Ashkenazi Joden

Moderator: Rhiannon

Berichten: 536

Ashkenazi Joden

Ik weet niet in welk subforum dit moet, excuses

Het is bekend dat Ashkenazi Joden een gemiddeld hoger IQ hebben dan andere etnische groepen. Ik zelf denk dat dit genetisch is, maar om dit te bevestigen heb ik meer informatie nodig dus ik zou graag meer informatie over Ashkenazi Joden willen. Ook zou ik graag willen weten of het waar is dat Salomon Bush (Vader van Prescott, dus opa van George Bush sr.) een Ashekenazi Jood was.
Ashkenazi Jews achieve out of proportion with their numbers in areas that presumably require high intelligence. For example, although Ashkenazi Jews represent only about 0.25% of the world population, they make up 28% of Nobel prize winners in physics, chemistry, medicine, and economics, and have accounted for more than half of world chess champions.[5] In the United States, Ashkenazi Jews represent 2% of the population, but have won 40% of the US Nobel Prizes in science, and 25% of the ACM Turing Awards (the Nobel-equivalent in computer science). A significant decline in the number of Nobel prizes awarded to Europeans and a corresponding increase in the number of prizes awarded to US citizens occurred at the same time as Nazi persecutions of Jews drove them from Europe during the 1930s and the Holocaust reduced their number in Europe during the 1940s.[6]

Whether this difference in measured intelligence and achievement is due entirely to a culture of study and vocational training (environment), or partially to a difference in genetic variables, is presently unknown and controversial. (See Race and intelligence)
BRON: Wikipedia
There are several key observations that motivate our hypothesis. The first is that the Ashkenazi Jews have the highest average IQ of any ethnic group, combined with an unusual cognitive profile, while no similar elevation of intelligence was observed among Jews in classical times nor is one seen in Sephardic and Oriental Jews today. The second is that the Ashkenazim experienced very low inward gene flow, which created a favorable situation for natural selection.

The third is that they experienced unusual selective pressures that were likely to have favored increased intelligence. For the most part they had jobs in which increased IQ strongly favored economic success, in contrast with other populations, who were mostly peasant farmers. They lived in circumstances in which economic success led to increased reproductive success.
BRON:http://homepage.mac.com/harpend/.Public ... socsci.pdf

Berichten: 536

Re: Ashkenazi Joden

Enkele bekende Ashkenazi Joden:

David Bohm, Niels Bohr ,Albert Einstein, Paul Erdos, Sigmund Freud,

Abraham Michelson, Robert Hofstadter

IA Horowitz (schaken) Kasparov(schaken) Ernest Klein(schaken)

Alan Greenspan(!), Karl Marx, De Rothschilds(!), Paul Wolfowitz(!), Ariel Sharon,

Bob Dylan, Steven Spielberg,Anne Frank, Epstein, Mendelssohn

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Ashkenazi Joden

Ik denk niet dat het genetisch bepaald is, maar eerder omdat deze joden hun kinderen sterk pushen in deze zaken waardoor ze gemiddeld ook een stuk slimmer zijn dan een gewone gemiddelde aardbewoner.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Ashkenazi Joden

Of sociologisch in de zin dat Joden weinig kansen hebben gekregen door onderdrukking, en dat je dan meer geneigd bent om intelectueel te exceleren.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 536

Re: Ashkenazi Joden

Of sociologisch in de zin dat Joden weinig kansen hebben gekregen door onderdrukking, en dat je dan meer geneigd bent om intelectueel te exceleren.
Is dit wellich bij andere onderdrukte groepen ook gebeurd? Ik kan me er namelijk geen voor de geest halen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Ashkenazi Joden

StrangeQuark schreef:Of sociologisch in de zin dat Joden weinig kansen hebben gekregen door onderdrukking, en dat je dan meer geneigd bent om intelectueel te exceleren.
Is dit wellich bij andere onderdrukte groepen ook gebeurd? Ik kan me er namelijk geen voor de geest halen.


Ik denk dat het ook wel een deel met de wereldoorlog geschiedenis te maken heeft. Joden mochten geen onroerend goed bezitten. Dit bracht hun naar nieuwe zaken: Diamanthandel, bankwezen en de kennisindustrie.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Ashkenazi Joden

StrangeQuark schreef:Of sociologisch in de zin dat Joden weinig kansen hebben gekregen door onderdrukking, en dat je dan meer geneigd bent om intelectueel te exceleren.
Is dit wellich bij andere onderdrukte groepen ook gebeurd? Ik kan me er namelijk geen voor de geest halen.


Goed punt. Het was niet een overdreven politiek correct standpunt wat ik in probeerde te nemen. Ik had ook hetzelfde alleen begrepen als Cycloon met de diamanthandel en met bankzaken ed. Dat had idd te maken dat ze op andere manieren geld moesten verdienen. In dit geval zou een kat in het nauw slimme sprongen kunnen maken. Maar nogmaals ik wist niet dat er zelfs bewijs zou bestaan dat deze groep slimmer zou zijn dan de rest. Het enige wat ik zei, is dat het wel eens cultureel bepaald zou kunnen zijn wat je met je slimheid doet. Er zijn vast ook NL'ers nu die slim genoeg zijn om naar de Universiteit te gaan, maar er bang voor zijn omdat het veel geld kost (dit jaar 20% minder aanmeldingen door de regeringshervormingen!!!). Ik betwijfel of dat puur genetisch is. Maar dat is niet op onderzoek gestaafd natuurlijk.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 536

