Dyslexie - ADHD - Autisme - hoogbegaafdheid

Moderator: Rhiannon

Berichten: 3

Dyslexie - ADHD - Autisme - hoogbegaafdheid

Bij mij is bewezen dat ik Dyslexie heb wat is dat nou precies ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Dyslexie - ADHD - Autisme - hoogbegaafdheid

http://www.hetklokhuis.nl/LEEs/DOSSierS/re...2685CC99B&pnr=1

:)

En voor het geval je moeite zou hebben met de site te lezen, je kunt er ook op een TV-tje klikken voor een filmpje
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3.165

Re: Dyslexie - ADHD - Autisme - hoogbegaafdheid

Als je van jezelf vermoed dat je dyslexie hebt maar je niet het geld hebt om dat te laten testen, kan je er dan toch achter komen ofdat je dyslexie hebt?

Zijn daar testen voor die op sites staan of iets dergerlijks en redelijk betrouwbaar zijn?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Dyslexie - ADHD - Autisme - hoogbegaafdheid

TS schrijft:
Bij mij is bewezen.........
dus ik neem aan dat hij een sjieke test hiervoor heeft gedaan, Albert.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3.165

Re: Dyslexie - ADHD - Autisme - hoogbegaafdheid

Ik had het niet over hem :wink:

Ik heb verschillende symptomen die bij dyslexie horen.

Daar staat weer tegenover dat ik voor Nederlands en Engels meestal goede cijfers haalde. Ik was vooral goed in tekstverklaren en opstellen schrijven.

Maar ik lees wel weer van nature erg langzaam, dat heb ik altijd gehad en zal ook wel zo blijven. Ik ben laat gaan spreken, heb een slecht handschrift, heb aanleg voor exacte vakken en ik heb nog wat meer van die symptomen. Vandaar dat ik graag eens een goede gratis test zou willen doen en benieuwd ben wat zo'n test precies inhoudt.

Myrdingar, hoe hebben ze jou getest? Welke opdrachten moest jij doen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Dyslexie - ADHD - Autisme - hoogbegaafdheid

Ah, je wou van jezelf weten of je eigenlijk (een beetje) dyslectisch bent?

Hebben ze bij jullie op school niet een "remedial teacher" die je minstens een idee zou kunnen geven of nader onderzoek zinvol zou kunnen zijn?

Overigens, als je goed bent in tekstverklaren is dyslexie niet het eerste dat in mij opkomt. Juist daarvoor moet je de lettersymbolen perfect kunnen groeperen in woorden en de samenhang tussen die woorden kunnen zien.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 122

Re: Dyslexie - ADHD - Autisme - hoogbegaafdheid

Je schrijft ...
Ik heb verschillende symptomen die bij dyslexie horen.
Over welke symptomen heb je het dan?
Al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, ze hoeven nog geen gelijk te hebben. [Russel]

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: Dyslexie - ADHD - Autisme - hoogbegaafdheid

Overigens, als je goed bent in tekstverklaren is dyslexie niet het eerste dat in mij opkomt. Juist daarvoor moet je de lettersymbolen perfect kunnen groeperen in woorden en de samenhang tussen die woorden kunnen zien.
Nou dat wil ik nog net niet zeggen want ik ben dyslecties dat is bewezen maar soms haalde ik de hoogste punten voor spelling en gramatica toetsen omdat dyslecten (zoals ik, ik zeg niet dat dit bij iedereen zo is.) minder op hun taalgevoel afgaan maar eerder op de regels.

(dit was trouwens aleen eens in de laatste 2 jaar omdat ik daarvoor niet al te geweldige punten haalde en nu niet echt meer spelling en gramatica toetsten krijg)

Berichten: 206

Re: Dyslexie - ADHD - Autisme - hoogbegaafdheid

albert davinci schreef:Ik had het niet over hem   :wink:  

Ik heb verschillende symptomen die bij dyslexie horen.  

Daar staat weer tegenover dat ik voor Nederlands en Engels meestal goede cijfers haalde. Ik was vooral goed in tekstverklaren en opstellen schrijven.  

