Sporten is NIET gezond?!

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 39

Sporten is NIET gezond?!

Ik lees het wetenschapsmagazine EOS en in 1 van de laatste uitgaven stond een heel interview met een Bioloog/Auteur: Midas Dekker. Het betrof zijn visie over sport en die luidt: sport deugt niet.

Hij zegt dat hij 5 jaar lang onderzoek heeft gedaan, boeken doorbladerd, op zoek naar een concreet bewijs dat sport goed is voor de gezondheid, maar die heeft hij nergens gevonden!

Sport zou ook helemaal niet zorgen dat je langer leeft...

Nu vraag ik me het volgende af: is het inderdaad zo dat er geen verband is tussen sport en gezondheid (dat lijkt me vrij absurd) en heeft de wereld ons de hele tijd stom gehouden, of is dat zogenaamde onderzoek van Midas Dekker zodanig subjectief dat we zijn woord helemaal niet mogen geloven?

Ik zal proberen het artikel op het internet te vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Sporten is NIET gezond?!

Sporten op zich lijkt me niet echt je gezondheid te bevorderen, lichaamsbeweging lijkt me dan wel weer iets dat noodzakelijk is. Maar een wandeling maken van thuis naar je kantoor/school o.i.d. lijkt me toch wel goed te zijn. Zie je je al 24/24 uur neerliggen in je bed? Dat is niet gezond voor je algemene ontwikkeling :)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Sporten is NIET gezond?!

Bewegen is goed voor je. Bij sporten kan je snel te maken hebben met overbelasting. Je kan beter een stuk gaan wandelen dan een stuk gaan rennen. Daar komt de strekking van het verhaal volgens mij op neer.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 824

Re: Sporten is NIET gezond?!

Volgens mij is werkt het sporten net zoals een inenting. Je laat zich lichaam dingen doen die eigenlijk net iets teveel gevraagd zijn. Als je dit goed doet kan je lichaam je daaraan aanpassen. Zo kun je dus spieren kweken en je conditie verbeteren. Dus je kan ook vragen: zijn inenting niet gezond? Want het principe is immers hetzelfde; je doet je lichaam iets aan wat eigenlijk niet goed is, maar je lichaam repareerd zichzelf en wordt beter bestand tegen het geen wat je je lichaam hebt aangedaan.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 12

Re: Sporten is NIET gezond?!

Sporten is een suggeraat van de natuurlijke beweging die een menselijk lichaam maakt onder natuurlijke omstandigheden, door sommigen primitieve omstandigheden genoemd.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Sporten is NIET gezond?!

Eerlijk gezegd vind ik het persoonlijk zeer makkelijk gezegd en mooi uit de context gerukt.

1) Wat is sport

2) op welk niveau wordt het uit geoefend.

1)Een halfuurtje zwemmen versus een halfuurtje power trainen, een groot verschil

Turnen met overstrekking en misvormingen van meisjes als gevolg versus joggen

2) Een middagje fietsen tegenover de ronde van Frankrijk rijden

Body builder vs iemand die zijn buikspieren oefent.

Dit kan je allemaal niet op een hoop smijten en zeggen sport deugt niet.

Je kan wel zeggen topsport is niet gezond, gevechtsport is overbelastend op de knieën, turnen heeft hyperstrekking tot gevolg, tenis is slopend voor het lichaam etc etc.

