Probleem: Ik schrijf lelijk en onduidelijk

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 21

Probleem: Ik schrijf lelijk en onduidelijk

Ik zit met een vervelend probleem. Zoals het onderwerp al zegt: ik schrijf lelijk en onduidelijk. Mijn handschrift is niet zoals een 'doktersschrift' maar eerder onsamenhangend en het ziet eruit als het schrift van een kind van 12 (ben zelf 27 jaar). Op het werk moet regelmatig nota's maken en rapporteren via formulieren en heeft enkele keren voor onduidelijkheid en soms voor hilariteit gezorgd.

Kan iemand mij tips geven voor dit probleem? Ik heb thuis al geoefend op een mooier schrift maar telkens als ik gehaast of niet geconcentreerd ben verval ik terug in mijn lelijk geschrift.

Berichten: 675

Re: Probleem: Ik schrijf lelijk en onduidelijk

koop een set calligrafievulpennen, die dwingen je langzaam te schrijven

neem een cursus / boek calligrafie

gebruik zoveel mogelijk de pc

probeer te onthaasten

Berichten: 12.262

Re: Probleem: Ik schrijf lelijk en onduidelijk

Probeer eens 'losse' letters te schrijven, desnoods hoofdletters. Erg mooi is het niet, wel goed leesbaar.
Victory through technology

Berichten: 4.546

Re: Probleem: Ik schrijf lelijk en onduidelijk

misschien ben je beelddenker, die hebben wel vaker een moeilijk leesbaar handschrift. en anders, ga typen :) duidelijker en voor sommige ook sneller.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 33

Re: Probleem: Ik schrijf lelijk en onduidelijk

een balpen die gemakkelijk schrijft en een mooie blauwe inktkleur geeft schrijft leuker. Dit zal wel persoonlijk zijn maar jij kan even zoeken wat jij goed voor jezelf vind.

Met losse letters schrijven helpt idd, dat doe ik ook als ik geen zin meer heb om mooi te schrijven. Je geschrift blijft dan leesbaar.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: Probleem: Ik schrijf lelijk en onduidelijk

Probeer eens 'losse' letters te schrijven, desnoods hoofdletters. Erg mooi is het niet, wel goed leesbaar.
Dat is bij mij na enkele jaren ontaard van een prima leesbaar hoofdletterschrift in een onleesbaar spijkerschrift. Op verzoek van mijn leerlingen schrijf ik weer gewoon maar traag handschrift. Dat wordt alleen maar onleesbaar bij haast, en bij kleine regeltjes.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Probleem: Ik schrijf lelijk en onduidelijk

Idd gewoon wat trager schrijven en je iets meer concentreren terwijl je schrijft. Ik schrijf vrij mooi normaal, maar als ik wat afgeleid ben of iets snel moet doen dan is het ook maar gekrabbel hoor :)

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: Probleem: Ik schrijf lelijk en onduidelijk

Ik schrijf heel klein, dat kwam omdat ik vroeger heel groot schreef :?: Ik zal het even uitleggen. Vroeger schreef ik dus heel groot en snel. Men zei tegen mij ook dat ik langzamer moest schrijven. Sindsdien schrijf ik superklein. Dus pas op! :)
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Probleem: Ik schrijf lelijk en onduidelijk

Bij mij ligt het er ook net aan hoe snel ik schrijf. Soms schrijf ik zo snel dat ik tijdens het schrijven als denk "Als ik dat nog maar kan lezen straks....".

Maar als ik rustig schrijf is het prima leesbaar. Probeer gewoon rustig na te denken bij wat je schrijft, en ook hoe je dat schrijft. Als je dit bewust doet, zal je bewuster de letters gaan vormen. Het zal dan meer op tekenen gaan lijken, als je begrijpt wat ik bedoel.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Probleem: Ik schrijf lelijk en onduidelijk

Ik vond dit op het Internet, misschien is het iets voor je?: http://briem.ismennt.is/4/4.1.1a/4.1.1.1.quick.htm
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 12.262

Re: Probleem: Ik schrijf lelijk en onduidelijk

Handschrijven gaat sowieso op tekenen lijken, omdat het geen routine meer is. De laatste lappen text schreef ik tijdens tentamens op de uni, sindsdien nooit meer iets langer dan een paar regels (vakantiekaartje ofzo).

Over een jaar of 20 kijken ze vast naar een pen en vragen ze zich af waar dat ooit goed voor was :)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Probleem: Ik schrijf lelijk en onduidelijk

Ik vermoed dat alle oefeningen hierboven wel helpen, maar als je gehaast bent blijven er hanepoten uitkomen.. dus moet je jezelf gewoon dwingen (en oefenen) dingen rustig op te schrijven, echt die 2 seconden die je ermee wint ben je anders later weer bezig met ontrafelen. Dus gewoon tegen jezelf blijven zeggen; ik ga schrijven: even concentreren!
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Reageer