Is het mogelijk dat je hersenen vol zijn?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 94

Is het mogelijk dat je hersenen vol zijn?

Als de hardeschijf van een computer vol is kan deze computer geen informatie meer opslaan. Bestaat er zoiets ook bij je hersenen? Zouden je hersenen theoretisch gezien vol kunnen zijn, en geen informatie meer kunnen opnemen, of zij je hersenen "oneindig" groot?

Berichten: 4.546

Re: Is het mogelijk dat je hersenen vol zijn?

ik vind dit soort vragen zó leuk, heerlijk kinderlijk maar daardoor zo gruwelijk interessant. dit is absoluut geen belediging, maar een compliment. ben echt dol op dat soort vragen, zo simpel maar het antwoord is reuze interessant, als dat er al is, misschien is dat nog het mooiste :)

goed, informatie wordt opgeslagen in verbindingen tussen de cellen in de hersenen (geen flauw idee hoe dit precies werkt, maar ben er wel benieuwd naar) en die cellen zijn eindig dus ik denk dat in theorie het wel kan dat je hersenen vol kunnen raken met info. maar of dit de enige variable is die een rol speelt, dat weet ik niet.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Is het mogelijk dat je hersenen vol zijn?

Nee, de hersenen kunnen niet 'vol' worden zoals een hdd 'vol' kan worden.

Dat is de verkeerde definitie van 'vol' :)
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 4.546

Re: Is het mogelijk dat je hersenen vol zijn?

want....

kwist wel dat ik wat variabelen had gemist, vertel op :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Is het mogelijk dat je hersenen vol zijn?

De hersenen bewaren data niet op dezelfde manier als een computer/HDD dat doet.

Een HDD is een adresseerbaar block-geheugen: Als alle adresseerbare blocken gevuld zijn is deze vol.

Hoe het exact in hersenen werkt weten we nog niet helemaal maar voorlopig komt een holographisch 'data-structuur' het meest overeen met wat we weten. Dit heeft vergaande gevolgen voor de opslag: Data die vergelijkbaar zijn worden 'dichter' bij elkaar geplaatst, deels over elkaar heen, dan data die grote verschillen vertoond. Overeenkomsten worden daarbij sterker terwijl de verschillen tussen gebeurtenissen minder nauwkeurig worden.

Merk op dat vanaf geboorte je hersenen dus eigenlijk altijd al vol zijn geweest, alleen deze data was hoofdzakelijk random. Door elke ervaring die je op doet wordt er steeds meer een afbeelding van de realiteit gevormd in je hersenen. De ervaringen die je vaker op doet zullen sterker worden, terwijl unieke ervaringen ook onthouden worden zolang ze uniek zijn. Ervaringen die zowel niet uniek als ook niet gebruikelijk zijn zullen sneller vervagen, vooral de bijzonderheden.

Het gaat voornamelijk om een signal/ruis verhouding:

- Unieke ervaring = weinig overlap met andere ervaringen = meer signal dan ruis.

- Herhaaldelijke ervaring = veel overlap met andere ervaringen = alleen de overeenkomstige delen van het signaal versterken elkaar, de rest stoort elkaar.

- Gebeurtenissen die zowel niet uniek als ook niet herhaaldelijk voorkomen = veel ruis, weinig signaal.

Dus "vol" voor hersenen heeft een heel andere betekenis dan voor een HDD. De hersenen zijn per definitie eigenlijk altijd "vol" met iets, maar dit beperkt haar niet in de mogelijkheid van aanvullende opslag. :)
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Is het mogelijk dat je hersenen vol zijn?

Als de hardeschijf van een computer vol is kan deze computer geen informatie meer opslaan. Bestaat er zoiets ook bij je hersenen? Zouden je hersenen theoretisch gezien vol kunnen zijn, en geen informatie meer kunnen opnemen, of zij je hersenen "oneindig" groot?
Bedoel je echt de hersenen? Of misschien het geheugen...? Het geheugen kan namelijk wel vol raken. Ik heb zelf een geheugen als een lek vergiet :) . Maar vragen of de hersenen vol kunnen raken, is netzoiets als vragen of je hart vol kan raken, of je ogen, of whatever...
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 94

Re: Is het mogelijk dat je hersenen vol zijn?

Iceman schreef:Als de hardeschijf van een computer vol is kan deze computer geen informatie meer opslaan. Bestaat er zoiets ook bij je hersenen? Zouden je hersenen theoretisch gezien vol kunnen zijn, en geen informatie meer kunnen opnemen, of zij je hersenen "oneindig" groot?
Bedoel je echt de hersenen? Of misschien het geheugen...? Het geheugen kan namelijk wel vol raken. Ik heb zelf een geheugen als een lek vergiet [rr] . Maar vragen of de hersenen vol kunnen raken, is netzoiets als vragen of je hart vol kan raken, of je ogen, of whatever...


Nu je het zegt, ik bedoelde je geugen. Is het mogelijk dat je geugen "vol" raakt, en zo weinig tot niets meer op kan nemen. Of geld voor je geugen hetzelfde verhaal als gmlk vertelde.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Is het mogelijk dat je hersenen vol zijn?

Mijn beschrijving ging over de data opslag, niet over het volume van de hersenen [rr]

Die "lek" die hierboven wordt beschreven wordt waarschijnlijk voornamelijk verklaard door te zeggen dat je de informatie nooit echt hebt opgenomen.

Informatie die nooit volledig verwerkt is in de holo-ruimte, kan natuurlijk ook niet worden herinnerd vanuit deze holo-ruimte.

Alternatief kan het zijn dat een bepaalde herinnering niet bereikbaar is in je huidige context. Denk maar aan een hologram, waar de hoek waaronder deze bekeken wordt bepalend is voor de informatie die je ziet.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 12.262

Re: Is het mogelijk dat je hersenen vol zijn?

