Impedantie van een pH sensor

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Impedantie van een pH sensor

Hoi,

ik moet voor school een chemische opstelling automatiseren. Nu zit ik alleen met een vraag. Weet iemand waar ik de impedantie kan vinden van de pH sensor van metrohm (nr: 6.0228.000 Solitrode with Pt 1000). Dit signaal wat uit de sensor komt moeten wij ook nog versterken en omzetten met een AD-Converter, dus vandaar dat ik de impedantie moet weten.

weet iemand misschien waar ik hier over iets kan vinden?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Impedantie van een pH sensor

Probeer eens op http://www.metrohm.com/

Je kan ze ook eMailen of een contactform invullen

Re: Impedantie van een pH sensor

De impedantie van een gecombineerde glaselectrode (is toch wat je bedoelt?) bedraagt typisch 200...500 mega-ohm. Met een gewone versterker (opamp of soortgelijk) kan je onmogelijk zo'n hoogohmig signaal verwerken. De enige practische mogelijkheid is ofwel een pH meter met analoge uitgang (0(4)...20 mA) aanschaffen, ofwel een impedantie-omvormer (zgn tweedraadstransmitter).

Bovendien zal je begrijpen dat de meetkring extreem gevoelig is aan storingen door die hoge impedantie.

Ter informatie: het signaal van een pH electrode (de respons) bedraagt (alweer typisch) -59 mV/pH, met nulpunt bij pH 7,0. Dus bij pH 8 heb je -59 mv, bij pH 9 -118 mV, bij pH 6 + 59 mV enz.

Voor meer info kun je bij ondergetekende terecht.

Greetz

Mironteau

Reageer