[FYSICA] - problemen met oefeningen OPTICA

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 37

[FYSICA] - problemen met oefeningen OPTICA

Hallo,

Ik werk voltijds en probeer in zelfstudie m'n

Bachelor Elektromechanica te behalen.

Ik oefen mezelf via een zelfstudiepakket maar er zijn enkele

oefeningen die ik maar niet opgelost krijg.

Tenzij de oplossing foutief is.

Oefening 2 bijvoorbeeld kan ik wel uitrekenen, maar echt tekenen niet.

Hieronder de URL voor fysica:

http://users.telenet.be/oinjk/zelfstudie/p...ca%20optica.pdf

Ik heb een soorgelijke thread over wiskunde.

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=43387

veel dank

Jeroen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [FYSICA] - problemen met oefeningen OPTICA

Ik wil je met plezier helpen, maar vind het wel lastig om steeds maar op en neer te moeten klikken naar die link. Bovendien weet ik niet zeker of we het over hetzelfde gaan hebben gezien de hoeveelheid opgaven in dat document. Misschien kun je ze beter één voor één even overtypen? Kan de rest ook meedenken, meehelpen en meeleren.....

Is het deze?

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: [FYSICA] - problemen met oefeningen OPTICA

Ik zal ze overtypen, Jan.

Ja, dat is nummer 2 en oplossing is 89 cm van de muur.

Deze heb ik uitgewerkt maar waarom juist 89 cm, kan ik niet goed inbeelden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [FYSICA] - problemen met oefeningen OPTICA

Het domste wat je kan doen in optica is formuletjes invullen zonder dat je ZIET wat je doet. ALTIJD schetsen.

en dan zie je dat je praat over twee gelijkvormige driehoeken, waarvan de zijden dus dezelfde verhoudingen moeten hebben:

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: [FYSICA] - problemen met oefeningen OPTICA

DE OPGAVEN

1) Een student van 1,80 m staat voor een vlakke verticale spiegel. Hoe ver moet de onderrand van de spiegel zich boven de grond bevinden en wat is de minimale hoogte van de spiegel zodat de student zich van top tot teen kan zien in de spiegel. Neem aan dat de ogen op 10 cm lager liggen dan de kruin van het hoofd.

(opl: spiegel 90cm hoog, 85 cm boven de grond)

2) Een meisje staat op 2,40m afstand voor een verticale spiegel waarvan de onderrand zich 40 cm boven de grond bevindt. De afstand van haar ogen tot de grond bedraagt 1,48m. Wat is de horizontale afstand tussen de muur waaraan de spiegel hangt en het dichtsbijzijnde punt van de vloer dat het meisje nog net in de spiegel kan zien

(opl: 89 cm van de muur)

3) Stel dat de bolle achteruitkijkspiegel van een auto een kromtestraal heeft van 40,0 cm. Bereken de vergroting en de afstand tussen beeld en spiegel voor een voorwerp dat zich op 10,0cm van de spiegel bevindt.

(opl: beeld 6,7cm andere kant spiegel, rechtop, vergroting m=0,67, virtueel beeld)

4) In een holle spiegel ziet u slechts dan een omgekeerd beeld van uzelf wanneer uw gezicht zich verder van de spiegel bevindt dan het kromtemiddelpunt C.

Maar als er een ander voorwerp dan uw gezicht tussen C en brandpunt F geplaatst wordt, ziet u daarvan wel een omgekeerd beeld. Leg uit hoe dit komt

(Aanwijzing: u kunt een reëel beeld slechts dan zien als uw oog zich achter het beeld bevindt, zodat het beeld zich kan vormen.)

5) Stel dat u vanaf 2,30m afstand uzelf probeert te zien in een zilveren bal met een diameter van 56,0cm. Waar bevindt zich dan uw beeld? Is het een reëel of een virtueel beeld? Kunt u zichzelf duidelijk in de bal zien?

(opl: beeld 25cm achter de spiegel, virtueel)

6) Een tandarts verlangt een spiegel die op 2,10 cmafstand van een kies een rechtopstaand beeld geeft dat 5,5 maal vergroot is. Welk type spiegel is hier nodig en welke kromtestraal moet die spiegel hebben?

