[mechanica] snelheid en steilhoogte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

[mechanica] snelheid en steilhoogte

De vraag is:

We gooien een steen verticaal omhoog en na 10 s komt hij terug op de grond. Bereken z'n begin snelheid en z'n stijghoogte. Geef van deze beweging de t-v en de t-s grafiek

Wat ik tot nu toe heb:

Weet zelfs niet of het juist is

A=-10m/s²

∆t(t0,t)=10s

sy(t0)=0m

sy(t)=0m

vy(t0)=0m/s

[edit mod Wouter_Masselink: [tag] fix]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [mechanica] snelheid en steilhoogte

hoe ga je die grafieken "berekenen"??

Je kunt wél een bewegingsvergelijking van die steen opstellen, en die vergelijking moet je dan een s geven als functie van t.

awel, dat is dus de algemene bewegingsvergelijking:

st=s0 + v0t + ½at²

om v0 te berekenen:

besef dat je steen evenlang onderweg is naar boven als terug naar beneden.

simpel te berekenen als je doet alsof je je steen 5 seconden laat vallen met een beginsnelheid 0:

vt=v0 + at

en diezelfde formule gebruik je daarna om je v-t snelheidsvergelijking op te stellen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 19

Re: [mechanica] snelheid en steilhoogte

waarom zou de steen even lang onderweg zijn naar boven als naar beneden

je gooit hem bvb omhoog met een versnelling van 20m/s²

en hij valt naar benede met een vertraging van -10m/s²

dus is hij naar bende langer onderweg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [mechanica] snelheid en steilhoogte

Je kunt hem niet omhooggooien met een versnelling van 20 m/s² (wel tijdens de gooibeweging zelf, maar dat wordt hier echt wel buiten beschouwing gelaten). Anders zou dat zou betekenen dat je een raketje aan je steen bevestigt dat steeds kracht blijft uitoefenen.

Hier wordt hoe dan ook bedoeld dat de steen vanaf de grond een bepaalde beginsnelheid heeft, die onder invloed van de zwaartekracht alleen maar kan afnemen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [mechanica] snelheid en steilhoogte

Als ik de theorie van de ontsnappingssnelheid van de aarde in aanmerking neem zou ik redeneren ,dat halverwege die 10 seconden de top is bereikt en dan de val begint.

Met de bekende formules van snelheid kom ik dan op een valeindsnelheid van 49m/sec met afgelegde valweg 122,5 mtr.

NB.Sorry Jan,ik had je verhaal niet gelezen,alleen de topic!

Reageer