Maar ik lees wel weer van nature erg langzaam, dat heb ik altijd gehad en zal ook wel zo blijven. Ik ben laat gaan spreken, heb een slecht handschrift, heb aanleg voor exacte vakken en ik heb nog wat meer van die symptomen. Vandaar dat ik graag eens een goede gratis test zou willen doen en benieuwd ben wat zo'n test precies inhoudt.
Ervan uitgaande dat je geen spellingcorrector hebt gebruikt voor deze post, lijkt het met je spelling dik in orde te zijn.

Langzaam lezen is op zich geen symptoom van dyslexie - het zou je verbazen hoeveel niet-dyslectische mensen uren doen over een hoofdstukje. Alleen als je elk woord spellend leest (dwz. je ziet de woorden niet ineens, maar je moet bij elk woord de losse letters lezen) duidt dit evt. op dyslexie.

Laat beginnen met spreken is een aanwijzing, maar hoeft zeker niet in alle gevallen te wijzen op dyslexie.

Een slecht handschrift, tsja, dat hebben wel meer dokters. :wink: En als aanleg voor exacte vakken op dyslexie zou wijzen, zouden er veel dyslectici rondlopen op de technische universiteiten! :wink:

Dyslexie wordt niet 'getest' zoals bij bijvoorbeeld IQ-testen gebeurt; je kunt dus niet een online testje invullen en meteen een uitslag krijgen. Het is meer een observatie: een psycholoog laat je een aantal dingen doen die met (geschreven) taal te maken hebben - lezen, schrijven, woorden van voor naar achter spellen etc. Deze observeert dan hoe je het er afbrengt en kijkt of jouw manier van slecht lezen past bij hoe dyslectici dit doen.

Misschien zou je dit bij jezelf kunnen doen, maar dan lijkt de test me niet objectief meer. Onderbewust zou je immers al snel je symptomen wat aandikken, of juist symptomen afdoen als 'dit is niks' terwijl een psycholoog het zou herkennen als horend bij dyslexie.

--

Als je een aanvullende ziektekostenverzekering hebt is (eerstelijns) psychologische hulp gratis, als je echt wilt weten of je dyslexie hebt zou je dat eens kunnen overwegen.

Berichten: 2

Re: Dyslexie - ADHD - Autisme - hoogbegaafdheid

uhm dat je langzaam leest en een slecht handschrift hebt hoeft niet te duiden op dylexie dat zijn eerder sympotmen van een vorm van hoogbegaafdheid.(en jah het is een geit dat dyslexie vaak voorkomt bij hoogbegaafde mensen net zoals adhd en autisme.) dat langzaam lezen valt te verklaren doordat hoogbegaafde mensen graag alles in zich op willen nemen en dat slechte handschrift doorda t je door je inteligentie een eigen handschrift hebt ontwikkeld tenmisnte zo hebben ze het bij mij uit gelegd.

Berichten: 2

Re: Dyslexie - ADHD - Autisme - hoogbegaafdheid

geit = feit

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Dyslexie - ADHD - Autisme - hoogbegaafdheid

geit = feit
Een leesfout die voor een dyslecticus niet vreemd is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3.165

Re: Dyslexie - ADHD - Autisme - hoogbegaafdheid

uhm dat je langzaam leest en een slecht handschrift hebt hoeft niet te duiden op dylexie dat zijn eerder sympotmen van een vorm van hoogbegaafdheid.(en jah het is een geit dat dyslexie vaak voorkomt bij hoogbegaafde mensen net zoals adhd en autisme.) dat langzaam lezen valt te verklaren doordat hoogbegaafde mensen graag alles in zich op willen nemen en dat slechte handschrift doorda t je  door je   inteligentie een eigen handschrift hebt ontwikkeld tenmisnte zo hebben ze het bij mij uit gelegd.
Ik herken dat wel. Ik scoorde inderdaad wel redelijk goed op iq-testjes, afhankelijk van het soort intelligentie tussen de 130 en de 160 (net als mijn 2 siblings en mijn ouders).

Inderdaad heb ik een beetje mijn eigen handschrift ontwikkeld. Ik herinner me nog goed van groep 3 en groep 4 dat ik intentioneel sommige letters wat anders schreef omdat ik van mening was dat het verschil tussen de letters groot genoeg was en ik die letters zo sneller kon schrijven.

