Springen naar inhoud

De Nationale Wetenschapsquiz 2004

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 03 december 2004 - 14:07

Vraag 5: Een droge spons drijft in een emmer met water en zuigt zich langzaam vol. Wat gebeurt er met het waterpeil?
A. Het stijgt.
B. Het blijft gelijk.
C. Het daalt.

Met je antwoord ben ik het niet eens, volgens mij daalt het waterpeil. Je hebt b.v. een glas met 10 ml water er in. Je doet nu een spons in het glas, de spons absorbeerd al het water. Nu is je waterpijl 0! Waarom zou dit anders zijn in een (grotere) emmer?

In de vraag gaat men ervan uit dat de beginsituatie is dat er al een spons in het water ligt. En zolang de spons de bodem niet raakt (in een grote emmer dus) zal hij het opgezogen volume aan water ook wegdrukken. Dus het waterpeil blijft hetzelfde.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dropveter

Dropveter

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 december 2004 - 14:14

K. Jansen schreef:

Quote:

Vraag 5: Een droge spons drijft in een emmer met water en zuigt zich langzaam vol. Wat gebeurt er met het waterpeil?
A. Het stijgt.
B. Het blijft gelijk.
C. Het daalt.

Het e.e.a. heeft toch te maken met de verplaatsing van de massa ?

In een droge spons zit lucht opgesloten welke verdwijnt bij het opnemen van water (de spons zelf wordt dus lichter omdat de lucht ontsnapt).
Dan zou je dus op C uitkomen.

Okee het is wat ver gezocht en een beetje mieren******ij maar toch.

Ponyhaar

Ponyhaar

• >100 berichten
  • 212 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2004 - 17:22

In een droge spons zit lucht opgesloten welke verdwijnt bij het opnemen van water (de spons zelf wordt dus lichter omdat de lucht ontsnapt).

Natuurlijk wordt de spons niet lichter, omdat hij ondergedompeld is in lucht, dus het ontsnappen daarvan maakt niets uit voor het gewicht (archimedes)

Het water wordt wel opgezogen, daardoor wordt de spons zwaarder en gaat meer water verplaatsen, dus de waterspiegel blijft op gelijke hoogte, zolang de spons tenminste vrij van de bodem blijft.

Bert

Bert

• >250 berichten
  • 718 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2004 - 17:26

Dan zou je dus op C uitkomen.

Okee het is wat ver gezocht en een beetje mierenneukerij maar toch.

Als je toch mierenneukt doe het dan goed: het verdwijnen van de lucht uit de spons wordt meer dan gecompenseerd door het feit dat de luchtdruk op een de bovenzijde van de spons hoger wordt als hij zich wat lager bevindt.

Ponyhaar

Ponyhaar

• >100 berichten
  • 212 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2004 - 23:14

Effe doormiereneuken, de spons wordt bij het zakken ook zwaarder omdat de zwaartekracht dichter bij het aardoppervlak sterker wordt.

DetectedDestiny

DetectedDestiny

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2004 - 11:35

Gewoon even tellen, in de zak zit 1 witte bal.
Dat is bal 1
Verder hebben we een tweede witte bal,
dat is bal 2
En ook nog een rode, dat is bal 3

Bal 1 zit in de zak.
Dan wordt bal 2 OF bal 3 er bij gegooid.
Wordt bal 1 er daarna uitgehaald, dan blijft 2 OF bal 3 achter
Wordt echter bal 2 er daarna uitgehaald, blijft 1 OF bal 3 achter.
In beide gevallen is er dus 50% kans op een witte bal die achterblijft.(bal 3 wordt er niet uitgehaald!)

Ik heb even dik gemaakt waar jouw redenering spaak loopt. Zoals jij de ballen genummerd hebt kun je nooit een zak hebben met daarin bal 2 en bal 3. Als nu dus bal 2 uit de zak wordt gehaald is de kans dat de andere bal in de zak (bal 1) k wit is 100%.

Ponyhaar

Ponyhaar

• >100 berichten
  • 212 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2004 - 17:52

Ik heb even dik gemaakt waar jouw redenering spaak loopt. Zoals jij de ballen genummerd hebt kun je nooit een zak hebben met daarin bal 2 en bal 3. Als nu dus bal 2 uit de zak wordt gehaald is de kans dat de andere bal in de zak (bal 1) k wit is 100%.

Heeeee! Slimmerik! :shock: :?: :?:
Lees het hele verhaal nog eens door, dan zul je zien dat bal 1 al in de zak zit!
De combinatie bal 2 en bal 3 komt dus nooit voor!!!!
Er zijn maar 2 mogelijkheden, 1 en 2 OF 1 en 3.
Beide combinaties hebben evenveel kans om voor te komen.

Uiteindelijk ligt de sleutel van het raadseltje bij de bal die erbij gekieperd wordt.
Dat is "blind" een rode of een witte, beide maken evenveel kans.
Wordt er een rode bijgegooid, dan blijft de rode achter, een witte bal levert een witte achterblijver.
Ik zie geen aanwijzing waarom de kans op 1 van deze 2 mogelijkheden groter zou zijn dan de andere.

