Wiskunde studeren aan de Universiteit: Voor- en nadelen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 128

Wiskunde studeren aan de Universiteit: Voor- en nadelen

Allereerst voor de Mod's: ik vond het wel passend bij het stukje "wiskunde" omdat ik daar waarschijnlijk de meeste mensen zal aantrekken die op mijn vraag kunnen antwoorden.

Ik zit namelijk in m'n laatste jaar Secondair Onderwijs, en moet dit jaar de knoop doorhakken wat ik de volgende 5 jaar wil studeren. Ik dacht te weten zijn gekomen dat in Nederland hetzelfde BaMa-structuur word gebruikt als in België, dus daar zouden er dacht ik geen enkel probleem rond ontstaan.

M'n vraag is direct en simpel: Wat kan een Master in Wiskunde (3 mogelijkheden: Theoretische Wiskunde, Toegepaste Wiskunde of Wiskunde natuurkunde en sterrenkunde) na zijn studies doen. Ik vraag niet alleen naar algemene oplossingen, maar ook naar specefieke voorbeelden: op de site van UGent staat er bv. dat men terecht kan in het KMI (Koninklijk Meteologis Instituut) - maar voor wát kan men daar terecht? weersvoorspellingen, boekhouding, ...
Eén gek kan meer vragen stellen dat tien geleerden kunnen oplossen.

Berichten: 94

Re: Wiskunde studeren aan de Universiteit: Voor- en nadelen

het antwoord is volgens mij simpel; licentiaten wiskunde kunnen zowat overal terecht ! overal waar problemen moeten opgelost worden vraagt men naar wiskundigen. onderwijs, banken, verzekeringsagent, bedrijfsleven, onderzoekscentra, ...

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Wiskunde studeren aan de Universiteit: Voor- en nadelen

Ik wil je niet van de wijs brengen maar neem deze raad aan van iemand die verkeerd gekozen heeft (en ondertussen overgestapt is) : vijf jaar is lang! Studeren met een beroep in het vooruitzicht al die tijd gaat niet. Het moet je liggen, je moet erin geïnteresseerd zijn. Probeer dus zeker eens wat cursussen (ook van hogere jaren!) te bekijken en praat met redelijk veel mensen uit andere richtingen.

Beursen zoals wij SID-In hadden...wel je praat daar met lesgevers en je krijgt een studierooster, die dingen zijn misschien niet over te slaan maar verwacht er zeker niet de hemel van.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Wiskunde studeren aan de Universiteit: Voor- en nadelen

Idem, ik ben ook overgestapt omdat mijn eerste keuze me minder interesseerde dan ik gedacht had. Ik had eerst ook gekozen uit te rooskleurige toekomstbeelden. Of toekomstbeelden nu terecht of onterecht al dan niet rooskleurig zijn dat is pas van de orde als je iets hebt gekozen waar je vijf jaar aan een stuk achter je bureau zult kunnen achter kruipen. (Natuurlijk zul je nooit een garantie hebben om voor elk vak een passie te hebben, maarstuderen is zowieso wetenschappelijk gezien al een zware klus.)

Reageer