[Scheikunde] Bepaling van IEP van aminozuren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

[Scheikunde] Bepaling van IEP van aminozuren

Goedenmorgen allemaal,

Hoe bereken je bijvoorbeeld de IEP van Histidine..???

Kan iemand misschien een voorbeeld geven zodat ik dan de andere zelf kan doen, want ik kom er niet echt uit.

Alvast bedankt.

Edit mod Mrtn: tagfix

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Scheikunde] Bepaling van IEP van aminozuren

Drie identieke posts in het huiswerkforum, zónder [tag] in de onderwerpregel en ook nog een topic in scheikunde. Eentje lijkt me zat en crossposten is niet toegestaan.

..gelieve mij de volgende keer wat minder werk te bezorgen :)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 288

Re: [Scheikunde] Bepaling van IEP van aminozuren

ELK aminozuur kan zich gedragen als een zuur (COOH-groep gedeprotoneerd), als een neutraal 'zwitterion' (COOH-groep gedeprotoneerd en NHx-groep geprotoneerd) en als een base (NHx-groep geprotoneerd).

Het iso-elektrisch punt (pI of IEP) is de pH waarbij de molecule geen netto elektrische lading draagt. Het iso-elektrisch punt van een aminozuur HA is de pH waarbij geldt dat de conc van H2A + gelijk is aan de conc van A-

Als de pKz-waarden van de zuren H2A+ en HA gegeven zijn, moet je het iso-elektrisch punt kunnen berekenen

Bij een aminozuur zonder proton-uitwisselende residuen (met dus enkel de typische amine- en carboxyl-groep) wordt de pI berekend op basis van de pKa's:

(pK1+pK2)/2

Voor aminozuren met meerdere ioniseerbare groepen (bvb. lysine) kan deze formule toegepast worden op de pKa's van de groepen die een proton-uitwisseling verwijderd zijn van de neutrale vorm

http://scholieren.samenvattingen.com/docum...9426256/?query=

Reageer