Bepaalde stap uit een bewijs

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Bepaalde stap uit een bewijs

Ik zie de stap niet de men maakt in de volgende regel. Even terzijde, het is een deel van het bewijs ven het binomium van Newton.
\(x^{k+1} + \sum^k_{j=0} \left( \begin{array}{cc} k j \end{array} \right) x^{j+1}y^{k-j} + \sum^k_{j=1} \left( \begin{array}{cc} k j \end{array} \right) x^{j}y^{k+j-1} + y^{k+1} = x^{k+1} + \sum^k_{l=1} \left[ \left( \begin{array}{cc} k l-1 \end{array} \right) + \left( \begin{array}{cc} k l \end{array} \right) \right]x^ly^{y+k-l} + y^{k+1} \)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Bepaalde stap uit een bewijs

Moet de exponent van de eerste y niet "k+j" zijn? Ofwel van de tweede y misschien "k-j+1"?

En de voorlaatste y, daar staat ook y in de exponent, is dat de bedoeling?

Edit: kijk anders hier even.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Bepaalde stap uit een bewijs

Je hebt gelijk, was vergeten mijn post nog eens na te lezen. Zal als ik terug ben van de les de link eens aandachtig bekijken, maar op het eerste zicht staat er identiek hetzelfde alleen in het Engels...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Bepaalde stap uit een bewijs

Het idee is gewoon dat je de index van één van de sommaties verandert (zodat ze dezelfde startwaarde hebben) en dan samennemen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Bepaalde stap uit een bewijs

Ok, ik ben er toch uitgekomen op een dingetje na. Ik zal het intypen als ik weet hoe ik van die haken voor een combinatie kan ingeven in latex. Hierboven had ik het als een matrix ingegeven maar dat vind ik toch wat te omslachtig.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Bepaalde stap uit een bewijs

Op dat bewijs heb ik ook een tijdje gekeken, maar nu snap ik elke stap, dus als er nog ergens een probleem zou zitten :)
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Bepaalde stap uit een bewijs

Ik weet niet of ik dezelfde cursus als jouw heb over dit bewijs (Inleiding tot de hogere wiskunde heet de cursus) maar als iemand mij kan uitleggen waarom
\(C_{l-1}^k + C_l^k = C^{k+1}_l\)
dan snap ik het helemaal :) .

(sorry, maar ik weet niet hoe ik die grote haken voor een combinatie in latex moet gebruiken)

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Bepaalde stap uit een bewijs

\(\left( \begin{array}{cc} m k \end{array} \right) + \left( \begin{array}{cc} m k-1 \end{array} \right) = \frac{m!}{k!(m-k)!} + \frac{m!}{(k-1)!(m-k+1)!}\)
\(= \frac{m!}{k!(m-k+1)!}\left(\frac{(m-k+1)!}{(m-k)!} + \frac{k!}{(k-1)!}\right)=\frac{m!}{k!(m-k+1)!}(m-k+1+k)=\frac{(m+1)!}{k!(m-k+1)!}=\left( \begin{array}{cc} m+1 k \end{array} \right)\)


ik hoop dat er geen typfouten in staan :)
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Bepaalde stap uit een bewijs

Gewoon de definitie van de combinatie uitschrijven:
\(C_k^n = \frac{{n!}}{{k!\left( {n - k} \right)!}}\)
Dus:
\(C_{l - 1}^k + C_l^k = \frac{{k!}}{{\left( {l - 1} \right)!\left( {k - l + 1} \right)!}} + \frac{{k!}}{{l!\left( {k - l} \right)!}}=\frac{{k!}}{{\left( {l - 1} \right)!\left( {k - l + 1} \right)\left( {k - l} \right)!}} + \frac{{k!}}{{\lleft( {l - 1} \right)!\left( {k - l} \right)!}}\)
\( = \frac{{lk!}}{{\lleft( {l - 1} \right)!\left( {k - l + 1} \right)\left( {k - l} \right)!}} + \frac{{\left( {k - l + 1} \right)k!}}{{\lleft( {l - 1} \right)!\left( {k - l + 1} \right)\left( {k - l} \right)!}} = \frac{{\left( {k + 1} \right)k!}}{{\lleft( {l - 1} \right)!\left( {k - l + 1} \right)\left( {k - l} \right)!}}\)
\( = \frac{{\left( {k + 1} \right)!}}{{l!\left( {k - l + 1} \right)!}} = \frac{{\left( {k + 1} \right)!}}{{l!\left( {\left( {k + 1} \right) - l} \right)!}} = C_l^{k + 1} \)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Bepaalde stap uit een bewijs

Ok, ik zie het nu, was lang geleden dat ik nog met combinaties had gewerkt.

Bedankt TD en Raintjah, genoeg wiskunde voor vandaag :-).

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Bepaalde stap uit een bewijs

Bedankt TD en Raintjah, genoeg wiskunde voor vandaag :-).
Eh?! Nooit genoeg wiskunde op één dag! :)

Nee, grapje (gelukkig), ik kruip ook beter dadelijk m'n bed in, morgen weer les om 8u :?:
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Bepaalde stap uit een bewijs

Haj! dan zijt ge net zo goed af als mij :)
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Bepaalde stap uit een bewijs

Ik heb "geluk", pas om 9u, en het is dan ook nog algemene natuurkunde :wink:. [/offtopic]

Reageer