Spitzner

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 219

Spitzner

Hallo,

Ik moet als taa informatie vinden over Spitzner en het Spitznermuseum..

Ik vind nergens echt uitleg of infrmatie over een van beiden.

Weet er iemand een goede site of weet er iemand toevallig daar iets over?

Alvast bedankt x

Gebruikersavatar
Berichten: 122

Re: Spitzner

Als je op 'Spitzner' of 'Spitzner Museum' in google zoekt krijg je heel wat links met informatie over:

- Anatomische wassen beelden van de Spitzner-verzameling

- Delvaux, Paul, "Le Musée Spitzner"

- Spitzner was het museum waar Delvaux de fameuze Giorgio de ...

Succes.
Al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, ze hoeven nog geen gelijk te hebben. [Russel]

Berichten: 219

Re: Spitzner

Die informatie had ik ook al gevonden, maar ik moet echt details vinden van wat die wassenbeelden eigenlijk waren, wat ze uitbeelden ...

En een biografie van Spitzner vind ik werkelijk nergens...

Vreemd toch ..

Toch bedankt, want dat van Delvaux had ik nog niet gevonden [rr]

X

Gebruikersavatar
Berichten: 122

Re: Spitzner

Kijk eens op de site van het Museum van Geneeskunde. Daar wordt een en ander uitgestald en mogelijk verwijzen ze daar naar een biographie van die man.

http://www.medicmuseum.org/
Al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, ze hoeven nog geen gelijk te hebben. [Russel]

Berichten: 219

Re: Spitzner

Ben ik ook al op gaan zoeken, maar ook nergens iets van te vinden..

Ik heb al genoeg uitleg over het Spitzner museum, maar ik vind niets van Spitzner zelf..

De leraar had gezegd dat hij een dokter was, dus heb ik al eens dokter Spitzner gewoon ingedrukt bij Google, maar dit leverde ook geen goed resultaat..

Nogmaals bedankt, maar ik zla moeten blijven verderzoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 122

Re: Spitzner

Dr. Pierre Spitzner, 1856-1896.

Kan zo gauw ook niets vinden. Heb je al geprobeerd met het museum contact op te nemen? Mogelijk is daar iemand die je verder kan helpen.

Gunther von Hagens, een Duitser, doet dit trouwens nog steeds. Misschien helpt dat je verder.
Al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, ze hoeven nog geen gelijk te hebben. [Russel]

Berichten: 219

Re: Spitzner

Ben je zeker dat het Pierre Spitzner is ?

Want ik heb al 3 verschillende dokters gevonden...

Bijv ook Joseph Spitzner...

Toch bedankt x

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Spitzner

Ik ben normaal gesproken een redelijk goed zoeker, maar ik vind ook weinig interessants over Spitzner zelf.

Hij leefde van 1834 (één bron noemt 1833) tot 1896 en ik wordt niet goed wijs of hij werkelijk doctor of dokter of docteur of wat dan ook was.

Ik weet wel zeker dat het over Pierre Spitzner gaat. Hij was wel eigenaar van een museum, of beter misschien van een kermisattractie, vol anatomische en ethnografische wassenbeelden. En vandaar misschien dat hij zich de titel Dr aanmat. In die tijd gaf dat aanzien, en vast van elke bezoeker gemiddeld een cent meer.......

misschien toch eens tijd om contact op te nemen met het museum. [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 219

Re: Spitzner

Bedankt x

Nu heb ik toch al iets..

Ja, ik heb al een e-mail gestuurd 3 dagen geleden en nog steeds geen antwoord ..

Dus ik zal nog wel een beetje zoeken..

Alvast in andere talen en dergelijke..

Toch bedankt X

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Spitzner

Katej schreef:Dus ik zal nog wel een beetje zoeken..

Alvast in andere talen en dergelijke..
Bespaar je de moeite, ik heb al in Frans en Engels gezocht. Rien d'interessant. Nothing interesting. Precies dezelfde hits eigenlijk. Hij wordt vaak genoeg genoemd. Nergens echt besproken.

Dus als je wat te weten komt, ligt daar een mooie taak voor je : een wikipedia pagina voor Pierre Spitzner...... [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 219

Re: Spitzner

Je hebt gelijk ..

Er is nergens iets dat hem een beetje beschrijft,

maar ik zal de gegevens die ik nu al heb, al wel kunnen gebruiken [rr]

Bedankt X

Gebruikersavatar
Berichten: 122

Re: Spitzner

Ik weet wel zeker dat het over Pierre Spitzner gaat. Hij was wel eigenaar van een museum, of beter misschien van een kermisattractie, vol anatomische en ethnografische wassenbeelden.


Er waren volgens mij twee Spitzners. Pierre schijnt een echte dr. geweest te zijn en dan was er nog een zekere Joseph en dat zou een soort kermisexploitant voor rariteiten (die zich voor het gemak dr. noemte) geweest zijn.
Al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, ze hoeven nog geen gelijk te hebben. [Russel]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Spitzner

De enige site die ik kan vinden met een in dit kader zinnige verwijzing naar ene Joseph:

http://www.erfgoedsite.be/index.cfm?page=109
Het beroemdste hedendaagse voorbeeld van een wassenbeeldenmuseum is Madame Tussauds in Londen en Amsterdam, maar in de 19e eeuw trok een zekere ‘dokter’ Joseph Spitzner al de foren in ons land af om er met een wassen museum van lichamelijke afwijkingen de toeschouwers te vermaken en tegelijkertijd te onderwijzen. Het lijkt ons nu ondenkbaar dat kinderen dergelijke gruwelen zouden zien, maar het past perfect in het rijtje van rondreizende kermisattracties als Siamese tweelingen, de man zonder benen, de vrouw met de baard en zoveel andere afwijkingen van moeder natuur.


En ik vind er veel meer zinnige met Pierre, zoals:

http://www.prof-bruno-piglhein.de/veroeffe...museologie.html
In de loop van de 19de eeuw werden ook verzamelingen van ziekteverschijnselen populair. Sommige van deze verzamelingen reisden rond. Een voorbeeld is het Grand Musée Anatomique et Ethnologie van Pierre Spitzner (1833-1896). Van 1856-1885 was dit museum gevestigd in Parijs (Place de la Republique), waarna de verzameling als Grand Musée d’Anatomie et d’Hygiène ging rondreizen door Europa.


Ik vermoed dat die erfgoedsite met zijn Joseph een vergissing maakt. [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 122

Re: Spitzner

Jan van de Velde schreef:De enige site die ik kan vinden met een in dit kader zinnige verwijzing naar ene Joseph:

http://www.erfgoedsite.be/index.cfm?page=109
Het beroemdste hedendaagse voorbeeld van een wassenbeeldenmuseum is Madame Tussauds in Londen en Amsterdam, maar in de 19e eeuw trok een zekere ‘dokter’ Joseph Spitzner al de foren in ons land af om er met een wassen museum van lichamelijke afwijkingen de toeschouwers te vermaken en tegelijkertijd te onderwijzen. ....
Ja, deze Joseph bedoelde ik met de kermisexploitant.
Al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, ze hoeven nog geen gelijk te hebben. [Russel]

Berichten: 219

Re: Spitzner

Ik zal in mijn taak misschien best beiden dan beschrijven.

Bedankt ! X

Zonder jullie hulp was ik er nooit uitgeraakt !

X

Reageer