[Mechanica] Wet Hoeveelheid Beweging

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

[Mechanica] Wet Hoeveelheid Beweging

Als twee bollen volgens hun centraal botsen(om de zaak gemakkelijk te maken) en de beweging is niet volledig elastisch mogen we de wet van behoud kinetische energie niet toepassen(er gaat b.v. energie verloren door warmteontwikkeling of vervorming) toch mogen we de wet van hoeveelheid van beweging wel toepassen.Ik vraag me af waarom?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.068

Re: [Mechanica] Wet Hoeveelheid Beweging

toch mogen we de wet van hoeveelheid van beweging wel toepassen.Ik vraag me af waarom?
Is op zo'n vraag wel een antwoord? Het is toch gewoon een gegeven dat impuls (hoeveelheid van beweging) altijd behouden blijft.

Berichten: 255

Re: [Mechanica] Wet Hoeveelheid Beweging

Als twee bollen volgens hun centraal botsen(om de zaak gemakkelijk te maken) en de beweging is niet volledig elastisch mogen we de wet van behoud kinetische energie niet toepassen(er gaat b.v. energie verloren door warmteontwikkeling of vervorming) toch mogen we de wet van hoeveelheid van beweging wel toepassen.Ik vraag me af waarom?


Volgens mij is dit toch verkeerd hoor. Je kan bij vervorming met wat goede wil deze vervorming nog als beweging beschouwen, maar warmteontwikkeling kun je toch moeilijk beweging noemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: [Mechanica] Wet Hoeveelheid Beweging

Bram2 schreef:
maar warmteontwikkeling kun je toch moeilijk beweging noemen.


Warmte toevoeren aan een stof wil toch zeggen de moleculen sneller doen bewegen, dus hun kinetisch energie verhogen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: [Mechanica] Wet Hoeveelheid Beweging

Evilbro schreef:
Is op zo'n vraag wel een antwoord? Het is toch gewoon een gegeven dat impuls (hoeveelheid van beweging) altijd behouden blijft.


Ik meen niet dat dit ergens in de postulaten van Newton voorkomt. Dus voor mij is dit een afgeleide wet.Ik meen daarnaast ook dat impuls en hoeveelheid van beweging twee verschillende grootheden zijn, ook al worden ze in dezelfde eenheid uitgedrukt.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: [Mechanica] Wet Hoeveelheid Beweging

Het zijn niet twee vershcillende soorten dingen. Impuls stelt de hoeveelheid beweging voor, is hetzelfde. Er is nog wel een andere grootheid, stoot. Dat is de verandering in impuls.

Berichten: 7.068

Re: [Mechanica] Wet Hoeveelheid Beweging

Ik meen niet dat dit ergens in de postulaten van Newton voorkomt.
De derde wet van Newton stelt dat de totale verandering van impuls gelijk is aan nul (door te zeggen dat actie = -reactie).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: [Mechanica] Wet Hoeveelheid Beweging

Het zit hem in het derde postulaat van Newton.Ook als de bollen niet elastisch botsen oefenen ze op elkaar dezelfde maar tegengestelde krachten uit.

Uit
\(F=\frac{d(mv)}{dt}\)
krijgt men
\(F\cdot dt=d(mv)\)
waarbij Fdt impuls en mv hoeveelheid beweging. Door uit te gaan van
\(F_1\cdot dt=-F_2\cdot dt\)
en te integreren tussen
\(t_0 ,t_1\)
krijgt men eenvoudig de wet van behoud van hoeveelheid van beweging.
\(t_0 , t_1\)
tijden voor en na de botsing natuurlijk.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: [Mechanica] Wet Hoeveelheid Beweging

Wat jij impuls noemt is eigenlijk stoot, en wat jij 'hoeveelheid beweging' noemt is eigenlijk impuls. Kijk maar...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: [Mechanica] Wet Hoeveelheid Beweging

Ik heb het altijd geleerd zoals opgeschreven. Wilt gij even de Wet van behoud hoeveelheid beweging opschrijven. Volgens mij in een bepaalde situatie
\(m_1v_1+m_2v_2=cons\tante\)
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Mechanica] Wet Hoeveelheid Beweging

In een gesloten systeem waar geen nettokracht aanwezig is, zal de totale impuls (\(\sum m_i v_i\)) van het systeem constant blijft in de tijd.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 7.068

Re: [Mechanica] Wet Hoeveelheid Beweging

... waarbij Fdt impuls ...
Dit heet in het nederlands 'de stoot', in het engels 'impulse'. Is het misschien mogelijk dat je het daarom als 'impuls' bestempeld hebt? ('Impuls' in het engels is 'momentum').

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: [Mechanica] Wet Hoeveelheid Beweging

Het gaat hier over woorden. Ik heb vroeger geleerd Fdt is stoot(impuls) en mv hoeveelheid van beweging. Plots is dit blijkbaar veranderd en noemt men dit laatste impuls.Mij goed; dit doet niets af aan de redenering.

Ik heb het zo geleerd, en ik denk dat dit nog altijd geldig is:F=d(mv)/dt of de kracht is gelijk aan de verandering hoeveelheid beweging per tijdseenheid.Ik veronderstel m constant.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.068

Re: [Mechanica] Wet Hoeveelheid Beweging

Plots is dit blijkbaar veranderd en noemt men dit laatste impuls.
Uit "Grondbeginselen van de hedendaagse natuurkunde" van Prof. Dr. J.A. Prins uit 1963: "Werkt een kracht gedurende een zekere tijd op een lichaam dan krijgt dit lichaam een hoeveelheid beweging of impuls (d.i. snelheid maal massa), in richting en grootte gelijk aan het product van de kracht en de duur van inwerking (soms impulsie genoemd)."

Dit plots veranderen valt dus wel mee... waarschijnlijk heb je gewoon impulsie en impuls verward. Of ben je zo oud dat je 1963 (als het niet al eerder is) als plots ziet? :)
Ik heb het zo geleerd, en ik denk dat dit nog altijd geldig is:F=d(mv)/dt
Dit is niet helemaal correct (dacht ik). Eigenlijk is het:
\(F = \frac{dp}{dt}\)
Dit is van belang als je naar bijvoorbeeld relativitische scenario's gaat kijken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [Mechanica] Wet Hoeveelheid Beweging

kotje schreef:Plots is dit blijkbaar veranderd en noemt men dit laatste impuls. Ik heb het zo geleerd, en ik denk dat dit nog altijd geldig is:F=d(mv)/dt
Dit is niet helemaal correct (dacht ik). Eigenlijk is het:
\(F = \frac{dp}{dt}\)
Dit is van belang als je naar bijvoorbeeld relativitische scenario's gaat kijken.
p = m·v

dus jullie zeggen hetzelfde ;) :) :) :) :) ;) :?:

(sorry van al die emoticons, maar dat moest er even uit)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer