notebook bijladen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 27

notebook bijladen

ik heb een notebook (acer travelmate 800)

als ik mijn batterij probeer op te laden staat er vooraan een oranje lampje te branden (dat betekend dat hij oplaad) na een kwartiertje/half uurtje groen knipperen.

Ook als ik bij energiebeheer kijk, bij de batterij staat er 0% bij de batterij en een groot rood kruis door het plaatje heen.

Nu krijg ik mijn notebook niet aan zonder de stekker te gebruiken.. :)

Weet iemand wat dat groen knipperende lampje betekend en die rode kruis, betekend het iets van dat me batterij stuk is of dat ik een driver mis ofzoiets :S...?

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: notebook bijladen

binnenbrengen en hopen dat er nog garantie op is

er kan nl vanalles verkeerd gaan - batterij stuk, elektrisch contact lader-laptop kapot...
???

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: notebook bijladen

Het kan zijn dat je accu een geheel ontladen is geweest. In dat geval geven veel accu's er de brui aan. Ook kan het zijn dat ie een paar keer overcharged is geweest, maar dat kan ik me met moderne apparatuur bijna niet voorstellen. Ik heb zelf een jaar terug een andere accu bij gekocht omdat de oude het nog maar een uur volhield. Ik had hem te vaak kort (dus slechts deels) opgeladen en weer mee verder gewerkt, dat nekt je accu ook.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: notebook bijladen

Normaal zouden de moderne batterijen van notebooks geen last meer mogen hebben van dat 'geheugen-effect' of toch erg gering.

Berichten: 4.546

Re: notebook bijladen

maar ja, is het wel een nieuwe notebook? als het een oude is kan het ook gewoon zijn dat de accu op is (die hebben ook geen eeuwig leven :) ). eerst de variabelen kennen he :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: notebook bijladen

De laptop die hij vernoemt is een vrij recent uitgegeven model als ik internet mag geloven.

Haagsev, ben je er zeker van dat de batterij wel in de laptop zit (of goed vast zit)? Want een rood kruis betekent meestal dat iets niet aangesloten is...

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: notebook bijladen

Normaal zouden de moderne batterijen van notebooks geen last meer mogen hebben van dat 'geheugen-effect' of toch erg gering.
Geheugeneffect is iets anders dan wanneer je een accu echt helemaal leegtrekt.

Oude NiCd accus hebben inderdaad wel een geheugeneffect: liefst zo vaak mogelijk helemaal vol laden en gebruiken tot hij bijna leeg is. NiMH-accu's hebben het nog wel een beetje, maar veel minder (1 op de 10x helemaal vol/bijna leeg is goed genoeg). Li-Ion accus hebben geen geheugeneffect. Sterker nog: je kan ze beter regelmatig een beetje opladen dan tot in de extremen gebruiken.

Alle accus kunnen defect raken wanneer je ze echt helemaal leeg laat lopen.

zie oa http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_ion_battery
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: notebook bijladen

Die comment sloeg op:
Ik heb zelf een jaar terug een andere accu bij gekocht omdat de oude het nog maar een uur volhield. Ik had hem te vaak kort (dus slechts deels) opgeladen en weer mee verder gewerkt, dat nekt je accu ook.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: notebook bijladen

Cycloon schreef:Die comment sloeg op:
Ik heb zelf een jaar terug een andere accu bij gekocht omdat de oude het nog maar een uur volhield. Ik had hem te vaak kort (dus slechts deels) opgeladen en weer mee verder gewerkt, dat nekt je accu ook.
Maar dat klopt wel. Want uit mijn hoofd is het een NiMH accu. :)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: notebook bijladen

Ger schreef:
Cycloon schreef:Die comment sloeg op:
Ik heb zelf een jaar terug een andere accu bij gekocht omdat de oude het nog maar een uur volhield. Ik had hem te vaak kort (dus slechts deels) opgeladen en weer mee verder gewerkt, dat nekt je accu ook.
Maar dat klopt wel. Want uit mijn hoofd is het een NiMH accu. :)
Ja ok voor jou kan dat kloppen, maar voor de topicstarter zeker niet vermits die met een zeer recente laptop zit :) Dus de batterij is stuk of zit niet goed aangesloten, das het enigste wat kan volgens mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: notebook bijladen

Normaal zouden de moderne batterijen van notebooks geen last meer mogen hebben van dat 'geheugen-effect' of toch erg gering.
dat is geen geheugen effect, geheugen effect is dat je ze eerst compleet moet ontladen voordat je hem weer oplaad.

Voor Li-ion batterij geld dat als je hem lang in geheel leeggelopen staat laadt, je hem kapot maakt.

Voor de rest kan hij vrij lang mee gaan en heeft hij geen geheugen effect, je moet hem alleen niet in lege stand laten staan.

Wat de dood voor batterijen is is warmte, en laat zo'n pc nou verrekte heet worden.

Daarom gaan laptop batterijen niet lang mee.

Idee is om bij het gamen de batterij er uit te halen (en netstroom gebruiken) pas als je het echt nodig hebt de batterij in te doen.

Zie deze post: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=32391

Berichten: 67

Re: notebook bijladen

Ik heb ook een laptop (ook een acer, maar al bijna 5 jaar oud) en ben nu wel eens benieuwd wat een nieuwe batterij ongeveer kost?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: notebook bijladen

ben nu wel eens benieuwd wat een nieuwe batterij ongeveer kost?
In de winkel zijn ze schreeuwend duur. Als ik er zelf 1 nodig zou hebben zou ik op ebay zoeken naar "battery" en het type van je laptop. Ondanks verzendkosten ben je dan nog steeds maar ongeveer de helft prijs van de winkelprijs.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Reageer