[Natuurkunde]Gewichten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 110

[Natuurkunde]Gewichten

Ik kom niet uit het volgende vraagstuk:

Aan het plafond hangt een kabel (2 punten aan het plafond). In het midden hangt een gewicht van 100lb. De hoek tussen de kabel is 2
\($\phi$\)
graden.

a) Hoe groot is de kracht in de kabel?

b) Hoe groot is de kracht in de kabel als
\($\phi$\)
=0?

c) Wat gebeurt er als men een poging doet om de hoek 180 graden te maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Natuurkunde]Gewichten

Er is een duidelijk minicursus hierover, heb je die al eens gelezen?

En voeg ook de huiswerktags toe aan je topicnaam de volgende keer, in dit geval dus [natuurkunde] of [mechanica]

Berichten: 110

Re: [Natuurkunde]Gewichten

ja, maar ik weet niet goed, hoe je dit moet doen... Kan iemand dit voorbeeld uitwerken, zodat ik weet hoe het moet...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Natuurkunde]Gewichten

Afbeelding

de resultantekracht van de krachten in de touwen is gelijk aan de zwaartekracht op de massa, maar tegengesteld van richting, Zo blijft het gewicht op zijn plaats. (nettokracht = 0 N)

bereken die kracht Fres.

teken de krachten die in de touwen moeten staan (parallellogrammethode)

Bereken eventueel met goniometrie.

Zie de laatste paragrafen van de microcursus KRACHTEN SAMENSTELLEN EN ONTBINDEN (sticky ergens bovenin dit huiswerkforum)

nb: berekenen in cijfertjes zal niet gaan tenzij je voor je hoek Φ iets invult.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 110

Re: [Natuurkunde]Gewichten

Ik wil eigenlijk de lengte van de krachtvectoren in de kabel weten. Hoe bereken ik dat?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Natuurkunde]Gewichten

stap 1)de resultantekracht van de krachten in de touwen is gelijk aan de zwaartekracht op de massa, maar tegengesteld van richting, Zo blijft het gewicht op zijn plaats. (nettokracht = 0 N)  

stap 2 bereken die kracht Fres.  

stap 3 teken de krachten die in de touwen moeten staan (parallellogrammethode), alles netjes op schaal  

stap 4) meet de krachtvectoren in de touwen.

Zie de laatste paragrafen van de microcursus KRACHTEN SAMENSTELLEN EN ONTBINDEN (sticky ergens bovenin dit huiswerkforum)
wat snap je niet van het bovenstaande? Vooral, wat is er onduidelijk aan die cursus? Een vrijwel identiek geval staat er uitgewerkt !
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer