[Scheikunde] Atoommodel van Schrödinger

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 116

[Scheikunde] Atoommodel van Schr

In de les hebben we juist de kwantumtheorie van Bohr besproken. We zijn daarna direct overgegaan naar het atoommodel van Schrödinger door het dualistisch karakter van een deeltje. Nu wordt er vermeld in de cursus dat dus een massa eveneens een golffunctie beschrijft. Deze is niet merkbaar voor macroscopische voorwerpen maar alleen voor microscopisce. Een auto beschrijft eveneens een golffunctie maar deze is zeer klein. Schrödinger noteert nu een golffunctie voor de elektronen. Nu is mijn vraag wat ik mij hier grafisch moet bij voorstellen. Ik weet dat de amplitude in het kwadraat van deze vergelijking een maat is voor de intensiteit van de elektronen in functie van de straal. Maar wat geeft de niet gekwadrateerde golffunctie weer? Wat geeft dit weer in functie van de straal? Hoe komt men ertoe dat de amplitude in het kwadraat gelijk is aan de intensiteit?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Scheikunde] Atoommodel van Schr

De golffunctie zelf is een complexe functie die eigenlijk geen fysische interpretatie heeft, we kunnen deze functie ook niet 'meten'. Als we iets willen meten, dan krijgen we altijd een reëel resultaat en de modulus-kwadraat van een complexe functie is zelf reëel. Van die modulus-kwadraat is er wel een interpretatie, het is een maat voor de kans om je deeltje (i.c. elektron) aan te treffen in een bepaald punt (meestal integreer je over een zeker gebied). Dit is ook precies de aanleiding tot de orbitalen die je misschien al gezien hebt, of nog zal te zien krijgen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: [Scheikunde] Atoommodel van Schr

De golffunctie zelf is een complexe functie die eigenlijk geen fysische interpretatie heeft, we kunnen deze functie ook niet 'meten'. Als we iets willen meten, dan krijgen we altijd een reëel resultaat en de modulus-kwadraat van een complexe functie is zelf reëel. Van die modulus-kwadraat is er wel een interpretatie, het is een maat voor de kans om je deeltje (i.c. elektron) aan te treffen in een bepaald punt (meestal integreer je over een zeker gebied). Dit is ook precies de aanleiding tot de orbitalen die je misschien al gezien hebt, of nog zal te zien krijgen.
Schrödinger heeft deze vergelijking dus ingevoerd zonder dat hij ervoor wist wat hij ermee kon doen? In de cursus heb ik ook twee soorten functies. De golffunctie in het kwadraat en de golffunctie in het kwadraat maal 4 Pi r². Ik vermoed dat de ene functie de waarschijnlijkheid t.o.v de kern uitdrukt om een elektron tegen te komen en de andere functie de dikte van de bolschil waarin we een hoge waarschijnlijkheid hebben? Het is een beetje verwarrend. Dan had ik nog een laatste vraag en dat is bij de orbitalen. Bij de p orbitalen hebben we een px, py en pz en bij d-orbitalen hebben we dxy, dxz, ... Vanwaar dit verschil?

Alvast bedankt :)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Scheikunde] Atoommodel van Schr

Schrödinger heeft veel meer gedaan dan wat jij nu als golffuncties voor die elektronorbitalen ziet. Hij heeft voor een groot stuk de quantumfysica ontwikkeld waar die (complexe) golffuncties een heel belangrijke rol spelen, de orbitalen is maar één (van de vele) toepassing hiervan. Hier komt het dus misschien wat 'uit de lucht gevallen', maar dat is niet zo wanneer je het geheel bekijkt, maar daar is dus quantumfysica voor nodig.

Die indices bij de orbitalen hebben te maken met de oriëntatie en hangen dus af van het gekozen assenstelsel. Je hebt 1 s- en 3 p-orbitalen met de s centraal en de p orbitalen volgens elke as, precies omdat je je assen zo kan kiezen. Op deze manier liggen dan ook de richtingen van de volgende 5 d-orbitalen vast, die in de gekozen assen dan de indices z²,x²-y²,xy,yz,xz krijgen, zie ook hier.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer