Moeilijk vraagstuk concentratiegrootheden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 76

Moeilijk vraagstuk concentratiegrootheden

Hey,

Ik zit hier met een moeilijk vraagstuk.



"Een oplossing wordt bereid door s verschillende stoffen (i=1,2,..s) toe te voegen aan het oplosmiddel S. Van alles opgeloste stoffen i is de molaliteit gekend. Er mag verondersteld worden dat er bij het mengen geen volumecontracties optreden.

Stel een omrekeningsformule op om de volumefractie
\(v_i\)
van de opgeloste stoffen te berekenen. Om algemeen geldig te zijn mag deze formule, naast de gegeven molaliteiten, enkel nog intensieve eigenschappen van de zuivere stoffen bevatten. Geef ook aan in welke eenheden alle parameters in de formule moeten uitgedrukt worden." [/i]

Ik was dus begonnen als volgt:
\(v_i=\frac{Vi}{V_\tot}\)
er zijn geen volumecontracties dus is
\(V_t_o_t=V_1+V_2+...+V_s\)
en we weten ook de molaliteit:
\(m_i=\frac{n_i}{W_s/1000}\)
Ik zou niet weten hoe je aan de uitkomst moet geraken, ik ken ook de uitkomst niet.

Iemand die kan helpen?

Dank u !

Berichten: 133

Re: Moeilijk vraagstuk concentratiegrootheden

Een oplossing wordt bereid door s verschillende stoffen (i=1,2,..s) toe te voegen aan het oplosmiddel S. Van alles opgeloste stoffen i is de molaliteit gekend. Er mag verondersteld worden dat er bij het mengen geen volumecontracties optreden.  
Bedoelen ze dat je s verschillende zuivere stoffen toevoegt aan een oplosmiddel S, en dat je van die bekomen oplossing de molaliteiten van de verschillende opgeloste stoffen kent ?

In dat geval is het antwoord niet zo moeilijk.

Je weet dan inderdaad dat vi = Vi / Vtot = Vi / som(Vi,i=1..s)

En nu kan je elke Vi term afzonderlijk uitrekenen gebruik makende van de gekende molaliteit, de dichtheid van de zuivere stof en de molaire massa van die stof. (je rekent dan eigenlijk per kg oplosmiddel, om Vi echt te kennen zou je nog moeten vermenigvuldigen met het aantal kg oplosmiddel, maar aangezien deze zowel in teller als noemer zal staan, valt die uiteindelijk gewoon weg).

Reageer