Bert

Bert

• >250 berichten
  • 718 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2004 - 21:27

[quote="Ponyhaar"][quote]

Uiteindelijk ligt de sleutel van het raadseltje bij de bal die erbij gekieperd wordt.
Wordt er een rode bijgegooid, dan blijft de rode achter, een witte bal levert een witte achterblijver.
Ik zie geen aanwijzing waarom de kans op 1 van deze 2 mogelijkheden groter zou zijn dan de andere.[/quote]
A priori (dwz voordat je de eerste bal getrokken hebt) zijn de kansen inderdaad gelijk. Zodra je een bal getrokken hebt heb je echter extra informatie gekregen. Omdat je uit een zak met twee witte ballen gemakkelijker een eerste witte bal trekt dan uit een rood-witte (daar had de eerste bal ook rood kunnen zijn) is het waarschijnlijker dat de witte bal uit de zak met 2 witte ballen getrokken is.
Het gemakkelijkst is dit in te zien door 100 zakken te nemen, 50 met 2 witte ballen en 50 met een rode en een witte bal. Als je nu een bal uit een willekeurige zak trekt dan heb je 25% kans dat je als eerste bal een rode bal trekt, maar die tellen niet mee voor het experiment. In de overige 75 gevallen trek je eerst een witte bal en in zakken zit nog een tweede witte bal. Je krijgt door het trekken van een witte bal dus wel degelijk informatie over de zak waaruit je de bal hebt getrokken.

DetectedDestiny

DetectedDestiny

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2004 - 12:48

Hehe Bert, dat heb ik ook al gezegd een paar posts terug, maar het wil er niet in... :shock:

BakkerBart

BakkerBart

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2004 - 12:55

[quote="Bert"][quote=Ponyhaar][quote]

Ik zie geen aanwijzing waarom de kans op 1 van deze 2 mogelijkheden groter zou zijn dan de andere.[/quote]
A priori (dwz voordat je de eerste bal getrokken hebt) zijn de kansen inderdaad gelijk. Zodra je een bal getrokken hebt heb je echter extra informatie gekregen. Omdat je uit een zak met twee witte ballen gemakkelijker een eerste witte bal trekt dan uit een rood-witte (daar had de eerste bal ook rood kunnen zijn) is het waarschijnlijker dat de witte bal uit de zak met 2 witte ballen getrokken is.
Het gemakkelijkst is dit in te zien door 100 zakken te nemen, 50 met 2 witte ballen en 50 met een rode en een witte bal. Als je nu een bal uit een willekeurige zak trekt dan heb je 25% kans dat je als eerste bal een rode bal trekt, maar die tellen niet mee voor het experiment. In de overige 75 gevallen trek je eerst een witte bal en in zakken zit nog een tweede witte bal. Je krijgt door het trekken van een witte bal dus wel degelijk informatie over de zak waaruit je de bal hebt getrokken.[/quote]

mijn dank is groot, het begint langzaam te dagen :shock: dinsdag aanstaande krijgt een vriend van mij een college van zijn statistiek prof die deze vraag gaat behandelen kijken of hij hier ook op uitkomt :wink:

stay anti

stay anti

• >100 berichten
  • 117 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2004 - 13:03

Ik heb het idee dat het waterniveau van de spons gaat dalen.

vergelijk de spons met een drijvende boot.
bij de boot wordt er even veel water verplaatst als zijn massa.

maak je een mooi gat in de boot dan zinkt de boot maar verplaatst de boot niet meer zijn eigen massa aan water, maar verplaatst het alleen nog maar zijn eigen volume aan water en dat is een stuk minder dan zijn massa aangezien staal zwaarder is dan water.

nu is de vraag is spons zonder holle ruimte zwaarder dan water. zoja dan zakt de water spiegel.

• Gast

Geplaatst op 06 december 2004 - 15:22

Volgens mij stijgt het water gewoon, want de spons verplaatst meer volume water dan hij opneemt. De spons bestaat toch niet alleen uit water, ook uit 'spons' ??

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 december 2004 - 16:52

Het probleem van de spons is hoe de proef wordt uitgevoerd. Alle antwoorden zijn in principe namelijk goed.

De proef neemt waarschijnlijk aan dat de spons al in het water ligt voordat het waterpeil wordt gemeten. Hierdoor is het gewicht van de spons al in water verplaatst. De spons neemt dan water op, maar verplaatst natuurlijk ook net zoveel water als deze heeft opgenomen, waardoor het waterpeil gelijk blijft....

Todat de spons kopje onder gaat en naar de bodem zinkt. De spons neemt dan nog steeds water op, maar kan deze niet meer verplaatsen. Het uiteindelijke waterpeil daalt dus.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

• Gast

Geplaatst op 06 december 2004 - 21:35

Vraag 8: Hoe kun je kleur laten zien op een zwart-wit televisie?
A.      Door een chromodigitaal signaal met het beeld mee te sturen.
B.      Door het kleursignaal vijftig maal per seconde aan en uit te zetten.
C.      Door snel afwisselend zwarte en witte vlakken te vertonen.

Deze weet ik niet zeker.

Antwoord klopt en wordt PIFC Color Effect genoemd:
http://psy.ucsd.edu/...arch_Thesis.pdf

BakkerBart

BakkerBart

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2004 - 22:35

Vraag 8: Hoe kun je kleur laten zien op een zwart-wit televisie?
A.      Door een chromodigitaal signaal met het beeld mee te sturen.
B.      Door het kleursignaal vijftig maal per seconde aan en uit te zetten.
C.      Door snel afwisselend zwarte en witte vlakken te vertonen.

Deze weet ik niet zeker.

Antwoord klopt en wordt PIFC Color Effect genoemd:http://psy.ucsd.edu/~jwortman/Joshua_Wortman_194_Research_Thesis.pdf

dit klopt inderdaad, tenminste ik heb er op een hoop internet sites over gelezen, al vraag ik me wel af hoe het er in het echt uit ziet

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures