De fysiologie van sterven

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 824

De fysiologie van sterven

Tegenwoordig verklaart men je dood wanneer je hersenen niet meer functioneren. Je hart kan dan nog wel kloppen, maar zal uiteindelijk vanzelf stoppen door uitputting (energiegebrek). [Dit alles even los van de mogelijkheid om iemand via apparaten toch lichamelijk in 'leven' te houden.]

Het fysiologische proces van leven naar dood gebeurt meestal geleidelijk, soms abrupt. Bij een abrupte dood stel ik mij voor dat de hersenen ineens dusdanig beschadigd raken, zoals door een harde klap of het binnendringen van een voorwerp, dat ze niet meer functioneren. Maar hoe zit het met het geleidelijk intreden van de dood? Wat zorgt er daarbij voor dat de hersenen niet meer functioneren? Hiervoor lijken mij verschillende oorzaken mogelijk. Ten eerste een hartstilstand, een belangrijke doodsoorzaak. Geen bloedstroom betekent geen zuurstof meer en daar kunnen de hersenen absoluut niet tgen. Het is duidelijk dat dit tot de dood leidt. Maar wat nu als het hart door blijft kloppen (en dat doet het uit zichzelf, daar zijn de hersenen niet voor nodig), je longen voldoende functioneren maar je hersenen het toch begeven? Ook hiervoor kan ik wel een paar oorzaken bedenken, zoals slijtage door ouderdom of beschadiging door schadelijke stoffen (veel drank, drugs, of gewoon slechte nier- en/of leverfunctie). Maar is dit altijd zo? Ik denk het niet. Ook jonge mensen met onbeschadigde hersenen kunnen door een ziekte overlijden. Wat gebeurt er in zulke gevallen met de hersenen waardoor deze personen uiteindelijk sterven? En dan bedoel ik weer de gevallen waarbij het hart en de ademhaling blijven functioneren tot het moment van overlijden.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 12.262

Re: De fysiologie van sterven

Ook jonge mensen met onbeschadigde hersenen kunnen door een ziekte overlijden. Wat gebeurt er in zulke gevallen met de hersenen waardoor deze personen uiteindelijk sterven? En dan bedoel ik weer de gevallen waarbij het hart en de ademhaling blijven functioneren tot het moment van overlijden.
Heb je wellicht een voorbeeld van die situatie?

Ik kan me nl weinig voorstellen waarbij met intacte ademhaling en circulatie gezonde hersenen 'zomaar' stoppen met functioneren...

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: De fysiologie van sterven

Voorbeelden.. Nou, ik ben geen arts, maar er bestaan ontzettend veel dodelijke ziektes en daartussen zullen ongetwijfeld ziektes zitten die de bloedstroom, ademhaling en hersenen intact laten. Of niet?

Natuurlijk moet er wel iets gebeuren met die hersenen waardoor je sterft, maar mijn vraag is dus wat dat is en ook wanneer dat is. Of is dit zo afhankelijk van het soort ziekte dat daar weinig algemeens over te zeggen valt?
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: De fysiologie van sterven

Ik denk dat je door ziektes sterft door energiegebrek, je lichaam geraakt zo kapot door die ziekten dat het als geheel niet meer kan functioneren. En als er niet genoeg energie naar je hersens raakt, is het snel met je gedaan.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Reageer