Je moet altijd naar je lichaam voelen en kijken naar het grote plaatje. De meeste topsporten zijn volgens mij idd te belastend en situeren zich over de drempel van wat gezond is. Als je gewoon rustig sport lijkt mij dit niet nefast voor de gezondheid in tegendeel. Let wel ook hier hangt het van sport tot sport af! Bepaalde sporten zijn inderdaad niet goed voor je lichaam.
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 4.546

Re: Sporten is NIET gezond?!

dat van turnen werk ik niet echt. een meisje dat ik vanaf de kleuterschool tot 5havo ken heeft har hele leven vrij intensief geturnt maar ik zie totaaaaal geen misvormingen. in tegendeel, ze is hot :)

sport is inderdaad te algemeen om te zeggen dat het niet deugt. hoe zit het trouwens met fitnissen? 50 minuten zwaar spinnen voor onervaren pubers in de groei? moeten wij nu doen op school, eergisteren gedaan en heb nu nog last van mn benen (bij het sprinten 200-210 rotaties per minuut :?: ik stond versteld van mezelf) en ik heb het idee dat dat ook niet helemaal goed voor je is. daarintegen een uurtje gewoon fietsen wel. zoals al gezegt: don't overdo it, alleen waar ligt de grens tussen goed en overdone?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Sporten is NIET gezond?!

Als je een zittend beroep hebt, kan sporten heel functioneel zijn. Zoals gezegd een surrogaat voor de beweging die we hadden gehad als we nog achter een mammoet aan hadden moeten hollen voor het avondeten.

Het andere uiterste is topsporten: op je 40e ben je fysiek gewoon 'op'.

Dus: of sporten op zich gezond is, hangt af van de omstandigheden.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 824

Re: Sporten is NIET gezond?!

Je moet natuurlijk wel weten waar je mee bezig bent, dat geldt voor alles wat je doet. Als je niet weet hoe je je lichaam moet trainen werk je jezelf finaal de filistijnen in. En leeftijd is ook een grote factor zoals Mrtn al zei.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Sporten is NIET gezond?!

Er is ook een verschil tussen niet meer bewegen voor je werk en dit compenseren met sporten en overconsumeren en deze extra calorieën weg werken met intensief sporten....

Wat turnen betreft doe eens een rondvraag naar hyperstrekking... En er is een verschil tussen er hot uitzien en gezond zijn...

Veel verschillen vandaag.

Mijn moto luister naar je lichaam en maak een keuze. Ik doe mijn sport immens graag en neem er de neven effecten bij (knieblessures). Maar vermijd die door op mijn tempo te trainen.

greets
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 824

Re: Sporten is NIET gezond?!

Ik train behoorlijk veel, maar ik heb in de afgelopen 2 jaar geen zware blessures gehad. Ik doe gewoon wat ik kan en ben voorzichtig. Ik moet bijvoorbeeld heel goed uitkijken dat ik m'n hemstring niet te snel strek (voetballer hè). Ik moet gewoon oppassen bij alle dingen waarvoor je lenig moet zijn, mijn spieren zijn gewoon te kort voor dat soort trucjes. Je moet van jezelf weten wat je lichaam wel en niet aan kan, zodat je daarvoor kan oppassen. Ook kan je dan je lichaam daar op trainen.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Sporten is NIET gezond?!

Same here, ik ben maar 1,80 en ik speel volleybal.... Het verschil in lengte spring ik bij en dat is idd superbelastend voor knieen, enkels en als je het helemaal fout doet ook je rug. Weten wat je lichaam aankan is belangrijk, ik moet bijvoorbeeld heel uitgebreid warmlopen, daar neem ik bijna de helft meer tijd voor als mijn teamgenoten. Dat heb ik nodig, omdat ik anders meer kans krijg op kramp, zere knieen en een overbelaste schouder (ik ben aanvaller). Op die manier ben ik denk gezond en toch fanatiek bezig met mijn sport. De rest van de dag zit ik op het lab of op kantoor, dus veel beweging krijg ik daar niet. (nouja, heen en weer sjouwen naar het koffiezetapparaat helpt). Dat compenseer ik dus gedeeltelijk met volleybal (2 keer per week trainen, 1 keer wedstrijd). Je voelt je iig wel gezonder als je sport!
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 672

Re: Sporten is NIET gezond?!

ff melden dat het boek van Dekkers een echte aanrader is. Hij benadert sport op een heel veelzijdige manier met een schat aan informatie. Hij is heel geestig en een echte woordkunstenaar. Zij kritieken zijn terecht maar vaak gericht op excessen van sport in al zijn facetten. Beetje overdreven misschien maar dat maakt het heel genietbaar. De literatuurlijst is indrukwekkend.