(F=2,56 cm dus kromtestraal 5,12cm , holle spiegel)

7) Onder welke hoek staat de zon boven de horizon als de zonnestralen onder water een hoek van 40° maken met de verticaal.

(opl: 38°15’)

8) Een duiker in een zwembad kijkt van onder het spiegelglas wateroppervlak naar boven. Wat ziet de duiker?

De brekingsindex van water bedraagt 1,33. Bereken eerst de kritische hoek. Stel dan je redenering op aan aan de hand van de figuur.

9) Een prisma uit een optisch instrument heeft een hoek van 90°.

a)bepaal de kritische hoek met brekingsindex glas 1,5 en lucht 1,003 (1)

b) vervolledig de stralengang op de figuur

c)Waarom is de tophoek van het prisma 90°? Wat moet de tophoek minimaal zijn opdat de prisma kan gebruikt worden als spiegel in deze opstelling

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: [FYSICA] - problemen met oefeningen OPTICA

Afbeelding

Via pythagoras, de lange schuine zijde berekenen:

(2.4^2 + 1.08^2)^1/2 = 2,632m

uit de verhoudingen(gelijkvormige driehoek):

1,08/0,4 = 2,632/S = 2,4/x

X = 2,4/1,08*0,4 = 0,89m

Bedankt!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [FYSICA] - problemen met oefeningen OPTICA

HEEEEELPPPP...

mag het één voor één? :)

oef 1):

eigenlijk een kopietje van oef 2 van daarnet. Ik heb de lichtstralen getekend van voet naar oog via de spiegel, en van kruin naar oog via de spiegel.

De meetkunde mag je nou zelf uitwerken zoals in het vorige voorbeeld.

Afbeelding

en probeer voor oef 3 de situatie eerst eens zelf te schetsen, dan zie je mogelijk vanzelf hoe de boel in elkaar steekt. Dat kan makkelijk in paint, het komt niet op precies de goede verhoudingen aan, het gaat om de principes.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: [FYSICA] - problemen met oefeningen OPTICA

Afbeelding

Ziezo

Dus een geval met 2 keer 2 gelijkvormige driehoeken.

De hoogte is 0,85m.

Hoogte van de spiegel is 1,8 - 0,85 - 0,05 = 0,9m

Morgen doe ik 3.

Bedankt!!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [FYSICA] - problemen met oefeningen OPTICA

oef 3) even gesimuleerd in crocodile physics:

Afbeelding

de handigste constructiestraal, nl die van het voorwerp parallel aan de as naar het brandpunt gaat laat hij helaas niet zien. Voor zo'n dichtbij voorwerp gaat CP automatisch naar de uitersten van de spiegel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: [FYSICA] - problemen met oefeningen OPTICA

Wist niet dat crocodile clips zo geëvolueerd was, ken het alleen van uit de tijd toen je alleen maar elektronica kon simuleren. Zal is een demo afhalen.

Heb ondertussen opgave 6 uitgewerkt.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: [FYSICA] - problemen met oefeningen OPTICA

oplossing opgave 3:

f = -20cm (achter spiegel)

do = 10cm (object 10cm voor spiegel)

Uit snellius:

1/f = 1/do + 1/di

=> di = 1 / ( 1/f - 1/do ) = 1 / ( 1/-20 - 1/10 ) = - 6,67cm (achter spiegel)

lineaire vergroting:

m = - di / do = - (-6.67)/10 = 0,67

Afbeelding

Op deze site goede applets voor optica:

http://fys.kuleuven.be/pradem/applets/vinap/optica

bedankt alweer!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [FYSICA] - problemen met oefeningen OPTICA

@Yuksel: Ik zie niet dat je ook maar ergens problemen mee hebt. Je hoeft je perfecte antwoorden hier niet als huiswerk in te leveren hoor. :)

Ik heb al een tijdje niks meer met deze materie gedaan, en ik geloof dat ik er dieper over moet nadenken dan jij op dit moment.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [FYSICA] - problemen met oefeningen OPTICA

Keurig gedaan,manne!

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: [FYSICA] - problemen met oefeningen OPTICA

Keurig gedaan,manne!
Ha ok! :)

Kan nog voor iemand anders van pas komen he :?: .

Reageer