lichtsnelheid

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 5

lichtsnelheid

ik heb eens gelezen dat als je sneller dan het licht zou kunnen gaan

dat je dan jonger word.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: lichtsnelheid

Hoe sneller je gaat hoe minder snel je oud wordt t.o.v. de buitenwereld. Als je met de lichtsnelheid beweegt zal de tijd voor jou gezien vanuit de buitenwereld zelfs stil staan waardoor je helemaal niet meer ouder wordt.

Maar dat wil nog niet zeggen dat je jonger wordt als je sneller dan de lichtsnelheid gaat! Dat kan namelijk niet! En het heeft ook geen enkele zin om te gaan speculeren over de vraag wat er zou gebeuren als je toch sneller zou gaan. Want als je toch sneller zou gaan dan klopt de relativiteitstheorie niet en als de relativiteitstheorie niet klopt dan is er verder geen enkele theorie meer die voorspelt wat er zou gebeuren.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: lichtsnelheid

Math-E-Mad-X schreef:Hoe sneller je gaat hoe minder snel je oud wordt t.o.v. de buitenwereld. Als je met de lichtsnelheid beweegt zal de tijd voor jou gezien vanuit de buitenwereld zelfs stil staan waardoor je helemaal niet meer ouder wordt.

Maar dat wil nog niet zeggen dat je jonger wordt als je sneller dan de lichtsnelheid gaat! Dat kan namelijk niet! En het heeft ook geen enkele zin om te gaan speculeren over de vraag wat er zou gebeuren als je toch sneller zou gaan. Want als je toch sneller zou gaan dan klopt de relativiteitstheorie niet en als de relativiteitstheorie niet klopt dan is er verder geen enkele theorie meer die voorspelt wat er zou gebeuren.
Je kan wel degelijk sneller gaan dan het licht volgens de relativiteitstheorie. Alleen wordt je massa dan imaginair. :)
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Berichten: 5

Re: lichtsnelheid

Juist ja maar heeft ons aller Einstein ook niet gezegd dat daarvoor een oneindige hoeveelheid energie nodig zou zijn? Vergeef me als ik fout zit. Ik ben niet meer dan een simpele wetenschaps-enthousiasteling.

Berichten: 255

Re: lichtsnelheid

Juist ja maar heeft ons aller Einstein ook niet gezegd dat daarvoor een oneindige hoeveelheid energie nodig zou zijn? Vergeef me als ik fout zit. Ik ben niet meer dan een simpele wetenschaps-enthousiasteling.
Mijn wat intuitieve uitleg: een deeltje met rustmassa m, zal als de sneldheid vergroot een grotere massa krijgen. Deze massa wordt oneindig als je de lichtsnelheid nadert. En dus heb je een oneindig grote kracht nodig om nog te kunnen versnellen.

Iemand commentaar hierop?

Berichten: 5

Re: lichtsnelheid

Precies Bram. En omdat de benodigde hoeveelheid energie oneindig is..............

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: lichtsnelheid

Juist ja maar heeft ons aller Einstein ook niet gezegd dat daarvoor een oneindige hoeveelheid energie nodig zou zijn? Vergeef me als ik fout zit. Ik ben niet meer dan een simpele wetenschaps-enthousiasteling.
Nee, je hebt een imaginaire hoeveelheid energie nodig, immers e=mc^2 dus als m imaginair, dan e imaginair en:
\(M= m*{1 \over {\sqrt{1 - \frac{u^2}{c^2}}}} !\)
Dit is de toename in relativistische massa bij versnelling.

als je voormassa een imaginair getal invult kom je op een v groter dan c. Ik heb een topic over imaginaire massa geopend en het (shame on me) virtuele massa genoemd.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Berichten: 93

Re: lichtsnelheid

Germen schreef:
Math-E-Mad-X schreef:Je kan wel degelijk sneller gaan dan het licht volgens de relativiteitstheorie. Alleen wordt je massa dan imaginair. :)


Volgens de relativiteitstheorie kun je niet sneller dan het licht omdat als je op lichtsnelheid zit je massa dusdanig groot moet zijn dat je meer dan het heelal nodig hebt als energiebron.
De laatste Christen stierf aan het kruis (Friedrich Nietzsche )

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: lichtsnelheid

Men noemt dat oneindiggroot

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: lichtsnelheid

Volgens de relativiteitstheorie kun je niet sneller dan het licht omdat als je op lichtsnelheid zit je massa dusdanig groot moet zijn dat je meer dan het heelal nodig hebt als energiebron.
Daar hebben we het dus niet over he. We hebben het over een snelheid GROTER dan c, en dan krijg je de formule:
\(M= m*{1 \over {\sqrt{1 - \frac{u^2}{c^2}}}} !\)
en stel
\(u=c+v\)
dan krijgen we
\(M= m*{1 \over {\sqrt{1 - \frac{c^2+2cu+v^2}{c^2}}}} !\)
en hieruit
\(M = m*{1 \over {\sqrt{-\frac{2cu+v^2}{c^2}}}} !\)
Een wortel uit een negatief getal levert een geheel imaginaire massa op, dus M=m*ia

En gesteld dat imaginaire massa's bestaan, dan is dit wel degelijk mogelijk.