Mijn kritiek is dat ie de geest wat te veel verheerlijkt ten koste van het lichaam,maar misschien neemt ie die stijl aan ten behoeve van verkoopsstrategieën of heeft ie diep vanbinnen moeite met zijn wassende buikje ;-)
huh?

Berichten: 3.165

Re: Sporten is NIET gezond?!

Interessant topic! Ik zie het nu pas voor het eerst.

Midas heeft een leuke manier om zijn boodschap te brengen maar is wel heel erg simplistisch met deze boodschap. Ofdat het nu is dat hij wat simplistisch is zodat de mensen het willen lezen of vice versa dat weet ik niet.

BTW: Midas is een bioloog (lang, lang geleden), hij is geen arts. Hij is dus van huis uit niet deskundig op dit terrein.

Ik heb zelf verschillende sporten beoefend en doe op dit moment vrij veel judo, lopen, zwemmen, fitness en af en toe voetballen.

Geen van deze sporten is ongezond zolang je naar jouw lichaam luistert en de trainer een prioriteit maakt van blessurepreventie.

De meeste ernstige sportblessures ontstaan doordat sporters tijdens een blessure onvoldoende tijd nemen om terug te herstellen en te vroeg weer te intensief terug gaan sporten, als ze dan ook nog eens zoiezo al een matig uithoudingsvermogen haddeen (uithoudingsvermogen krijg je van hardlopen, zwemmen en fiets. Niet van voetbal of judo zelf) dan raken ze snel vermoeid doordat ze 1-2 maanden niets aan sport hebben gedaan en raken ze nog veel sneller geblesseerd.

Een onvoldoende conditie is zoiezo een belangrijke oorzaak van veel blessure, in het extreme geval die gasten die het hele jaar op hun reet zitten en dan ineens 1-2 weken intensief gaan skieën of snowboarden. Dan vraag je om blessures.

Met voetbal heb ik nooit iets voorgehad, enkel een verrekte spier. Met judo heb ik één keer een ligament deels gescheurd door onvoldoende conditie en onvoldoende beheersing van een techniek. Judo is op zich geen gevaarlijke sport als je een goede conditie hebt maar je kan daar wel eens wat pech mee hebben. Het meest ambetante wat ik aan judo overhou is huidirritatie op mijn knieën (door het op mijn knieën zitten) en op mijn vingers (door het vastgrijpen van de ander zijn pak).

Het grootste risico met judo is wanneer de ander met een worp inkomt en jouw enkel of knie vaststaat (geblokkeerd door het been van de ander) en er zodoende een beweging ontstaat met volle kracht die het gewricht niet aankan.

Dit kan vooral gebeuren als er een groot verschil is in kracht en niveau.

Buiten dat is judo niet zo'n gevaarlijke sport.

Judo is goed voor de ontwikkeling van kracht, evenwicht, coördinatie en een klein beetje uithoudingsvermogen.

Ja, je kan ernstige blessures oplopen door het sporten maar daar staat ook heel veel tegenover. Jouw hartspier en ademhalingsspieren worden sterker, jouw vetpercentage daalt, jouw weerstand verbeterd, de slijtage door het ouder worden vermindert en zo nog verschillende voordelen.

Zolang je er maar op let dat je niets forceert tijdens het sporten is het zonder enige twijfel sterk bevorderend voor de gezondheid.

Één gouden tip voor ouders van jonge kinderen: het is het gezondst om een kind verschillende sporten te laten doen omdat verschillende sporten verschillende spieren en gewrichten belasten op een verschillende wijze. Dit bevordert het herstel.

