auto achteruit rijden
-
- Berichten: 142
auto achteruit rijden
Hoe komt het dat wanneer een auto achteruit rijdt dit een ander geluid maakt dan wanneer een auto voorruit rijdt
- Berichten: 381
Re: auto achteruit rijden
Ik wil weten waarom als je in het donker rijdt en je komt een auto tegen,met lampen aan,de lichten een straal vormen die precies naar jou toe richt.
Zo: (Let niet op de auto enzo )
Zo: (Let niet op de auto enzo )
Het karakter topic: http://www.wetenschapsforum.nl/viewtopic.php?t=4116
-
- Berichten: 109
Re: auto achteruit rijden
De tandwielen van de normale versnellingen van een (normale) auto hebben een helix vorm:Hoe komt het dat wanneer een auto achteruit rijdt dit een ander geluid maakt dan wanneer een auto voorruit rijdt
dit om andere geluidsproductie en slijtage te verminderen. De achteruit versnelling heeft echter een rechte vertanding en produceert daardoor het typische geluid. Overigens...raceauto's en ook vrijwel alle racemotoren en crossbrommers/motoren (ook voor op de weg) hebben alle versnellingen een rechte vertanding
Gamer> snap niet wat je bedoeld en je afbeelding doet het niet (denk omdat je link naar een ftp server gaat)
- Berichten: 381
Re: auto achteruit rijden
Ja die doet het dus alleen als ik online benGamer> snap niet wat je bedoeld en je afbeelding doet het niet (denk omdat je link naar een ftp server gaat)
Het plaatje hierboven laat misschien niet zien wat ik bedoel,maar legt wel makkelijker uit.Als jij in deze situatie over de weg rijdt,zullen de lichten van de tegenliggers naar jou schijnen.Mijn vraag is,waarom doen ze dit in de vorm van een soort lichtbundel,die je steeds naar jou gericht worden?
-laat maar.Het is gewoon te vaag.
Het karakter topic: http://www.wetenschapsforum.nl/viewtopic.php?t=4116
-
- Berichten: 142
Re: auto achteruit rijden
owkeej dit verklaard een mechanisch verschil tussen voor en achteruit rijden, maar hoe kan het dat rechte vertanding zo'n typisch geluid maakt? Heeft dit te maken met het feit dat de lucht die in de groeven zit in 1x word samengeperst en bij die helix vorm dit geleidelijk gaat?De tandwielen van de normale versnellingen van een (normale) auto hebben een helix vorm:Hoe komt het dat wanneer een auto achteruit rijdt dit een ander geluid maakt dan wanneer een auto voorruit rijdt
dit om andere geluidsproductie en slijtage te verminderen. De achteruit versnelling heeft echter een rechte vertanding en produceert daardoor het typische geluid. Overigens...raceauto's en ook vrijwel alle racemotoren en crossbrommers/motoren (ook voor op de weg) hebben alle versnellingen een rechte vertanding
Gamer> snap niet wat je bedoeld en je afbeelding doet het niet (denk omdat je link naar een ftp server gaat)
Re: auto achteruit rijden
Ga een DAFje rijden. Hebben het variomatic systeem. Dan kun je achteruit net zo snel rijden als vooruit!!!!
-
- Berichten: 109
Re: auto achteruit rijden
Nee dat is het niet.owkeej dit verklaard een mechanisch verschil tussen voor en achteruit rijden, maar hoe kan het dat rechte vertanding zo'n typisch geluid maakt? Heeft dit te maken met het feit dat de lucht die in de groeven zit in 1x word samengeperst en bij die helix vorm dit geleidelijk gaat?
Als de tandwielen met rechte vertanding ideaal zouden werken zou je het niet horen. De tanden grijpen heel rustig op elkaar in en dan rollen de flanken van de tanden over elkaar (ze schuiven niet over elkaar, dat zou immense slijtage tot gevolg hebben) en op dezelfde manier dat ze in elkaar grijpen laten ze elkaar weer "los". Echter is een tandwiel niet perfect te maken (of je hebt torenhoge productiekosten). Daarbij komt dat de tanden meestal van de twee tandwielen vrijwel nooit een gelijk aantal tanden hebben, dus iedere keer komen de tanden van het ene tandwiel andere tanden tegen van het andere tandwiel wat een evenredige slijtage tot gevolg heeft.
Doordat er dus een bepaalde onnauwkeurigheid is (door productie en slijtage) grijpen de tanden niet ideaal op elkaar in en klappen ze op elkaar (en moment van ingrijpen gebeurd vaak ook iets later dan in het ideale geval). Dit gebeurd elke keer als de tanden ingrijpen. De frequentie van het geluid wordt dus bepaald door het aantal tanden dat per seconde ingrijpt. Dus hoe harder achteruit hoe hoger de frequentie van het geluid (en harder natuurlijk).
Helix tandwielen grijpen veel geleidelijker op elkaar in waardoor de tanden veel minder hard op elkaar klappen bij het ingrijpen en dus minder geluid produceren (het geluid is nog wel zeker aanwezig), maar kan nog steeds 75-80 dB zijn.