

Je wilt de lamp van 21 W vervangen door een ledschakeling van 0,04W

Je zult dus naast die ledschakeling nog 21-0,04  = 20,96 W moeten wegwerken.

Stel de boordsapnning op 12V, dan moet de weerstand 1,747A moeten verwerken.

12V/1,747A  = 6,87 ohm.

De naastliggende standaardwaarde is 6,8 ohm, dus dat is de voor de hand liggende keus.

Die andere mag je nu zelf uitrekenen.
TS heeft het over een LED-setje. Zou daar niet al een voorschakelweerstandje inzitten?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: hulp bij berekening vervangingsweerstand

In de led-set zit ongetwijfeld al een serieweerstand.

Maar het ging er om om parallel aan de led-set een weerstand te zetten die extra stroom trekt om het defecte-lampen-waarschuwingssysteem tevreden te stellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: hulp bij berekening vervangingsweerstand

klazon schreef: Andere benadering:

Je wilt de lamp van 21 W vervangen door een ledschakeling van 0,04W

Je zult dus naast die ledschakeling nog 21-0,04 = 20,96 W moeten wegwerken.

Stel de boordsapnning op 12V, dan moet de weerstand 1,747A moeten verwerken.

12V/1,747A = 6,87 ohm.

De naastliggende standaardwaarde is 6,8 ohm, dus dat is de voor de hand liggende keus.

Die andere mag je nu zelf uitrekenen.
sorry, wou hier een reactie zetten maar had niet op datum gelet. Topic werd heropend door andere TS die dit topic 'aanvulde'.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: hulp bij berekening vervangingsweerstand

 
dannypje schreef: sorry, wou hier een reactie zetten maar had niet op datum gelet. Topic werd heropend door andere TS die dit topic 'aanvulde'.

Opmerking moderator

dat was een onterechte heropening met een nauwelijks aan het voorgaande gerelateerd vervolg. Die reactie is verplaatst naar een betere plaats, nl het huiswerkforum.
 
Dus kom maar met je reactie
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer