Microscopische beschrijving systeem.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2.589

Microscopische beschrijving systeem.

In de eerste lessen van de thermodynamica werd ons gezegd dat het mogelijk was een microscopische beschrijving van systemen door te voeren. Dit zou dan moeten gebeuren door op een of andere manier te weten te komen hoe een molecuul zich beweegt (waar het is ...).

Men had een machine die veel leek op de arm en naald van een platen speler om zodoende elk molecuultje apart (of toch redelijk apart ) te kunnen gaan beschrijven.

Dit ter inleiding maar omdat dat te moeilijk zou zijn gingen wij ons bezig houden met de beschrijving mbv enkele macroscopische parameters.

En blijkt dat dit zelfs nauwkeurig en representatiever is.

Nu is mijn vraag in hoe verre die eerste methode kan? Ik meende verstaan te hebben dat er een onzekerheid beginsel is dat ons niet toelaat om dergelijke mechanische beschrijving door te voeren.

Wie weet hier meer over? Groeten dank bij voorbaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Microscopische beschrijving systeem.

Volgens mij is een molecuul te groot om daar de onzekerheidsprincipes op los te laten.

Dat van schrodinger, heeft alleen effect op electronen.

Berichten: 2.589

Re: Microscopische beschrijving systeem.

Ah oké bedankt.

Lijkt me wel enorm intressant.

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Microscopische beschrijving systeem.

DePurpereWolf schreef:Volgens mij is een molecuul te groot om daar de onzekerheidsprincipes op los te laten.  

Dat van schrodinger, heeft alleen effect op electronen.
Recent (1999) is er interferentie tussen moleculen aangetoond, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Wave-particle_duality
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Reageer