[chemie]pH berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

[chemie]pH berekenen

Er gebeurt een titratie van een zwakke baze met een sterk zuur.

100 ml 0,1M NH3 (pKb = 4,75) met 0,1M HCl.

Wat is de pH als je 0 ml HCl toevoegd en wat als je 50 ml toevoegd?

Ik zit hier al lang over te denken, maar op de een of andere manier wil het maar niet lukken.

De antwoorden heb ik wel (11,19 en 9,25) maar die intereseren mij niet, maar hoe je er op komt wel.

Kan iemand mij helpen?

Bij voorbaat dank.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 288

Re: [chemie]pH berekenen

op de volgende site vind je de pHformules

http://docent.ehsal.be/onderwijsvernieuwin...e/Titratie.html

bij de start heb je NH3 : dit is een zwakke base

het equivalentiepunt ligt bij 100ml evenveel van elke stof heeft dan gereageerd

Na 50 ml is nog niet alles omgezet en heb je een mengdel van NH3 en NH4Cl dit is een buffer

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: [chemie]pH berekenen

Maar als je bij het equivalentiepunt zit, en de c van je zwakke base en je sterk zuur is gelijk, dan kom je log van 1 uit en dat is gelijk aan nul, dus zou je pH gelijk moeten zijn aan je pKa of pKz, dit klopt toch niet?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 288

Re: [chemie]pH berekenen

op het equivalentiepunt is alles omgezet in NH4Cl . dit is een zout afkomstig van een zwakke base en een sterk zuur dus dit gaat zelf zwak zuur reageren

dus om de ph te berekenen heb je pH formule nodig van een zwak zuur

[H+] =(Ka.Ca)½ waarin de conc is

100ml 0.1 mol/l maar in een totaal volume van 200 ml. je hebt immers 100ml gepipeteerd en 100 ml getitreerd dus de conc is voor de helft verdund dus 0,05 mol/l

verder heb je ook de Ka nodig maar op elk moment is pKa+pKb= 14 dus is de Ka= 9,25

Reageer