Als ik bijvoorbeeld 5 dagen in de week hardloop dan krijg ik na een aantal maanden last van mijn buikspieren. Als ik 5 dagen in de week judo dan krijg ik last van mijn knieën. Als ik 3 dagen in de week judo en 3 dagen in de week hardloop dan kan ik dat mooi afwisselen waardoor mijn knieën en buikspieren de kans krijgen om weer te herstellen.

Inderdaad moet er duidelijk een onderscheid worden gemaakt tussen amateursport en topsport. Bij topsport wordt de grens van het menselijke kunnen gezocht waardoor het rsiico op forceren veel groter wordt. Amateursport is normaal gesproken gezond als je het goed opbouwt, indeelt en er voor zorgt dat jouw conditie in orde is.

Over leeftijd wordt veel te moeilijk gedaan. Je moet je op een gegeven moment wat aanpassen met het ouder worden, dat wilt niet zeggen dat je niet meer aan sport kan doen.

De leeftijd waarop je niet meer goed kan sporten is echter zo enorm individueel.

Mijn trainer is rond de 60 jaar oud. Hij heeft een betere fysiek (kracht, uithoudingsvermogen, lenigheid, soepelheid, evenwicht) dan de meeste tieners, twintigers en dertigers.

Ik heb niet lang geleden gevochten tegen iemand van 42 jaar oud die nog op zeer hoog amateurniveau presteert.

Er zijn marathonlopers van 50 jaar die onder de 2,5 uur lopen. Er zijn professionele voetballers die met 38 jaar nog perfect presteren op het allerhoogste niveau (Europese topclub, de beste 8 nationale voetbalelftallen).

Iemand die zeer veel fysiek talent heeft zal ook sterker aftakelen op oudere leeftijd dan iemand die een normaal fysiek talent heeft.

Iemand die vanaf zijn 6de aan topsport doet zal rond zijn 30ste al een versleten lichaam hebben terwijl iemand die altijd als amateur heeft gesport relatief weinig schade heeft opgelopen (vaak toch, sommigen zijn echte pechvogels).

Over het turnen.

In Vlaanderen is turnen (het zogenaamde kinderturnen) ook zeer populair onder de jongens. In Nederland zijn we op dat vlak nog veel te macho (eigenlijk maar zielig).

Ik heb alleen nog maar positieve dingen gehoord over het kinderturnen. Het schijnt een goede fysieke basis te zijn voor welke sport je ook gaat doen.

Zoals jullie weten is turnen één van de zwaarste en meest veeleisende sporten.

Kracht, uithoudingsvermogen (afhankelijk van het onderdeel), lenigheid, coördinatie, evenwicht en ruimtetijdgevoel zijn allemaal vereist om goed te kunnen presteren met turnen.

Ik ken verschillende goede judoka's die als kind kinderturnen hebben gedaan.

Zolang er maar voorzorgsmaatregelen worden genomen is er weinig risico. Zo is het bijvoorbeeld in Vlaanderen voor judoka's onder de 16 jaar verboden om armklemmen te gebruiken (mogen dus ook niet toegepast worden op hun). Dit is om te voorkomen dat zoals in Nederland gebeurd veel judoka's één langere/kortere arm hebben door die armklemmen.

Dit vraagt wel discipline van de technische leiding van de desbetreffende sport.

Assassinator, die hottie zal niet hot zijn door het turnen hoor :wink:

Het turnen zal misschien voor een beter gewicht zorgen maar daar is ook alles mee gezegd. Er zijn ook heel veel goede turnsters die lelijk zijn :wink:

Berichten: 95

Re: Sporten is NIET gezond?!

Sporten zoals we dat allemaal wel zullen verstaan daar doe je alleen maar je voordeel mee, en is gezond, geen twijfel mogelijk.

En sporten is niet een compensatie voor mensen die weinig bewegen, het is goed voor iedereen. Ook mensen die zware arbeid verrichten, zoals bijvoorbeeld, bouwvakkers, zijn ook best gediend met extra te sporten.

