verhoudingen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

verhoudingen

Ik ben op zoek naar een berekening voor het volgende, het heeft wel een technische achtergrond, maar als je dat wegdenkt, is het gewoon een verhouding :wink:

Ik heb een apparaat die signalen van 0 tot 5 volt in kan lezen.

Nu komt hier een signaal op met een bereik van 2 tot 4 volt, dit bereik staat gelijk aan 0 tot 100 m3/h.

Hoe bereken ik nu de m3/h als het signaal bijvoorbeeld 3 volt is?

Ik zit er nu al een tijdje over na te denken, maar ik kan er op de een of andere manier niet opkomen, jullie wel?

Berichten: 255

Re: verhoudingen

dit zijn geen verhoudingen, je moet de rechte bepalen die het lineaire verband tussen debiet en spanning beschrijft.

Je berekent dus recht door punten (2,0) en (4,100). Dit geeft (probeer het zelf ook is) D = 50.(V-2) Dus 3V is een debiet van 50 m³/h.

De rede waarom je niet gewoon met verhoudingen kan werken is dat 0V niet overeenkomt met 0m³/h

Re: verhoudingen

is die 50 in de formule dan de richtingscoëfficient?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: verhoudingen

Jep.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: verhoudingen

Ok, thanx, dit verklaard in ieder geval waarom ik er niet uit kon komen: lineaire verbanden ipv verhoudingen :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: verhoudingen

is die 50 in de formule dan de richtingscoëfficient?
In wezen is het dus toch een verhouding!

Berichten: 38

Re: verhoudingen

Nee, want dit is een vergelijking van de vorm y = ax + b. Hierbij is vooral de b belangrijk, als b niet gelijk is aan 0 gaat de rechte niet door de oorsprong. Aangezien b hier niet gelijk is aan 0 (maar aan 100), is hier geen sprake van een verhouding. De verhouding spanning/debiet is geen constante, want 2V = 0m³/h, 3V = 50m³/h en 4V = 100m³/h.
Programming today is a struggle between software engineers trying to build bigger and better idiot-proof programs, and the universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the universe is winning.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: verhoudingen

Nee, want dit is een vergelijking van de vorm y =  ax + b. Hierbij is vooral de b belangrijk, als b niet gelijk is aan 0 gaat de rechte niet door de oorsprong. Aangezien b hier niet gelijk is aan 0 (maar aan 100), is hier geen sprake van een verhouding. De verhouding spanning/debiet is geen constante, want 2V = 0m³/h, 3V = 50m³/h en 4V = 100m³/h.
Stel nu eens: er komt een signaal binnen van p V (met 2<=p<=4) en stel het bijbehorende volumedebiet q m³/h, dan geldt:
\(\frac{q}{p-2}=\frac{100}{4-2}=50\)
En dit is, dacht ik, een verhouding!?!

Er volgt:
\(q=50(p-2)\)

Reageer