ik zoek een poreuze stof

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 35

ik zoek een poreuze stof

hallo ik wil hetvolgende doen: omdat mijn kelder af en toe onderloopt door te hoog grondwater ga ik er een bak inzetten met een dompelpomp.

nu wil ik de bodem van die bak in een poreus materiaal maken zodanig dat er water doorkan maar geen zand of aarde.

Heeft er iemand een idee welk materiaal ik hiervoor zou kunnen gebruiken????

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: ik zoek een poreuze stof

Een spons, watten, zeef etc. etc. genoeg mogelijkheden lijkt me
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: ik zoek een poreuze stof

Op zich is een stuk katoen al voldoende.. Duurzamer (en duurder): poreus gesinterde metalen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: ik zoek een poreuze stof

nu wil ik de bodem van die bak in een poreus materiaal maken zodanig dat er water doorkan maar geen zand of aarde.
Is dat wel nodig? De meeste dompelpompjes kunnen redelijk vuil water verpompen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 35

Re: ik zoek een poreuze stof

nu wil ik de bodem van die bak in een poreus materiaal maken zodanig dat er water doorkan maar geen zand of aarde.  

Is dat wel nodig? De meeste dompelpompjes kunnen redelijk vuil water verpompen.
ja omdat ik anders al dat zand in mijn rioleringsbuis pomp
Een spons, watten, zeef etc. etc. genoeg mogelijkheden lijkt me
het zou iets hard moeten zijn anders duwt het zand de bodem naar boven

ik heb ondertussen een oplossing gevonden:

door twee bakken in mekaar te zetten, een grote en een die een paar cm kleiner

is en in de bodem van beide bakken kleine gaatjes te boren kan het water erdoor.

de ruimte tussen de twee bakken, ongeveer twee cm heb ik volledig opgevuld met van die oranje zakken waar ze wortelen in verpakken, zodat er geen of weinig zand kan in komen.

hopelijk verstopt het systeem niet

Berichten: 35

Re: ik zoek een poreuze stof

poreus gesinterde metalen.


waar kan ik die vinden?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: ik zoek een poreuze stof

Hoe komt er zoveel zand in een kelder dat dat problemen in rioleringsbuizen zou kunnen gaan geven?

Overigens, net als in die buis gaat zand zomaar niet stromen, ook niet op een keldervloer, waar de watersnelheid nog lager is dan in die buis.

Ik begrijp niet waar het probleem vandaan komt
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 35

Re: ik zoek een poreuze stof

Ik begrijp niet waar het probleem vandaan komt
door een rond gat in de keldervloer te zagen komt de opvangbak 70 cm in het zand te staan.

doordat de pomp op het laagste punt staat loopt alle water maar ook het omliggende zand ernaartoe. pomp je dat zand continu weg dan komt er steeds weer omliggend zand naar de pomp.

zo raakt de riolering verstopt en riskeer ik verzakkingen doordat ik als het ware de bodem waarop de keldervloer rust mee wegpomp

er mag dus alleen zuiver water in de bak kunnen komen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: ik zoek een poreuze stof

Als ik je goed begrijp ga je grondwater wegpompen ónder je keldervloer, en niet lekwater ván een keldervloer?? :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 35

Re: ik zoek een poreuze stof

Als ik je goed begrijp ga je grondwater wegpompen ónder je keldervloer, en niet lekwater ván een keldervloer??


ja dat was ik van plan ja

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: ik zoek een poreuze stof

Waarom wil je dat nou weer doen? als je grondwater weg gaat pompen, dan komt het water of even snel weer terug en dan ben je dus aan het dweilen met de kraan open, of het water komt niet even snel terug en dan zal de constructie van je woning daar niet zo blij mee zijn (grondinklinking, verzakking etc.)
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: ik zoek een poreuze stof

Stel je hebt een slecht tot matig doorlatende ondergrond:

dan is een putje van 50 cm lang niet diep genoeg om heel je keldervloer droog te houden, want dan kan het water niet snel genoeg naar je putje stromen (te gering hoogteverschil t.o.v. de stromingsweerstand in de grond)

Stel je hebt een goed doorlatende ondergrond:

Dan is de grootste 230 V dompelpomp die je kan krijgen mogelijk niet groot genoeg om al het water dat je weg zou moeten pompen weg te krijgen. (hangt een beetje af van hoe ver dat grondwater stijgt en hoever je dat zou moeten verlagen).

Die inklinking zal wel meevallen, want ik begrijp uit je verhaal dat je kelder regelmatig droog staat, en dus is de grond onder je huis met die grondwaterbewegingen allang tot een vrij stabiele situatie ingeklonken. Mét één proviso: als je kelder niet midden onder je huis staat maar in een hoek of zo, dan zakt je kelder weg als je gaat onttrekken, maar de rest van je huis drijft op. En dan dus tóch risico op scheuren, afhankelijk van de ondergrond.

Ik vind dat je bemalingstechnisch én bouwtechnisch link bezig bent, o.a. vanwege het in het duister tasten omtrent de opbouw van de ondergrond onder en rond je huis (en ik bedoel niet alleen die 2 meter bovenin), en maar een paar procent kans op succes hebt. Mijn conclusie en dringend advies: verzin een plan B. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 35

Re: ik zoek een poreuze stof

Mijn conclusie en dringend advies: verzin een plan B.  

_________________


ja ik denk dat ik misschien beter alleen een waterdichte bak maak om het lekwater op te vangen, en beter vermijd al te veel grondwater weg te pompen.

bestaat er zoiets als een geprefabriceerde ronde bak die je in je keldervloerplaat kan inbouwen? ik heb er al naar gezocht maar vind niks in de handel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: ik zoek een poreuze stof

Ik ben geen metselaar, maar kun je niet tóch dat putje maken, maar die dan minder diep maken, en netjes waterdicht en opdrijfbestendig rondom afmetselen? Dan heb je een diep punt waar al je lekwater naar toe loopt en kun je het vandaar afvoeren.

Eventueel je keldervloer nog een beetje bijstorten zodat die netjes afloopt naar je putje.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: ik zoek een poreuze stof

Tips voor een niet werkende oplossing zijn denk ik niet zo zinvol... Dit zeg ik omdat mijn vader hetzelfde probleem heeft (gehad). Klusser en ad Hoc-probleemoplosser als hij is heeft hij alles geprobeerd. Clou is: het blijft dweilen met de kraan open. De druk van grondwater is niet te onderschatten en drukt door, 24-7.

Zijn uiteindelijke oplossing (en zijn pensionado-status heeft hierin geholpen): een betonnen vloertje storten op de bestaande vloer, en vervolgens met stukjes bekisting stukje bij beetje beton gieten langs de wanden. Een soort kuip, dus,uiteindelijk. Sinds 15 jaar is eindelijk zijn kelder weer droog. Pompen lost nix op.
"Pfff... Facts. You can prove anything with facts" -

Homer Simpson

Reageer