[Wiskunde] Impliciete / Expliciete voorstelling van rechten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[Wiskunde] Impliciete / Expliciete voorstelling van rechten

Ik heb een oefening, waarvan ik het antwoord ken, maar ik begrijp niet volledig hoe er te komen: Afbeelding

Het onderste is dus de oplossing, ik begrijp wel hoe je expliciet moet vinden maar niet hoe je impliciet moet vinden. Zou iemand mij daarbij kunnen helpen aub?

Bedankt,

Gert

EDIT: Ik zie dat dit topic verplaatst is. Mijn excuses, ik dacht dat alleen huiswerk topics in het huiswerk forum moesten, en geen vragen ivm gewone oefeningen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [Wiskunde] Impliciete / Expliciete voorstelling van rechten

vb:

x=1+3t (1)

y=2-t (2)

Uit y=2-t volgt t=2-y vul dit in de eerste, enz.

Ook is mogelijk: vermenigvuldig (1) met 1 en (2) met 3 en tel dan op, dat geeft x+3y=...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Impliciete / Expliciete voorstelling van rechten

In de eerste kolom staat een parametervergelijking. Dit wil zeggen dat de koppels (x,y) beschreven worden met behulp van een extra variabele, de parameter t. Voorbeeld: (t,t), dus: x = t en y = t. Het is hier duidelijk dat er dan ook geldt: x = y. Dit is de vergelijking waaruit de parameter t verdwenen is. In het algemeen: we elimineren de parameter t uit de eerste vergelijking, en verkrijgen het type uit de tweede kolom.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: [Wiskunde] Impliciete / Expliciete voorstelling van rechten

Een functie (van een rechte lijn) kan geschreven worden als f(x): y = ax + b. De kunst is de goede waarden voor a en b te vinden.

a is de richtingscoefficient (rc), oftewel hoeveel de lijn stijgt als je 1 eenheid naar rechts gaat. Bij een horizontale lijn is deze 0, bij een verticale is dit oneindig.

Bijvoorbeeld lijn D: hierbij is de rc (dus a) 0. In het geval van A is dat -1/3.

Vervolgens moet je nog b bepalen. Dit is de "verplaatsing" van de lijn. Als b = 0 dan loopt de lijn door de oorsprong.

Het bepalen van b is het makkelijkst door x = 0 te stellen. Met andere woorden: waar snijdt de lijn de y-as? Bij D is dat 4, bij A is dat 2 1/3

Uiteindelijk kom je zo op het volgende:
\(A: f(x): y = ax + b = -\frac{1}{3}\cdot x + 2 \frac{1}{3} \Rightarrow 3y = -x + 7 \Rightarrow x + 3y = 7D: f(x): y = ax + b = 0 \cdot x + 4 = 4\)
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Impliciete / Expliciete voorstelling van rechten

Kleine aanvulling: het is 'veiliger' te zeggen dat rechten evenwijdig met de y-as geen richtingscoëfficiënt hebben, ipv "oneindig".
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer