Noorse mythologie wordt verkeerd bekeken?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Noorse mythologie wordt verkeerd bekeken?

Ik neem vaak waar dat de Noren vaak als een lagere beschaving worden beschouwt in veel films ze worden uitgebeeld als behaarde mannen met een helm met hoorns heel gespierd en altijd opzoek naar oorlog.

Maar na verder onderzoek en lezen blijkt toch dat de Noren een hoog staande beschaving hebben.

Ik wil gewoon nu Uw mening hebben over de Noren ?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Noorse mythologie wordt verkeerd bekeken?

Ik neem aan dat je met "Noren" eigenlijk de Noormannen ofwel de Vikingen bedoeld? En wat bedoel je met de mythologie (topictitel)? Je vraag gaat over hun cultuur, de mythologie gaat vooral over hun goden.

Kun je dit wat meer uitleggen? Wat wil je precies?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 8

Re: Noorse mythologie wordt verkeerd bekeken?

Als ik uitga van de mythologie vind ik het idee van Ragnarok erg mooi. Een nieuwe kiem, een nieuwe wereld met een schone lei.

Berichten: 4.502

Re: Noorse mythologie wordt verkeerd bekeken?

Bekijk oa.Wikipedia eens en je kunt dan zien,dat de diverse Vikings(Noors,Deens,Zweeds) al een behoorlijke handels- en zeevaartontwikkeling hadden en ook naar Noord Amerika voeren.

Je moet een geschapen beeld door een film in dat tijdsbestek zien en dan vergelijken met onze leefwijze,cultuur in die tijd.

Wat hun "overvallen" op diverse plaatsen in Europa betreft en hun roverijen;dat zal wel een tijdsbeeld zijn,zij leefden gelijktijdig met onze Bataven,Tubanten,Friezen en die leefden op een lager niveau dan de Vikings.In de 16e en 17e eeuw waren de Hollanders en Engelsen ook niet "braaf'met al hun zeehelden,mogelijk weer een trend van die tijd door(tgv) oa.de roofschepen van de Barbaren in NoordAfrika,die de Middell.Zee afschuimden.

Momenteel is ZuidOost Azie een gebied waar je niet veilig langs de kustwateren kunt varen.De Phoeniciers (vC) bevoeren ook de kustgebieden van de Middell.Zee en kwamen mogelijk nog tot Scandinavie en zullen ook geroofd hebben.

Tzittum in de brave mens!

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Noorse mythologie wordt verkeerd bekeken?

Rome heeft elke technologie die ze bezat van 'barbaren' (vooral de perzen) gejat en mensen roemen de Romeinen nu voor de uitvinding. De meeste geschiedschrijving wordt gedaan door de overwinnaars en meestal zien we dus de wereld van uit hun perspectief.

Daarnaast hebben we ook onze eigen vooroordelen...

Er zijn aanwijzingen dat er door de geschiedenis heen dat beschaving altijd wel bestaan heeft. In ieder geval gedurende de afgelopen 5000 jaar geschiedenis is het meerdere keren voorgekomen dat er tenminste enkele volkeren zijn geweest waar bijna iedereen kon lezen, schrijven en rekenen. Gegeven het huidige evolutionair paradigma is dit niet een erg populair idee; We stellen ons het verleden liever voor als eenvoudigere, primitieve, bijgelovige volkeren. Niet als onze gelijken.

We kunnen ons amper voorstellen hoe een samenleving er uit zou zien zonder de industrialisatie of zonder een democratie. Toch zijn die twee factoren amper een maatstaf te noemen voor beschaving. Toch is dit wel hoe wij het in de praktijk meestal ervaren.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 4.502

Re: Noorse mythologie wordt verkeerd bekeken?

:wink: En de flintstones dan? :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: Noorse mythologie wordt verkeerd bekeken?

Ik verdiep me erg in deze mythologie. Kijk eens op www.nederlandsheidendom.nl. Daar staat veel informatie over de Asen, de goden etc.

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: Noorse mythologie wordt verkeerd bekeken?

Ik vind het een probleem, dat mensen beduimelde mythen, sagen, sprookjes en wat dies meer zij, zoals de Edda, de Bijbel en de Koran op eigen houtje gaan bestuderen, en daarmee een rechtvaardiging voor hun eigen rare gedachtenkronkels zoeken.

Dan krijgen we hier ook al citaten uit de Edda...

Want in de Edda staat...

En dan wordt er wat uit zijn historische verband gerukt, om het eigentijdse gelijk te halen.

De Noorse mythologie bevat leuke verhalen, niet meer dan dat.

Je moet er niks achter gaan zoeken.

Berichten: 8

Re: Noorse mythologie wordt verkeerd bekeken?

Brennus schreef:De Noorse mythologie bevat leuke verhalen, niet meer dan dat.

Je moet er niks achter gaan zoeken.


Als ik op de universiteit zou roepen dat de Griekse mythologie leuke verhalen bevat, maar niet meer dan dat, dan zou ik m'n leven niet meer zeker zijn.

Mythologieën zoals wij die nu zien waren voor de volken gewone verklaringen voor natuurverschijnselen. Dus niks "gewone verhaaltjes".

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: Noorse mythologie wordt verkeerd bekeken?

oktagon schreef:Bekijk oa.Wikipedia eens en je kunt dan zien,dat de diverse Vikings(Noors,Deens,Zweeds) al een behoorlijke handels- en zeevaartontwikkeling hadden en ook naar Noord Amerika voeren.

Je moet een geschapen beeld door een film in dat tijdsbestek zien en dan vergelijken met onze leefwijze,cultuur in die tijd.

Wat hun "overvallen" op diverse plaatsen in Europa betreft en hun roverijen;dat zal wel een tijdsbeeld zijn,zij leefden gelijktijdig met onze Bataven,Tubanten,Friezen en die leefden op een lager niveau dan de Vikings.In de 16e en 17e eeuw waren de Hollanders en Engelsen ook niet "braaf'met al hun zeehelden,mogelijk weer een trend van die tijd door(tgv) oa.de roofschepen van de Barbaren in NoordAfrika,die de Middell.Zee afschuimden.

Momenteel is ZuidOost Azie een gebied waar je niet veilig langs de kustwateren kunt varen.De Phoeniciers (vC) bevoeren ook de kustgebieden van de Middell.Zee en kwamen mogelijk nog tot Scandinavie en zullen ook geroofd hebben.

Tzittum in de brave mens!


Wie leefden gelijk met onze Bataven en Tubanten? Toch niet de binnenvallende Vikingen hoop ik? Dat lijkt op Asterix tegen de Noormannen.

Reageer