[Elektronica] Schakelschema

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 398

[Elektronica] Schakelschema

Hallo,

Ik zoek naar een betere plek dat ik meteen het plaatje kan laten zien, maar even zo nu:

http://broomhosting.com/fh/download.php?file=324177

Het schakelschema wil ik helemaal uitwerken met spanningen stromen, maar nu krijg ik de stromen niet echt getekend...

ik hoop dat iemand kan helpen

De eerste opamp krijgt op zijn ingangen alleen stroom van zichzelf, dus hoezo begint er iets te lopen?

Alvast bedankt!

--------------------------------------

Heb ik de volgende conclusies terecht getrokken?

* wat doet die condensator? (die 63V is het maximale voltage wat erover mag staan of niet? hier niet belangrijk denk ik maar toch)

* de diode aan het begin zorgt voor gelijkrichting, maar de spanning erna is nog maar 11,3 (of 11,4)

* De 1e opamp (links dus) kan maximaal 11,3 (11,4) volt afgeven

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: [Elektronica] Schakelschema

Mijn zone alarm blokkert jouw site.

Kun je anders niet afbeelding opslaan als doen en dan gewoon via afbeelding invoegen?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 398

Re: [Elektronica] Schakelschema

Afbeelding

Ja dus [rr]

Ik had die hele optie niet zien staan! :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Elektronica] Schakelschema

Afbeelding

Olezgus, de link linksboven je conceptvenster

"afbeelding invoegen"

lost alles voor je op.

Kun je je voorstellen dat mensen er een beetje huiverig voor zijn onbekende files te downloaden???
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 398

Re: [Elektronica] Schakelschema

die is nog veel beter inderdaad, bedankt! 8)

Berichten: 7.068

Re: [Elektronica] Schakelschema

De eerste opamp krijgt op zijn ingangen alleen stroom van zichzelf, dus hoezo begint er iets te lopen?
Ruis.

Maar wat is het doel van deze schakeling?
* wat doet die condensator? (die 63V is het maximale voltage wat erover mag staan of niet? hier niet belangrijk denk ik maar toch)
Die buffert de spanning.
* de diode aan het begin zorgt voor gelijkrichting, maar de spanning erna is nog maar 11,3 (of 11,4)
Omdat een diode niet ideaal is en een spanningval heeft (meestal van 0.6 a 0.7 V).
* De 1e opamp (links dus) kan maximaal 11,3 (11,4) volt afgeven
Waarschijnlijk minder (tenzij de OpAmp een rail-to-rail variant is, maar dat verwacht ik niet).

Berichten: 255

Re: [Elektronica] Schakelschema

Die condensator is een elektrolytische condensator, deze moet je in de juiste polarisatie aansluiten. Die 63 V is volgens mij de maximale spanning die erover mag staan. Functie van deze condenstor is gelijkgerichte spanning afvlakken.

De rechtse is een niet inverterende versterker en heeft versterkingsfactor 1+ R3/R5

D2 is een zenerdiode, die geeft een bepaalde referentiespanning (zul je wel in de dataskeet vinden, typ serienummer maar is in google).

Misschien geraak je nu al wat verder. De rest zou ik zelf is eerst moeten uitschrijven maar heb momenteel niet echt tijd

Berichten: 398

Re: [Elektronica] Schakelschema

Om jullie ( [rr] ) opweg te helpen:

Meer info:

*zenerdiode: 5,1V

* Een fysische slinger wordt onderzocht met een draaihoeksensor.

De draaihoeksensor bestaat uit R6 (een potentiometer) waarbij de weerstand lineair afhankelijk is van de hoek waaronder de interne schuifweerstand is verdraaid.

Deze weerstandswaarde wordt d.m.v. een elektronische schakeling omgezet naar een spanning die door de computer kan worden ingelezen. Die spanning is dan weer lineair afhankelijk van de hoekverdraaiing.

----------------------------------

Kwestie (1)

In het begin is er alleen ruis zei iemand net, maar wanneer verandert dat? er zou toch een U(uit) moeten zijn om de draaihoekverandering te bekijken?

----------------------------------

Kwestie (2)

En ik snap het nut van de condensator eigenlijk ook niet zo goed, is dat puur om een mooier signaal te krijgen? het beginsignaal van 12V is dus niet constant want anders zou de condensator niet nodig zijn...

Er mag dus vanuit worden gegaan dat na een tijdje (als de condensator vol is) de voedingsspanning bij de opamp ongeveer 11,3 is? en dat je eigenlijk niet meer naar de condensator om hoeft te kijken?

Samen komen we er wel uit :) (ik geef de info en jullie leggen het me uit :) )

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektronica] Schakelschema

Bij de voedingsklem X1 staat een (+) tussen haakjes. Dat betekent waarschijnlijk dat er een niet-constante gelijkspanning wordt aangeboden. De diode en de elco zorgen ervoor dat die spanning wordt afgevlakt.

Berichten: 398

Re: [Elektronica] Schakelschema

Samengevat:

De condensator, diode en spanningsbron kan je zien als:

1 gelijkgerichte behoorlijk vlakke spanning van ongeveer 11,3V die dan de op-amp voedt.

----------

Dan de rest nog [rr] , de opamp is nu gevoedt.

Vragen:

* Essentieel: Hoe gaat er een stroom lopen? de opamp in en uitgang zitten aan elkaar?

* De tweede opamp heeft geen voeding (getekend) mag je er dan vanuitgaan dat die toch voldoende gevoed is om zijn versterkersfunctie uit te voeren?

(ik denk 't wel, maar wat doet een opamp eigenlijk als hij niet gevoed is? blokkeert die dan alles wat erin komt?)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektronica] Schakelschema

Zoals al eerder gezegd, de eerste opamp zal zich door ruis vanzelf naar een stabiele toestand brengen, nl. de toestand waarbij beide ingangen hetzelfde potentiaal hebben.

Voeding: de beide opamps zitten samen in een IC, het is gebruikelijk om dan de voeding maar bij één van de twee aan te geven, maar beide opamps hangen aan dezelfde voeding.

Berichten: 398

Re: [Elektronica] Schakelschema

Oke, maar daar valt als ik het goed begrijp eigenlijk helemaal niets aan te rekenen dan?

je kan zelfs het instelpunt niet bepalen...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektronica] Schakelschema

Er valt wel wat aan te rekenen, maar die rekensommen zijn in dit geval tamelijk simpel.

Ingang 3 wordt door de zener op 5,1V gehouden. Als er evenwicht is zal ingang 2 ook op 5,1V staan. Om dat mogelijk te maken moet uitgang 1 op 10,2V staan, tengevolge van de spanningsdeler R1/R6.

Op ingang 5 krijg je dus een regelbare spanning tussen 0 en 5,1V. Ingang 6 zal ook op diezelfde range terecht komen. En vanwege de spanningsdeler R3/R5 zal uitgang 7 varieren tussen 0 en 10,2V.

Berichten: 398

Re: [Elektronica] Schakelschema

Ik snap je verhaal, alleen de 1e stap niet :)

Hoezo wordt ingang 3 op 5,1V gehouden?

Waarom zou alles meer dan 5,1V, door de zener naar aarde gaan?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektronica] Schakelschema

Waarom zou alles meer dan 5,1V, door de zener naar aarde gaan?
Omdat dat nou eenmaal een eigenschap van een zenerdiode is.

Reageer