[Mechanica] Reflectie van golven in een touw

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

[Mechanica] Reflectie van golven in een touw

Hallo

De energie overgedragen door een harmonische golf is toch gelijk aan de energie die de trillende deeltjes hebben en dus ook overdragen gelijk aan:

E = ½ . m . ω² . A²

met m de massa van zulk een deeltje, ω de pulsatie van zulk een deeltje en A de amplitude. In de praktijk zal m dus de massa zijn van het stukje touw wat je in je handen hebt.

Dit is ook de energie die is toegevoegd aan het touw.

Klopt dit tot nu toe al?

Hoe komt het nu dat het uiteinde van een vrij touw, bij reflectie, de neiging heeft om feller uit te wijken dan alle andere deeltjes van het touw terwijl er aan dit uiteinde evenveel energie werd toegevoegd als aan alle andere deeltjes van het touw? Dit snap ik niet.

Alvast heel erg bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Mechanica] Reflectie van golven in een touw

Hoe komt het nu dat het uiteinde van een vrij touw, bij reflectie, de neiging heeft om feller uit te wijken dan alle andere deeltjes van het touw terwijl er aan dit uiteinde evenveel energie werd toegevoegd als aan alle andere deeltjes van het touw? Dit snap ik niet.
Ik snap de term reflectie niet in dit verband.

Ik heb geen bevestiging voor het volgende, maar denk er alzo over:

de deeltjes midden in het touw geven hun energie ook door aan een volgend stukje touw, en worden daardoor zelf afgeremd. Het laatste stukje touw heeft niets meer om zijn energie aan door te geven, gebruikt dat dan zelfs om het vorige stukje touw mee te sleuren.

De gemiddelde bewegingsenergie per meter golf is gelijk, alleen wordt in die laatste meter de massa per meter van de golf steeds kleiner (het touw houdt op, dus in de laatste halve meter golf is de massa per meter nog maar de helft van wat hij verderop in het touw is). Hoeksnelheid blijft ook gelijk, een en ander zal dus moeten worden gecompenseerd door vergroting van de amplitude.

Lijkt dat een zinvolle benadering?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: [Mechanica] Reflectie van golven in een touw

Ja, bedankt. Het is me nu plots veel duidelijker geworden.

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: [Mechanica] Reflectie van golven in een touw

Ik heb eigenlijk nog een vraag over dit onderwerp. Stel dat een golf wordt uitgezonden. Vanaf de bron verplaatst de golf zich naar links. Als de golf daar een obstakel (stel een vast uiteinde) treft, dan wordt de golf weerkaatst.

Nu zal dit toch resulteren in een faseverschuiving van 180 graden tov de inkomende golf. Betekent dit dan niet dat als deze twee golven interfereren dat ze elkaar opheffen omdat ze in tegenfase zijn. Of heeft het verschil in voortplantingszin hier iets mee te maken?

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: [Mechanica] Reflectie van golven in een touw

Nabij het vaste einde zal de golf opgeheven worden door zijn eigen reflectie. Nabij een los einde zal de golf versterkt worden door zijn eigen reflectie.

Afbeelding

Reageer