Think imaginary, om met Hawking te spreken.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: lichtsnelheid

Wat ze bedoelen is dat je een deeltje dat minder snel dan het licht beweegt (een tardyon) niet kunt sneller dan het licht laten gaan (en een tachyon worden) omdat dat oneindig veel energie vraagt. Je draait de rollen trouwens om. Het is niet omdat imaginaire massa's bestaan, dat die sneller dan het licht gaan het is juist andersom.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: lichtsnelheid

Germen schreef:
Math-E-Mad-X schreef:Hoe sneller je gaat hoe minder snel je oud wordt t.o.v. de buitenwereld. Als je met de lichtsnelheid beweegt zal de tijd voor jou gezien vanuit de buitenwereld zelfs stil staan waardoor je helemaal niet meer ouder wordt.

Maar dat wil nog niet zeggen dat je jonger wordt als je sneller dan de lichtsnelheid gaat! Dat kan namelijk niet! En het heeft ook geen enkele zin om te gaan speculeren over de vraag wat er zou gebeuren als je toch sneller zou gaan. Want als je toch sneller zou gaan dan klopt de relativiteitstheorie niet en als de relativiteitstheorie niet klopt dan is er verder geen enkele theorie meer die voorspelt wat er zou gebeuren.
Je kan wel degelijk sneller gaan dan het licht volgens de relativiteitstheorie. Alleen wordt je massa dan imaginair. :)
Dit slaat echt helemaal nergens op... Je moet een formule wel binnen de juiste context houden. Je kan niet zomaar willekeurige dingen gaan invullen in formules en dan kijken wat er gebeurt. De hele relativiteitstheorie is opgesteld vanuit bepaalde observeringen in de natuur.

Als je gaat aannemen dat er zoiets bestaat als een imaginaire massa dan blijkt ons hele wereldbeeld fout te zijn en kan de relativiteitstheorie ook gelijk de prullebak in.

Bestaat er dan ook zoiets als imaginaire snelheden? imaginaire afstanden? imaginaire temperatuur? kan mijn bankrekening imaginair zijn? Wiskundig is daar allemaal helemaal niets op tegen, maar het heeft gewoon geen enkele betekenis.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: lichtsnelheid

Math-E-Mad-X schreef:Dit slaat echt helemaal nergens op... Je moet een formule wel binnen de juiste context houden. Je kan niet zomaar willekeurige dingen gaan invullen in formules en dan kijken wat er gebeurt. De hele relativiteitstheorie is opgesteld vanuit bepaalde observeringen in de natuur.

Als je gaat aannemen dat er zoiets bestaat als een imaginaire massa dan blijkt ons hele wereldbeeld fout te zijn en kan de relativiteitstheorie ook gelijk de prullebak in.

Bestaat er dan ook zoiets als imaginaire snelheden? imaginaire afstanden? imaginaire temperatuur? kan mijn bankrekening imaginair zijn? Wiskundig is daar allemaal helemaal niets op tegen, maar het heeft gewoon geen enkele betekenis.
Get ready for the trip of your lifetime :)

Er bestaat imaginaire afstand: tijd.

Er bestaat negatieve temperatuur (bijvoorbeeld in een geëxciteerde laser: een systeem dat met GEEN ENKEL systeem, hoe hoog de temperatuur ook is, in thermodynamisch evenwicht is).

En hier wordt over imaginaire temperatuur gesproken: http://arxiv.org/PS_cache/cond-mat/pdf/011...111/0111251.pdf
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: lichtsnelheid

de bron die je geeft gaat over een wiskundige benadering als er imaginaire temperatuur zal zijn. Wederom, iets wat imaginair is kun je niet meten. Voelen, of hoe je dat ook wilt noemen.

Verder is de bron in geen enkel wetenschappelijk tijdschrift gedrukt. Het is geen bron die imaginaire temperatuur als zijnde voor waar aangeeft.

Imaginaire afstand is geen tijd, tenminste, dat zou je me eens heel goed uit moeten leggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: lichtsnelheid

de bron die je geeft gaat over een wiskundige benadering als er imaginaire temperatuur zal zijn. Wederom, iets wat imaginair is kun je niet meten. Voelen, of hoe je dat ook wilt noemen.
Impedantie is imaginaire weerstand. En wel degelijk te meten.
Verder is de bron in geen enkel wetenschappelijk tijdschrift gedrukt. Het is geen bron die imaginaire temperatuur als zijnde voor waar aangeeft.
1. Hm. 2. Waar.
Imaginaire afstand is geen tijd, tenminste, dat zou je me eens heel goed uit moeten leggen.
De afgelegde waargenomen tijd neemtnamelijk af met het toenemen van de snelheid. Ik post later een uitgebreidere uitleg, ik moet nu weg.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Reageer