Als dit de reden is dat ik wat langzaam lees dan is dat wel nogal ironisch: juist door intelligent te zijn meer tijd kwijt zijn aan de studie om een goed resultaat te halen.

Ik begrijp 'moeilijke' concepten meestal vrij makkelijk, ik heb een zeer goed episodisch geheugen (alles wat ik actief heb meegemaakt onthoud ik tot in het kleinste detail) maar als ik iets uit mijn hoofd moet leren waar geen logica achter zit, dat is echt een ramp voor mij. Dit terwijl mijn kortetermijn-geheugen normaal is (is getest). Ik merk ook dat ik niet gemotiveerd ben om dergelijke feitjes uit mijn hoofd te leren, ik probeer mezelf er voor te motiveren maar dat gaat gewoon niet.

Vraag mij niet naar namen, jaartallen, niet-functionele details (ik geef toe, een leerling kan niet altijd oordelen welke details wel en niet functioneel zijn, het zal ook deels met je interesse samenhangen) enz.

Vraag mij naar het globale mechanisme of het creatief toepassen van mijn kennis en dat kan ik weer wel goed.

Als ADHD en autisme inderdaad meer voorkomen bij hoogbegaafde mensen (ik heb er geen idee van ofdat dat zo is, sommige van mijn profs lijken idd wel wat autistisch te zijn [rr] ) dan vraag ik mij af ofdat je autisme en ADHD, zolang het niet al te veel het leven van die persoon ontwricht, wel als een ziekte mag zien.

Als ze inderdaad door hun ADHD en autisme ook intelligenter zijn of door hun intelligentie (misschien wel een bepaald soort intelligentie) ADHD of autisme hebben dan vind ik het juister om deze aandoeningen bij deze personen als een variant van het normale te zien ipv als een ziekte.

Het criterium wat hierbij mi doorslaggevend zou moeten zijn is in hoeverre deze variant van het normale zijn/haar leven ontwricht.

Overigens, een vriend van mij heeft ADHD, hij is wel een zeer intelligente jongen maar door zijn ADHD is hij gestopt met school toen hij 4-HAVO deed. Hij heeft nu wel een goede baan gekregen (verdiend), hij is nu bedrijfsleider in een filiaal van een electronicaketen.

Ik weet niet ofdat hij ooit van die IQ-testjes heeft gedaan maar hij zou vast onderpresteren omdat hij 0,0 concentratievermogen heeft wanneer hij niet fysiek bezig is en absoluut niet stil kan zitten.

Ik vind het enorm spijtig dat het onderwijssysteem (ons onderwijssysteem wel te verstaan, mogelijk doen ze dit in andere landen beter) geen rekening houdt met jongens zoals hem.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Dyslexie - ADHD - Autisme - hoogbegaafdheid

Even dit gezellige gesprek onderbreken...... ik denk dat dit niet zo in taalwetenschappen past. Met aanpassing van titel heb ik het maar naar het WSF cafe verplaatst. [rr]
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Dyslexie - ADHD - Autisme - hoogbegaafdheid

uhm dat je langzaam leest en een slecht handschrift hebt hoeft niet te duiden op dylexie dat zijn eerder sympotmen van een vorm van hoogbegaafdheid.(en jah het is een geit dat dyslexie vaak voorkomt bij hoogbegaafde mensen net zoals adhd en autisme.) dat langzaam lezen valt te verklaren doordat hoogbegaafde mensen graag alles in zich op willen nemen en dat slechte handschrift doorda t je  door je   inteligentie een eigen handschrift hebt ontwikkeld tenmisnte zo hebben ze het bij mij uit gelegd.
Ik heb gehoord dat veel hoogbegaafden juist heel snel lezen omdat ze ongeduldig zouden zijn en zoveel mogelijk zo snel mogelijk willen lezen. En slaat niet iedere scholier vroeg of laat aan het experimenteren met zijn/haar handschrift, meer uit de behoefte een eigen (uniek) handschrift te ontwikkelen?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Reageer