Kunnen dieren, net als mensen, huilen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 62

Kunnen dieren, net als mensen, huilen

Kunnen dieren net zoals mensen tranen als ze verdrietig zijn?

Deze vraag kwam ik gister tegen. Het Antwoord was NEE..., alleen mensen kunnen dit.

Hoe zit het dan met olifanten? Ik heb wel eens een documantaire gezien waarin olifanten traanden als zij bepaalde botten (ook van een olifant) onderweg tegen kwamen. Of wilde ik dat toen zien??

Berichten: 510

Re: Kunnen dieren, net als mensen, huilen

Nu we het toch over huilende dieren hebben, waarom "huilen" korkodillen?

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Kunnen dieren, net als mensen, huilen

Gokje: om de ogen te zuiveren?
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Kunnen dieren, net als mensen, huilen

dacht enkel aan huilende wolven :shock:

Berichten: 62

Re: Kunnen dieren, net als mensen, huilen

hahahahaha... :rofl:

Maar dat is natuurlijk niet van verdriet. :shock:

Berichten: 62

Re: Kunnen dieren, net als mensen, huilen

http://www.productiehuis.nl/ph220000.htm

Of dit ook echt zo is??? Ik kan verder niets vinden over huilende krokodillen.

Re: Kunnen dieren, net als mensen, huilen

Nu we het toch over huilende dieren hebben, waarom "huilen" korkodillen?
Ik heb ooit gehoord dat het gehuil van krokodillen op die van kleine kinderen lijkt. De krokodillen zouden dan gaan huilen, om zo de aandacht van mensen te trekken zodat hij ze uiteindelijk kan opeten.

Dieren laten ook emoties zien.

Ik weet een verhaal (echt gebeurd) van een man die eigenlijk geen familie meer had (of de familie van hem, kwam nog maar zelden) en dus eigenlijk alleen maar met zijn hond leefden. Toen die man dood ging, is de hond in de tuin gaan zitten en heeft hij alleen nog maar gehuild (dat janken dat zij doen, net als die wolven). Hij is uiteindelijk ook gestorven, omdat hij niks meer wilde, behalve huilen. Alleen als een hond huilt, komen er geen tranen uit.

De kat bij ons thuis, gaat aandacht zoeken als hij weer een spuit heeft gekregen van de dokter. Ook hier weer geen tranen.

Maar de kat laat het weer op een andere manier merken als een hond. Dus misschien dat wij het gewoon met tranen laten blijken en die olifanten dan dus ook.

Misschien is het huilen zoals wij dat in emoties doen, ook vaak iets wat aangeleerd is. Hetzelfde als dat we "Au" roepen als we ons stoten.

En niet iedereen kan huilen om hetzelfde. Sommige mensen kunnen jaren nog over hetzelfde huilen. Sommige huilen totaal niet. Dieren denken volgens mij ook niet lang over iets na. Om te kunnen huilen moet je weten waarom je huilt (op die types na, die het kunnen zonder reden).

Pas als ik nadenk over een rotte gebeurtenis, voel ik de tranen branden. Ik zie bijvoorbeeld een goudvis (in mijn ogen een van de stomste dieren die bestaan) ook niet huilen. (zou je ook niet zien in het water) Zie jij een goudvis al nadenken over iets?

Van olifanten is bekend dat ze een goed geheugen hebben.

Re: Kunnen dieren, net als mensen, huilen

Alle dieren kunnen huilen met vochverlies! Op misschien een paar uitzonderingen.

Er is geen verschil tussen mens en dier. Dieren staan zelf dichter bij de natuur en kunnen alles veel beter voelen dan de meeste mensen.

Berichten: 62

Re: Kunnen dieren, net als mensen, huilen

Maar kunnen ze dat ook doen als ze verdrietig zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Kunnen dieren, net als mensen, huilen

Als huilen en verdriet bij alle dieren samen gaan, volgens mij niet want dan kunnen ze niet meer zien en zijn ze te makkelijk prooi voor predatoren. Ale dat lijkt mij toch als ik ween en dan moet lopen ben ik zeker dat ik mij verongeluk.

Wat dier crocos en vogels betreft klopt het, ze houden hun waterbalans in orde door mega zoute "tranen" te wenen.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 142

Re: Kunnen dieren, net als mensen, huilen

waarom huilen mensen eigenlijk? om emotie te tonen? Zullen dieren, als ze al emotie kunnen tonen, dit niet op een andere manier tonen? Zoals het "huilen" en piepen van een hond

Re: Kunnen dieren, net als mensen, huilen

waarschijnlijk weten jullie ook dat zeeschildpadden huilen. Dit is om de osmoregulatie in stand te houden. Ik vraag t me zelf ook af, maar volgens mij zijn wij mensen de enige dieren die huilen om emoties. Ik heb ook nog nooit gehoord van bonobo's of chimps die huilen, en die staan zo ontzettend dicht bij ons. Zou het niet zo zijn dat wij mensen gewoon zo ver geevolueerd zijn, ivm ons hersenvolume etc, waarbij ook onze emotie-centra in de hersenen zeer zijn toegenomen, dat huilen alleen bij ons gerelateerd is aan emoties??

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Kunnen dieren, net als mensen, huilen

ik weet niet wie hier allemaal heeft beweerd dat dieren geen emoties hebben maar in elk gevel zitten zij er allemaal naast volgens mij, ik denk dat we een groot verschil moeten maken tussen emoties en gevoelens

dieren hebben idd geen gevoelens, dat is iets wat bij mensen en cultuur komt kijken, daarentegen hebben dieren wel emoties, want emoties zijn zowat het enige dierlijke wat wij nog hebben, emoties zijn oorspronkelijk instincten, reacties op gevaren en dergelijke, de oeremotie is de vecht-vlucht-respons; adrenaline en dergelijke, emoties zijn gewoon hormonen in je bloed en zo wordt je angst, droef, geluk, seksdrift, woede, ... en noem maar op waar, maar mensen kennen cultuur en hebben een bewustzijn en herinneringen en daar komen gevoelens bij kijken, die altijd gepaard gaan met emoties maar dat is niet hetzelfde

ook moeten we oppassen met het vergelijken van zoogdieren en niet-zoogdieren zoals krokodillen
Hoe zit het dan met olifanten? Ik heb wel eens een documantaire gezien waarin olifanten traanden als zij bepaalde botten (ook van een olifant) onderweg tegen kwamen. Of wilde ik dat toen zien??
het is zo dat olifanten de enige dieren zijn waarbij men cultuurverschijnselen herkent, het zou dus wel eens kunnen dat zij zich bewuster zijn van hun gevoelens, en dat zij werkelijk een soort pijn ervaren die dichter bij menselijk gedrag aanleunt, althans mijn mening

Reageer