plaatsbepaling

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

plaatsbepaling

De AR van de ster alpha van de Grote Beer is ongeveer 11 uur. Zijn declinatie is 62 graden en 5 minuten noord. Zij passeert de meridiaan 4 graden en 41 minuten noordelijk van de zenith op 8 april om 1uur .10 uur voor middag op de scheepschronometer. Wat is de positie van het schip?

Ik heb eerst de AR van de zon op 8 april berekend : 1 uur en 11 minuten. Ik bereken dit volgens mij tamelijk omslachtig 8 april is 18 dagen verder dan het lentepunt (van 21 maart tot 12 juni heb je 91 dagen en valt 6 uur te verdelen). De zon ligt dus op 8 april (18/91 x 6 uur) + 0.00 uur (lentepunt) = 1 uur en 11 minuten



De ster staat op 11 uur. Als de zon pal boven de meridiaan van Greenwich staat (12.00 uur Greenwich tijd), moet Greenwich nog 9 uur en 49 minuten verder draaien voor de ster recht boven Greenwich hangt. In Greenwich is het dan 12.00 uur + 9 uur en 49 minuten = 21 uur. 49 minuten.



Als de ster boven het schip hangt is het op Greenwich 1 uur en 10 minuten v.m.

Toen het schip de ster passeerde lag Greenwich dus 20 uur 39 minuten westelijk van het schip.

Dit correspondeert met de meridiaan 300 graden en 75 sec ooster lengete.



Omdat de ster 4 graden en 41 minuten noordelijk van het zenith op de plek van het schip ligt (declinatie ster is 62 graden en 5 minuten noord) is de breedte van het schip 58 graden en 09 minuten noorder breedte.

Klopt deze redenering?

Re: plaatsbepaling

Twee boeken heb je nodig.Brown's Nautical Almanac en Norie's Tables.

Nu nog een sextant en een radiogestuurde klok en je kunt alle plaatsen berekenen die je maar wilt.Deze boeken bevatten een schat van informatie en alle antwoorden op je vragen.De nauwkeurigheid van de klok is van het grootste belang.Als de klok niet juist loopt moet je de gang nauwkeurig kennen.

Reageer