Sporten met enkel het oog op presteren is niet goed, en kan inderdaad ongezond zijn.

Beweren dat amateursport/recreatiesport gezonder zou zijn dan topsport is ook te ver veralgemenen. Ik zie meer amateursporters/recreatie-sporters verkeerd bezig dan topsporters (heb het niet over de kunstmatige prestatiebevorderende middelen en zeker ook niet over de zaken die op de lijsten met verboden produkten staan, ja die ook genomen worden).

Ben ook niet akkoord met de veralgemening dat "kinderturnen" goed zou zijn. Ik zou evengoed kunnen zeggen dat het slecht is. Ook hier zie ik veel fouten. De beste trainers/begeleiders zouden bij de kinderen moeten zitten en dat is zeker ook niet altijd het geval.

Het goed zijn in een sport, of goed geweest zijn/ex-topsporter zijn, betekent ook niet dat je ook een goeie begeleider bent. Die ex-topsporters denken nog wel eens dat wat goed was voor hen, voor iedereen goed is. Welke kennis, welk diploma hebben ze ?

Ze willen misschien als trainer ook naam maken, en daardoor wellicht te veel prestatiegericht en éénzijdig werken (ook de druk van het bestuur, en de sportbonden), wat vooral niet met kinderen mag gebeuren. Dus neen : kinderturnen, met klemtoon op turnen, is niet goed.

Kinderen moeten vooral spelen, hebben recht op spelen. Hun sport wat ze doen moet een spelletje zijn, een spelletje niet om te winnen, zeker niet. Veel fouten bijvoorbeeld in het voetbal met "matchkes". Ik zwijg hier ook maar best over de "entourage" (ouders, supporters enz) en de druk die er op zo'n kind komt.

Vaardigheden aanleren is leeftijdsgebonden, missen die kinderen een periode waar ze een bepaalde vaardigheid zouden moeten gekregen hebben (coördinatie, oog/handcoördinatie, balvaardigheid, enz) halen ze achteraf nooit meer in ! Evenzo bij de algemene brede basisconditie, een voorwaarde bij elke sport, als je die als kind gemist hebt, zal die later nooit meer zo breed worden.

En ook de lenigheid die je als kind hebt, moet onderhouden worden (ook bij "kracht"-training) en dan zouden de spieren van bv voetballers "niet zo kort worden".

Nu krachttaining, echte krachttraining, bij jonge kinderen is sowieso fout.

Maar ik ga het hier niet te lang maken. Bij het sporten en trainen zouden de basisprinciepes beter gekend moeten zijn, en er naar gewerkt moeten worden. Of inderdaad je bent ongezond bezig, naar lichaam en geest.

Er zou planmatig gewerkt moeten worden, rekening houden met de gezonde principes bv een evenvoudig iets : de supercompensatie toepassen. Daar wordt je wel beter van, met (dikwijls) minder te doen zelfs.

Voor topsporters geldt dan ook weer de wet op de verminderde meeropbrengst en dat vraagt een ploeg van begeleiders/onderzoekers.

Trainen is een individueel iets, liefst met een goeie begeleiding. Maar wat zien we dikwijls gebeuren : voetballers trainen de algemene basisconditie, weerstand enz in groep, verkeerd bezig natuurlijk.

Als opwarming gaan voetballers (amateurs) nog al eens de bal in de goal gaan trappen : fout, ongezond ook.

Maar goed ik ga het hierbij laten : de straatravotters hebben zich al spelend ontwikkeld in hun jeugd, en hebben die ontwikkelingsfases niet gemist (hopelijk in het goeie milieu natuurlijk !)

Laat ze ook "ravotten" in de clubs en dan zitten ze in het goeie milieu en zijn van de straat af. En met een goeie begeleiding worden ze dan nog beter dan de straatkinderen.

Een juistere uitdrukking in dit kader : Sporten is gezond, presteren is ongezond.

Reageer