Er is natuurlijk wel een maximum aan informatie dat je in hersenen kunt opslaan... ongeacht HOE het werkt hebben hersenen een eindig volume, bestaan dus uit een eindig aantal deeltjes die per stuk een eindig aantal states kunnen hebben.

Voor het idee: een mens heeft zon 100 miljard neuronen, dus als ze effectief 1 bit per stuk op zouden slaan is het vergelijkbaar met een harddrive van 12 GB. Uiteraard is de verwerking niet vergelijkbaar, maar is maar voor het idee.

Maar of je je geheugen nou binnen een leven 'vol' kunt krijgen? Ik denk van niet, mede omdat je informatie anders gaat opslaan als je die zelden meer gebruikt - behoorlijk efficient geheel, dat geheugen!

Aardigheidje hiermee: Je (super)korte termijn geheugen kent ongeveer 7 plaatsen. Probeer bijv binnen een paar seconden 7 getallen onder de 100 te bekijken en te reproduceren. Met 6 a 7 zal dit goed gaan, maar 10 zal de meeste mensen niet lukken. Maar met een paar keer herhalen is het geen probleem!

Berichten: 3.165

Re: Is het mogelijk dat je hersenen vol zijn?

Wat mij verbaasd is dat je soms iets simpels kan vergeten, juist wanneer je extra aandachtig probeert het op te nemen. Zo hebben ze bij sommige zwembaden kluisjes met een electronisch slot waarbij je eerst het nummer van het kluisje moet invoeren en dan een code. Normaal geen probleem voor mij om dat te onthouden (ik heb zoals bijna iedereen een normaal kortetermijngeheugen) maar juist toen ik de cijfers zorgvuldig herhaalde was ik ze vergeten. Dan had ik ook nog het probleem dat ik zo op de cijfers gefocust was dat ik zelfs niet meer wist in welke rij mijn kluisje stond. [rr]

De volgende keer ga ik de cijfers eens visueel onthouden (ze voor mij zien in een rij of iets dergelijks), dat werkt toch beter. Een truucje om bijvoorbeeld cijfers te onthouden is door bijvoorbeeld de cijfers op een logische wijze te verbinden met de ruimten in jouw huis. Dit werkt omdat het geheugen associatief werkt.

Maar inmiddels serieus off-topic.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Is het mogelijk dat je hersenen vol zijn?

Ik heb eens gehoord dat de hersens eigenlijk alles opslaan wat we zien of horen of voelen of denken, dat alle mogelijke gegevens dus worden opgeslagen, maar dat het niet lukt om ze terug op te roepen omdat we het 'adres' er niet van weten. Dat is toch wat ze mij hebben wijs gemaakt.

En als ik mij niet vergis kon je je geheugen vergelijken met een harde schijf van 130 terabits.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 12.262

Re: Is het mogelijk dat je hersenen vol zijn?

Dat je -alles- zou opslaan lijkt me echt heel stug... dit zou een enorme informatiestroom zijn, veel capaciteit vergen, maar nauwelijks enig nut hebben voor overlevingskansen en dergelijke.

Als je alleen al bekijkt hoeveel informatie er in 1 seconde op je netvlies terecht komt lijkt het al irreel. Als je bijv de receptors als pixels zou zien, heeft een oog een resolutie van dik 100 megapixels. Dat 20x per seconde, en nog met ettelijke bits per pixel ook, wordt qua informatie een drama!
Victory through technology

Berichten: 597

Re: Is het mogelijk dat je hersenen vol zijn?

Benm schreef:Dat je -alles- zou opslaan lijkt me echt heel stug... dit zou een enorme informatiestroom zijn, veel capaciteit vergen, maar nauwelijks enig nut hebben voor overlevingskansen en dergelijke.  

Als je alleen al bekijkt hoeveel informatie er in 1 seconde op je netvlies terecht komt lijkt het al irreel. Als je bijv de receptors als pixels zou zien, heeft een oog een resolutie van dik 100 megapixels. Dat 20x per seconde, en nog met ettelijke bits per pixel ook, wordt qua informatie een drama!
hoe kan je dan verklaren dat een bepaalde hoogbegaafde persoon even boven een stuk van Rome vliegt met een helicopter en nadien alle gebouwen feilloos en zeer gedetailleerd kan natekenen ... :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Is het mogelijk dat je hersenen vol zijn?

Inderdaad Fabrice, ik ging dit ook net aanhalen, ik heb een tijdje geleden er zelf nog een topic over gestart.

hier kun je nog eens herlezen als je wilt.

Ik dacht dat ik ook al eens een topic had gestart of gezien met de hoeveelheid geheugen van het brein in bites maar dat vind ik niet onmiddellijk terug.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Is het mogelijk dat je hersenen vol zijn?

made in flanders schreef:Ik heb eens gehoord dat de hersens eigenlijk alles opslaan wat we zien of horen of voelen of denken, dat alle mogelijke gegevens dus worden opgeslagen, maar dat het niet lukt om ze terug op te roepen omdat we het 'adres' er niet van weten. Dat is toch wat ze mij hebben wijs gemaakt.

En als ik mij niet vergis kon je je geheugen vergelijken met een harde schijf van 130 terabits.
Volgens mij worden er alleen maar informatie opgeslagen, die bewerkt wordt, bijvoorbeeld herhaling. Sommige informatie kan voor korte tijd worden bijgehouden.

Het lijkt me niet functioneel dat alles wat we ervaren ook opslagen.

Dat wat dan opgeslagen is kan soms niet opgeroepen worden wat een wereld van verschil is met het niet aanwezig zijn van de informatie.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Reageer