Waarom positief in stelling over toename?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2.589

Waarom positief in stelling over toename?

Gegeven is volgend fragment:

Afbeelding

Waarom is dat ding positief? indien dit zo is moet de teller negatief zijn maar waarom is dat?

Groeten Dank bij voorbaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Waarom positief in stelling over toename?

In de formule boven de door jou omcirkelde formule staat een k. Er geldt: 0<|k|<
\(\delta\)


Dus als k positief is vervang je hierin k door h en je vindt de linker formule.

en als k negatief is vervang je k door -h en je vindt jou omcirkelde foumule.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Waarom positief in stelling over toename?

Afbeelding
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Berichten: 2.589

Re: Waarom positief in stelling over toename?

ik begrijp wel indien je in een functie ergens een min of een max hebt (neem in p) dat je dan indien je, je h kleiner kiest je zo'n ding kan krijgen dat negatief is.

maw dan zou
\( f(x_0-h)-f(x_0)<0\)
kunnen zijn (heb ik ooit ergens anders gebruikt in een stelling)

Maar nu zie ik niet rechtstreeks in waarom dat die teller kleiner dan nul moet zijn?

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Waarom positief in stelling over toename?

Die delta (h ligt tussen 0 en delta) is "klein" genoeg gekozen, we weten daar dat f'>0, maw f is stijgend, snap je?

Dus: f(x0-h) ligt links van f(x0) (immers h positief), dus f(x0-h) < (fx0) waaruit de teller negatief. De noemer echter ook (-h < 0), dus de breuk positief.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 7.068

Re: Waarom positief in stelling over toename?

Voor het geval dat nog een uitleg zou kunnen helpen... voordat ik die uitleg geef wil ik nog wel even opmerken dat ik het frapant vind dat je geen moeilijkheden met de stap van voor "For such k we have" naar na "For such k we have". Daar moest ik namelijk even voor achter mijn oor krabben. :)

Stel ik heb een functie f waarvoor geldt:
\(f(x)>0\)
voor een alle x die voldoen aan de voorwaarde:
\(0<|x|<2\)
Deze voorwaarde ga ik opsplitsen in twee delen, namelijk een deel waarbij x negatief is en een deel waar x positief is, ofwel:
\(-2<x<0\)
en
\(0<x<2\)
Nu wil ik dat negatieve gebeuren eigenlijk niet hebben, dus daarom substitueer ik -k voor x:
\(-2<x<0 \rightarrow -2<-k<0 \rightarrow 0<k<2\)
Ik moet de functie dan natuurlijk ook even omschrijven naar k (anders heb ik niks aan dit positieve domein):
\(f(x) = f(-k) > 0\)
We kunnen nu opmerken dat k in hetzelfde domein zit als de positieve x, we kunnen ze dus beide vervangen door h. Er geldt nu dus:
\(0 < h < 2\)
\(f(h)>0 \mbox{ en } f(-h)>0\)

Berichten: 2.589

Re: Waarom positief in stelling over toename?

eerste probleem:
Die delta (h ligt tussen 0 en delta) is "klein" genoeg gekozen, we weten daar dat f'>0, maw f is stijgend, snap je?  

Dus: f(x0-h) ligt links van f(x0) (immers h positief), dus f(x0-h) < (fx0) waaruit de teller negatief. De noemer echter ook (-h < 0), dus de breuk positief.
dat begrijp ik. Indien je een functie neemt die in een punt p een raaklijn heeft met een van nul verschillend rico dan kan je besluiten dat die raaklijn stijgt en de functie dat ook doet.

Net omdat je eventueel kan starten van een differentie coëfficiënt waarbij je dan 2 naburige punten neemt en zo dan aantoont dat je effectief te doen moet hebben met een stijging. Neem hiervan de limiet dan bekom je, je afgeleide.

Maar in de stelling stelt men dat
\(f(x_0-h)<f(x_0)<f(x_0-h)\)
dit moet men dus volgens mij bewijzen.

En volgens mij als je zoals bovenstaande redeneerde gebruik je hetgeen wat je wil bewijzen. Zie je?

Dan da tweede probleem:
Voor het geval dat nog een uitleg zou kunnen helpen... voordat ik die uitleg geef wil ik nog wel even opmerken dat ik het frapant vind dat je geen moeilijkheden met de stap van voor "For such k we have" naar na "For such k we have". Daar moest ik namelijk even voor achter mijn oor krabben.
Ik had dit zelf al als volgt opgelost maar begin nu te twijfelen.

Er staat
\(\left | \frac{f(x_0+k)-f(x_0)}{k}-f'(x_0) \right | < f'(x_0) \)
met
\(f'(x_0)>0\)
volgens mij om te schrijven tot
\( f'(x_0)< g = \left ( \frac{f(x_0+k)-f(x_0)}{k}-f'(x_0) \right ) <f'(x_0) \)
omdat die g ofwel groter ofwel kleiner moet zijn vanwege de absolute waarde.

dan herschrijf ik
\(f'(x_0)+f'(x_0)< \frac{f(x_0+k)-f(x_0)}{k} <f'(x_0)+f'(x_0) \)
omdat
\(f'(x_0)>0\)
kan er volgens besloten worden dat, dat middense stuk effectief positief moet zijn.

Het geen wat me nu wel om mijn zenuwen aan het werken is dat indien een getal kleiner of groter is aan iets het gelijk moet zijn aan dat getal maar dan:
\(2f'(x_0)<\frac{f(x_0+k)-f(x_0)}{k}<2f'(x_0)\)
eigenlijk volgt nu
\(2f'(x_0)<f'(x_0)<2f'(x_0)\)
en dat is vreemd.

Omdat dit dus niet echt klopt zou ik voor
\( \epsilon \)
gewoon
\(\frac{f'(x_0)}{2}\)
nemen.

En dan na het doorlopen van de redenering het volgende bereikt kunnen worden
\(\frac{f'(x_0)}{2}+\frac{f'(x_0)}{2}<f'(x_0)<\frac{f'(x_0)}{2}+\frac{f'(x_0)}{2}\)
Groeten.

Edit klopt dat laatste?

Reageer