Re: Ashkenazi Joden

Goed punt. Het was niet een overdreven politiek correct standpunt wat ik in probeerde te nemen. Ik had ook hetzelfde alleen begrepen als Cycloon met de diamanthandel en met bankzaken ed. Dat had idd te maken dat ze op andere manieren geld moesten verdienen. In dit geval zou een kat in het nauw slimme sprongen kunnen maken. Maar nogmaals ik wist niet dat er zelfs bewijs zou bestaan dat deze groep slimmer zou zijn dan de rest. Het enige wat ik zei, is dat het wel eens cultureel bepaald zou kunnen zijn wat je met je slimheid doet. Er zijn vast ook NL'ers nu die slim genoeg zijn om naar de Universiteit te gaan, maar er bang voor zijn omdat het veel geld kost (dit jaar 20% minder aanmeldingen door de regeringshervormingen!!!). Ik betwijfel of dat puur genetisch is. Maar dat is niet op onderzoek gestaafd natuurlijk.
Nee, okay. Maar het is inderdaad geen gekke hypothese die je daar oppert. Dan is het van belang om dus te kijken naar de periode voor de wereldoorlogen, maar daar zal waarschijnlijk niet veel over bekend zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Ashkenazi Joden

Daarbij is het wel zo dat de Joden ook in de middeleeuwen al flink in een hoek geduwd zijn. Er zijn denk ik weinig westerse volken die zo lang in een hoek geduwd zijn. Herbij reageer ik nog op je punt of dat niet ook voor andere volkeren zou moeten gelden. Het zou interessant zijn om dat te onderzoeken. Waar ligt de nature en waar ligt de nurture.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: Ashkenazi Joden

Dit heeft ook te maken dat de Jodendom een heel geestelijk ontwikkelde godsdienst is. Joden studeren niet alleen de Tora maar ook heel erg veel de Talmud ( ,bij Talmud studeer je de Commentaren die op de Tora zijn gericht door de Rabbijnen) (,dit kun je het beste vergelijken als een soort Filosofie studie).

Door dat de joden altijd heel erg veel met de Talmud bezig waren, zijn ze daarom ook heel erg intellectueel ontwikkeld, althans je hebt ervaring en hierdoor zullen de gewonen studies ook makkelijker gaan door de ervaringen die je hebt, en de kennis.

Denk bijvoorbeeld aan Rabbi Rambam Ben Maimonides, dit was geen ashkenazische, maar een safardische jood, die niet alleen Rabbijn was, maar ook een geleerde, filosoof en arts (,Misschien ook Sterrenkundige, maar dat weet ik niet, wel deed hij altijd mee met Wiskundige, Sterrenkundige en Natuurkundige discussies mee).

Ik denk niet dat het genetisch bepaald, maar eerder door al dat studie die zij doen.

Of het is gewoon een gemengde factor van beiden.

Groeten van,

David

Berichten: 2

Re: Ashkenazi Joden

1)Ze worden vanaf jongs af gepusht.

2)Drang naar kennis,zelden gezien zoals bij de joden.

3)Talmoedstudies,ook niet-religieuze joden bestuderen de Talmoed.

4)Door de eeuwen antisemitisme vertrouwen ze niemand meer en proberen ze alles alleen te doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Ashkenazi Joden

Ik denk niet dat het genetisch bepaald is, maar eerder omdat deze joden hun kinderen sterk pushen in deze zaken waardoor ze gemiddeld ook een stuk slimmer zijn dan een gewone gemiddelde aardbewoner.
Of sociologisch in de zin dat Joden weinig kansen hebben gekregen door onderdrukking, en dat je dan meer geneigd bent om intelectueel te exceleren.
Waarom wel schreef:1)Ze worden vanaf jongs af gepusht.

2)Drang naar kennis,zelden gezien zoals bij de joden.

3)Talmoedstudies,ook niet-religieuze joden bestuderen de Talmoed.

4)Door de eeuwen antisemitisme vertrouwen ze niemand meer en proberen ze alles alleen te doen.
Van deze drie argumenten lijkt mij het eerste het sterkste. Dingen die je van jongs af doet gaan veel beter. Hiervan zijn ongewtijfeld niet joodse voorbeelden te geven zoals: Mozart, Bobby Fischer, ... (Zijn er direct twee die mij te binnen schieten en ik denk dat aanvullen niet al te moeilijk zal zijn)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ashkenazi Joden

Interessant detail: Bobby Fischer was een Jood.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Ashkenazi Joden

Leuk; dat wist ik nog niet. Ik vindt wel nergens terug dat hij ook Ashkenazi was.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Ashkenazi Joden

Nog pittiger detail is dat Bobby Fisher wel jood was, maar ook antisemitisch was (hoe hij dat combineerde is me niet zo goed duidelijk). Maar ik herinner me een videofragment na 9/11 waarin hij de aanslagen bewonderde (!; dus niet afkeurde) en hoopte dat er een nieuwe tijd ging aanbreken waarin de Islam de Joden definitief zou uitroeien. Volgens Fisher heeft de Verenigde Staten nog Israël enig bestaansrecht daar de twee landen door middel van bezetting (de indianen en de palestijnen) zijn ingepalmd. Ik denk dan ook dat Fisher hier niet echt op zn plaats is.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Reageer