[Mechanica] vraagstuk spankracht en hoekversnelling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2.504

[Mechanica] vraagstuk spankracht en hoekversnelling

Vraagstuk waar ik niet aan uitgeraak... ik snap gewoon de methode van werken niet echt en zit dus totaal nergens...

Afbeelding

Gegeven: Aan een schijf hangen twee massa’s A(links) en B(rechts). Er is geen slip of tapwrijving. Op

een bepaald moment wordt alles vanuit rust losgelaten.

Gevraagd: De spankrachten in het touw en de hoekversnelling wanneer alles in beweging

is.

mA = 50kg

mB = 15kg

mc = 30kg

i = 0,5m

Middenste cirkel= 30cm

Buitenste Cirkel= 60cm

Berichten: 200

Re: [Mechanica] vraagstuk spankracht en hoekversnelling

Weet je wel welke kant hij gaat opdraaien dan?

Er is hier namelijk sprake van een draaipunt(middelpunt van die 2 cirkels) en beide hebben de arm r(straal) en beide gewichten zijn tegengesteld aan elkaar. Daarmee kun je de momenten uitrekenen. Misschien dat je hier al wat verder mee komt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Mechanica] vraagstuk spankracht en hoekversnelling

i = 0,5m
is dit bedoeld als I=½mr², ofwel, de standaardformule voor het traagheidsmoment van een massieve cilinder?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.504

Re: [Mechanica] vraagstuk spankracht en hoekversnelling

Wel... dat moet bepaald worden... welke kant ie zal uitdraaien...

en die I weet ik niet...

ik heb dit tijden geleden opgegeven
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Mechanica] vraagstuk spankracht en hoekversnelling

Ik heb je wiel met twee massa's even opgehangen aan een plafond, en de massa's aan een massaloze rode staaf bevestigd. Vergeet dus nog even het wiel. Je hebt nou een rode balans. Kun je het moment op de as van de balans uitrekenen? (NB: voor het gemak even gerekend met een valversnelling van 10 m/s², maar als je wil kan dat natuurlijk ook nauwkeuriger met 9,81 m/s²)

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.504

Re: [Mechanica] vraagstuk spankracht en hoekversnelling

Moet kunnen... in principe is er bij momenten altijd evenwicht...

maar het vraagstuk houdt in dat we deze vaste situatie ineens "loslaten" en dan gaan kijken wat er gebeurt... meer specifiek: De spankrachten in het touw en de hoekversnelling wanneer alles in beweging

is.

Ik denk dat beide massa's aan het andere uiteinde van 1 touw zijn vastgemaakt
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Mechanica] vraagstuk spankracht en hoekversnelling

Je zit veel te moeilijk te denken en teveel stappen ineens.

Denk eens even aan de simpelere situatie van een blok dat wrijvingsloos over een ondergrond kan schuiven:

Afbeelding

een grote rode kracht uitgeoefend op een klein blokje dat met een touw aan een groter blok is bevestigd. Een kleinere blauwe kracht uitgeoefend op een klein blokje dat met een touw aan datzelfde grotere blok is bevestigd.

De nettokracht naar rechts geeft de hele zaak een versnelling naar rechts. Het rode touw moet zowel het grote blok als het kleine blauwe blok als de blauwe kracht opvangen.

Probeer eerst eens te doorgronden wat er gebeurt met de touwen in de simpelere horizontale situatie, met F= m·a. Beschrijf dat eens voor elk object en elk touw. Je kunt de cijfers uit je eigen opgave gebruiken. Het gaat nou eerst even om het principe.

Bovenstaande situatie is analoog aan de de wielsituatie, alleen is het nou geen schuivende massa die op gang gebracht moet worden (F= m·a) maar twee blokjes waarvoor geld

F= m·a

en een wiel dat moet gaan draaien en waarvoor geldt

M=I·α,

waarbij moment M dus in de plaats komt voor kracht, traagheidsmoment I voor massa (en I voor een massieve schijf reken je uit met I=½m·r²) en hoekversnelling α voor a.

Dit is allemaal best wel redelijk complex, maar zolang je het stap voor stap doet blijft het te overzien. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.504

Re: [Mechanica] vraagstuk spankracht en hoekversnelling

Thx, ik zal het proberen onthouden
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Reageer